• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • Liinaa91
    Carror skrev 2016-06-08 16:38:09 följande:

Ja därför jag är orolig för hur fort det kommer att gå denna gång. Hoppas på att de startar med värkar och inte att vattnet går direkt så kanske jag får lite mer tid. Måste hinna fixa barnvakt och skjuts.

Det hade varit en fin present för oss om vi får den 20de :)

Jag hade en väldigt långdragen förlossning så hoppas på en blixt snabb denna gång. Ja önskar verkligen att han kommer den 20 för min dotter är född den 25 juni på min mans födelsedag haha.. bara det inte blir så att han kommer på deras.
  • Millemupp

Jag har 4 dagar kvar, utan minsta känning. Försöker ställa in mig mentalt på övertid, alltså 4+14...

• annieh897

Bf+1 och besök hos bm om en stund. Svårt att tro att hon kommer säga nåt annat än att det bara är att stå ut, trots att jag har så ont att jag knappt står ut (och jag är van att ha ont!) När jag försöker vända mig i sängen knakar det i bäckenet och jag känner hur blygdbenet glider isär, fy faaan.

• Sookie85

Två dagar över tiden här... Ett tips är att inte längta för mkt till bf, dessa två dagar har känts som två månader och just nu känns det som att bebis aldrig kommer!

Tänk v 42 så blir ni glada när bebis kommer innan :)

• annanaa

Efter mycket fram och tillbaka den senaste veckan fick jag idag äntligen prata med en handläggare på försäkringskassan.

Fick inga pengar utbetalt 27/5 trots att min 50% gravpenning va godkänd redan 13/4 (slutade jobba 29/4). Fick idag svaret att man inte kan vara 50% sjukskriven & 50% gravpenning samtidigt så får inga pengar för gravpenningen....

Jag ifrågasatte naturligtvis att INGEN meddelat detta under de 5 gånger jag haft telefonkontakt med dem sedan ansökan gick in i mars. Jag tycker logiskt att de borde förstå att min ansökan om gravpenning gällde resterande av min arbetstid men inte...man tar ju inte semester på en ledig dag?! Samma sak att man inte söker om gravpenning på samma 50% som man är sjukskriven... Åh vad trött jag blir.

Bara glad att jag & min man har det gott med pengar, tänk om detta hade hänt en ensamstående eller så...

• ostpaj
    Sookie85 skrev 2016-06-09 13:18:41 följande:
    Två dagar över tiden här... Ett tips är att inte längta för mkt till bf, dessa två dagar har känts som två månader och just nu känns det som att bebis aldrig kommer! Tänk v 42 så blir ni glada när bebis kommer innan :)

Meh, kan man ju inte göra! Det skulle ju hinna bli juli! ;) Dit är det för långt :D
  • ebe91
    annanaa skrev 2016-06-09 15:50:20 följande:

Efter mycket fram och tillbaka den senaste veckan fick jag idag äntligen prata med en handläggare på försäkringskassan.

Fick inga pengar utbetalt 27/5 trots att min 50% gravpenning va godkänd redan 13/4 (slutade jobba 29/4). Fick idag svaret att man inte kan vara 50% sjukskriven & 50% gravpenning samtidigt så får inga pengar för gravpenningen....

Jag ifrågasatte naturligtvis att INGEN meddelat detta under de 5 gånger jag haft telefonkontakt med dem sedan ansökan gick in i mars. Jag tycker logiskt att de borde förstå att min ansökan om gravpenning gällde resterande av min arbetstid men inte...man tar ju inte semester på en ledig dag?! Samma sak att man inte söker om gravpenning på samma 50% som man är sjukskriven... Åh vad trött jag blir.

Bara glad att jag & min man har det gott med pengar, tänk om detta hade hänt en ensamstående eller så...

Knäppt... Det går inte att be en läkare om sjukskrivning i efterhand? Att de skickar in intyg om 100% istället för 50%?
  • ostpaj
    annanaa skrev 2016-06-09 15:50:20 följande:
    Efter mycket fram och tillbaka den senaste veckan fick jag idag äntligen prata med en handläggare på försäkringskassan. Fick inga pengar utbetalt 27/5 trots att min 50% gravpenning va godkänd redan 13/4 (slutade jobba 29/4). Fick idag svaret att man inte kan vara 50% sjukskriven & 50% gravpenning samtidigt så får inga pengar för gravpenningen.... Jag ifrågasatte naturligtvis att INGEN meddelat detta under de 5 gånger jag haft telefonkontakt med dem sedan ansökan gick in i mars. Jag tycker logiskt att de borde förstå att min ansökan om gravpenning gällde resterande av min arbetstid men inte...man tar ju inte semester på en ledig dag?! Samma sak att man inte söker om gravpenning på samma 50% som man är sjukskriven... Åh vad trött jag blir. Bara glad att jag & min man har det gott med pengar, tänk om detta hade hänt en ensamstående eller så...

Ungefär som när han från f-kassan ringde mig typ 2 veckor innan bf och frågade om jag var inskriven på arbetsförmedlingen. Nej, varför skulle jag vara det? För det första är jag höggravid och för det andra har jag ett jobb. "Men du är bara timanställd nu. Hade du varit inskriven hade vi baserat din föräldrarpenning på ditt tidigare arbete, som var 100%, heltid. Så nu får du lägstanivå-peng" Okej, men det hjälper ju mig knappast nu så varför ens ringa och säga det? Pucko.
  • annanaa
    ebe91 skrev 2016-06-09 16:20:46 följande:

Knäppt... Det går inte att be en läkare om sjukskrivning i efterhand? Att de skickar in intyg om 100% istället för 50%?

Nej det tror jag inte...

Men hon på f-kassan sa att jag skulle skicka in en ansökan om 100% gravpenning så skulle de skita i sjukskrivningen. Jag frågade om hon inte bara kunde peta över den på 100 men inte! Så jag fick göra om hela ansökan....skulle kanske kunna få det utbetalat i efterhand men hon va inte säker på att min ansökan skulle gå igenom eftersom jag 2 timmar i veckan har administrativa arbetsuppgifter (jobbar i butik).

Skrev dock i ansökan att mina administrativa uppgifter måste göras på kontoret och det är en helvetes spiraltrappa dit upp. Den är faktiskt inte rolig med foglossning.. Hehe :) vi får se!
  • valpis85

Täta förvärkar efter damsugning men ingen mensvärk och jag har 2 dagar kvar till bf :( ingen mer som har täta förvärkar?

Svar på tråden Junibebisar 2016