• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Nykterist?)
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 16:31:39 följande:
    Jag förstår inte vad du är ute efter, ett totalförbud av alkohol, eller vad? Det kommer inte att hända. Alkohol är en drog, men det är en laglig drog, och det innebär att vuxna människor får använda den och själva ta ansvar för sin användning utan särskilda inskränkningar. Givetvis klarar inte alla av det, och hur många det rör sig om kan jag inte veta. Jag kan bara se på hur människor i min egen omgivning hanterar alkohol när jag gör min bedömning att "de flesta" själva kan avgöra var gränsen går.

Misshandel och våldtäkt faller kanske lite snett utanför trådens ämne, men visst, alkohol är säkert ofta inblandat.
    Eftersom alkohol funnits så länge är det mest troligt inte möjligt med ett totalförbud men det hade onekligen varit bra att förbjuda förtäring av det i barns närhet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:39:21 följande:
    Problemet är väl att det är inte användaren som kan avgöra om han eller hon håller sig inom lämplig gräns.
    Det stämmer inte överhuvudtaget. De flesta kan avgöra om man håller sig inom en "lämplig gräns" eller inte.

De flesta har inte problem med alkohol, de varken dricker för mycket eller för ofta. Att antyda att så är fallet är direkt ohederligt. Det är inte farligt för någon att någon annan dricker lite öl eller tar en snaps.

Vi har stora alkoholproblem men det innebär inte att all alkoholförtäring är problematisk. På samma sätt har vi problem med att människor dör i trafiken, men all trafik är inte problematisk.
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 16:51:24 följande:
    Eftersom alkohol funnits så länge är det mest troligt inte möjligt med ett totalförbud men det hade onekligen varit bra att förbjuda förtäring av det i barns närhet.
    Nej, det hade inte "onekligen" varit bra att göra det. Alkoholintag skadar inte barn per definition, överdrivet alkoholintag skadar barn.

Att inte göra skillnad mellan båda dessa är som att säga att alla med vapenlicens är mördare.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle)

Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.

Vit jul-kampanjen fyller definitivt sitt syfte.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:

Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.

Det handlar inte om att försvara något eller att man inte skulle kunna vara nykter en dag. Jag är exempelvis nykter minst 360 dagar om året, de övriga 5-6 så dricker jag max två öl, en gång för tio år sedan slog jag mitt rekord. 4 öl på 24 timmar. Så det handlar knappast om att jag inte klarar att hålla mig nykter. Jag är  knappast unik i detta, det handlar inte om att man inte kan avstå utan att man inte vill.

Det är precis det här skuldbeläggande som är problemet med kampanjen.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Fjonken
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:

Jag avstår alkohol 5 dagar i veckan. Utom på semestern. ????
  • Themis
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 16:02:52 följande:
    Men vad innebär "i de flesta fall"? Var går gränsen för godtagbart? Hur ofta är alkohol inblandat vid misshandel (på gatan eller i hemmet)? Hur ofta vid våldtäkt där offret inte kan försvara sig? Hur ofta har ett barn det dåligt hemma pga att föräldern inte kan ta sitt ansvar pga alkohol? Hur ofta känner ett barn otrygghet pga alkoholkonsumtion hemma?

Men som sagt, "i de flesta fall går det bra" kan appliceras på mycket och nånstans måste man göra avvägningen hur mycket skada en företeelse gör kontra vad vinsten i den är. Och det är inte efter dom som klarar det bäst man ska mäta efter...
    Nej, men inte heller efter de som hanterar det sämst.

För då skulle vi omedelbart också förbjuda biltrafik, i princip alla sporter (inga barn hade nånsin fått rida eller spela hockey t.ex.), umgänge med taskiga släktingar (dessa gör barnen mycket större skada än att en sansad människa tar en öl), studsmattor, gåstolar, cyklar osv osv.

Det är inte rimligt anser jag att "förbjuda" något som de flesta klarar av, för att en minoritet inte gör det. Hade jag gäster med alkoholproblem på jul eller folk som går på AA så visst tusan hade jag hållit nykter jul, men i dagsläget är det inte aktuellt.

Det ska alltid finnas minst en nykter vuxen på festen tycker jag men det finns det ju vanligen ändå i och med att nästan alltid någon ska köra bil.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Themis

Eller så är det just för att man avstår alkohol de flesta av årets dagar som man kan vilja ha de drycker som passar till och förhöjer julmaten?

(och inte minst gör det möjligt att smälta den! )
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 17:50:01 följande:

Det handlar inte om att försvara något eller att man inte skulle kunna vara nykter en dag. Jag är exempelvis nykter minst 360 dagar om året, de övriga 5-6 så dricker jag max två öl, en gång för tio år sedan slog jag mitt rekord. 4 öl på 24 timmar. Så det handlar knappast om att jag inte klarar att hålla mig nykter. Jag är  knappast unik i detta, det handlar inte om att man inte kan avstå utan att man inte vill.

Det är precis det här skuldbeläggande som är problemet med kampanjen.

Kan inte/vill inte - sak samma.

Jag likställer inte dig med en tung missbrukare, men nackdelarna med alkohol övervinner ju fördelarna med hästlängder, om man ser till samhället i stort. Detta oberoende av om du föredrar ett glas vin eller en snaps eller en julöl såhär års.

De flesta här i västvärlden kan inte festa eller ha kul utan alkohol är min erfarenhet (oavsett trevligt umgänge, god mat och bra musik) och det är tråkigt, tycker jag. Bevittnar detta så gott som varje helg då jag som ofta ensam nykterist går ut för att sjunga eller lyssna på musik. En högst intressant beteendevetenskaplig studie och jag har sällan fel även om jag liksom de flesta andra också gick på myten om att man inte kan ha skoj utan sprit i kroppen.
    Themis skrev 2015-12-21 18:10:58 följande:

Eller så är det just för att man avstår alkohol de flesta av årets dagar som man kan vilja ha de drycker som passar till och förhöjer julmaten?

(och inte minst gör det möjligt att smälta den! )

Ok, men att din mat smakar så illa utan alkohol säger nog mer om kocken faktiskt.

Att alkohol skulle vara gott är en tröttsam myt för folk som måste dricka för att kunna ha roligt. Det är en social och inlärd konstruktion liksom annat skit folk måste "vänja sig" med (läs: cigaretter, kaffe etc som sällan eller aldrig är "gott" första gången utan där det snarare är kicken man i så fall är ute efter).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:16:17 följande:
    Kan inte/vill inte - sak samma.
    Nej, det är inte sak samma. Det är mycket stor skillnad på att inte vilja och inte kunna.

Jag kan avstå alkohol men jag vill inte. <- Korrekt avspeglande av verklighet.
    Jag kan avstå alkohol men jag kan inte. <- Självmotsägelse och dessutom osant.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:16:17 följande:
    Jag likställer inte dig med en tung missbrukare, men nackdelarna med alkohol övervinner ju fördelarna med hästlängder, om man ser till samhället i stort. Detta oberoende av om du föredrar ett glas vin eller en snaps eller en julöl såhär års.
    Även om det är sant så är inte det ett skäl för att de som kan hantera alkohol ska avstå, se Themis inlägg ovan.
    De flesta här i västvärlden kan inte festa eller ha kul utan alkohol är min erfarenhet (oavsett trevligt umgänge, god mat och bra musik) och det är tråkigt, tycker jag. Bevittnar detta så gott som varje helg då jag som ofta ensam nykterist går ut för att sjunga eller lyssna på musik. En högst intressant beteendevetenskaplig studie och jag har sällan fel även om jag liksom de flesta andra också gick på myten om att man inte kan ha skoj utan sprit i kroppen.
    Intressant. Men relevansen för att avstå en julöl eller en snaps är mycket oklar. Du får gärna klargöra den saken.

Svar på tråden Ta en vit jul i år