Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 16:02:52 följande:
Men vad innebär "i de flesta fall"? Var går gränsen för godtagbart? Hur ofta är alkohol inblandat vid misshandel (på gatan eller i hemmet)? Hur ofta vid våldtäkt där offret inte kan försvara sig? Hur ofta har ett barn det dåligt hemma pga att föräldern inte kan ta sitt ansvar pga alkohol? Hur ofta känner ett barn otrygghet pga alkoholkonsumtion hemma?
Men som sagt, "i de flesta fall går det bra" kan appliceras på mycket och nånstans måste man göra avvägningen hur
mycket skada en företeelse gör kontra vad vinsten i den är. Och det är inte efter dom som klarar det bäst man ska mäta efter...Nej, men inte heller efter de som hanterar det sämst.
För då skulle vi omedelbart också förbjuda biltrafik, i princip alla sporter (inga barn hade nånsin fått rida eller spela hockey t.ex.), umgänge med taskiga släktingar (dessa gör barnen mycket större skada än att en sansad människa tar en öl), studsmattor, gåstolar, cyklar osv osv.
Det är inte rimligt anser jag att "förbjuda" något som de flesta klarar av, för att en minoritet inte gör det. Hade jag gäster med alkoholproblem på jul eller folk som går på AA så visst tusan hade jag hållit nykter jul, men i dagsläget är det inte aktuellt.
Det ska alltid finnas minst en nykter vuxen på festen tycker jag men det finns det ju vanligen ändå i och med att nästan alltid någon ska köra bil.