• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle)
    Fiona M skrev 2015-12-21 23:32:55 följande:

du säger emot dig själv. du skriver att barn far illa så fort alkohol är inblandat och folk inte kan avstå ens det enda glaset, men ändå tror du inte den här flickan tar skada -hur tänker du då?

du beskriver en hemmiljö där det går överstyr och det sups när barnet är med, men ändå gör du nada, fegar ut -men har mage att höja dig själv och meningslösa handlingar som tysta minuter?

nej, rannsaka dig själv innan du öppnar munnen om andra igen.

Jag vet att undantag finns men generellt tar nog barn skada om mamma eller pappa blir lite personlighetsförändrade, luktar konstigt o.s.v. Det finns familjer där problemet inte existerar, vilket flera av er vittnar om, men jag tycker ändå att ett avståndstagande vore på sin plats eftersom det får fler att reflektera över sin egen konsumtion. Många tycker nog inte ens att de har problem, förnekelsen är ens bästa vän ibland. De som trots måttlighet håller upp en sån dag har väl inget att förlora. Så tycker jag.

Jag tänker inte komma och ifrågasätta andras drickande på en fest dit jag faktiskt frivilligt valt att gå. Att barnet var där visste jag inte förrän jag kom dit, hade nog föreställt mig en barnvakt eller något. Vad skulle jag ha gjort, menar du?
    molly50 skrev 2015-12-21 23:37:40 följande:

Du skriver att barn inte ska fara illa,men du kan inte hjälpa ett utsatt barn när du ser ett?!

Det tycker jag,i så fall,är långt mycket värre än att dricka ett glas vin till maten,om jag ska vara ärlig.

Jag tror inte barnet for illa, men generellt tycker jag inte att man ska dricka alkohol med barn - i synnerhet inte på det här högljutt "supande" sättet.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:23:36 följande:
    Jag vet redan nu att min symbolhandling gör skillnad eftersom folk i omgivningen börjat reflektera över sin egen relation till alkohol tack vare att jag valt att sticka ut som jag gör.

Många vänder sig till mig och beundrar det faktum att jag varit nykter flera månader i sträck. De förstår inte alls hur jag bär mig åt och hur jag orkar stå ut i deras sällskap vissa veckor. Skall erkännas att jag allt mer börjar tycka deras beteende är pinsamt även om jag inte led så mycket till en början, så jag överväger att skippa krogmiljön helt och hållet nu. Vissa av dem har aldrig ens gått till krogen nyktra eftersom de - enligt egen utsago - inte står ut om de inte är åtminstone lite lätt salongsberusade innan de går dit. Detta är dock krogmiljön och den är ju extrem i sitt slag.

Pappan i den här familjen talar så varmt om alkohol 24-7 och skryter om diverse bravader utförda i fyllan och villan så där hyser jag inget större hopp faktiskt.

Tror för övrigt inte flickan tog skada för hon lekte och verkade glad. Var mest jag som tyckte det blev en märklig situation eftersom det i min värld inte passade sig då folk blev högljudda och snackade "fitta", "knulla" och sånt som sig bör. Det är en sån jargong i det här gänget. Jag tycker inte det hör hemma bland barn.

Även om många här i tråden vittnar om att de minsann kan dricka när och hur ofta eller sällan som helst utan att de själva eller någon annan tar skada, så förstår jag inte syftet med att alkohol alls är så socialt accepterat då 100000-tals människor dagligen tar skada av sin egen eller en närståendes konsumtion.

Detta bör naturligtvis även uppmärksammas varje dag på året, men varför man valt just jul har väl med att det förväntas vara en högtid särskilt viktig att göra till en trevlig och minnesvärd stund och att uppmärksamma denna genom att ta avstånd från alkohol oavsett ens egen relation till den sedan tidigare.

Ungefär som en tyst minut; att ägna en extra tanke helt enkelt.
    Men enligt dina värderingar så tar ju barn skada av att deras föräldrar dricker,
    Du påstår att den som dricker inte själv ser att andra far illa.
    Varför tror du då att detta barn inte gör det?
    Om de dricker så mycket som du påstår och blir grova i munnen så behöver ju barnet hjälp,även om det inte i dina ögon ser ut att behöva det.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:26:34 följande:
    Det finns säkert delade uppfattningar om detta, liksom inom alla yrkesområden. Just min behandlare rekommenderade dock inte ett förhållande där den ene dricker och den andra inte.
    Varför stannar du då kvar i ditt förhållande? Vore det inte bättre om ni båda fick chansen att träffa någon som delar era värderingar?
    Stannar du kvar hos honom för att du inte lyckas hitta en nykterist?

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:44:31 följande:
    Jag tror inte barnet for illa, men generellt tycker jag inte att man ska dricka alkohol med barn - i synnerhet inte på det här högljutt "supande" sättet.
    Men varför gjorde du då inget?
    Du kunde ju ha påpekat det olämpliga i att låta ett barn vistas i en sådan miljö,eller hur.
    Jag tycker inte heller att man ska råsupa med barn i närheten. Men man måste också inse att det är skillnad på att råsupa och på att ta ett glas vin för att man tycker det är gott.
    Det sistnämnda har jag inga problem med.

Sedan förstår jag inte riktigt tänket att man ska avstå på just julafton.
    I så fall ska man väl avstå även på årets alla andra dagar också,om det skadar barnen. Eller hur.
    Mattias och Hannah.
    molly50 skrev 2015-12-21 23:49:31 följande:

Men enligt dina värderingar så tar ju barn skada av att deras föräldrar dricker,

Du påstår att den som dricker inte själv ser att andra far illa.

Varför tror du då att detta barn inte gör det?

Om de dricker så mycket som du påstår och blir grova i munnen så behöver ju barnet hjälp,även om det inte i dina ögon ser ut att behöva det.Varför stannar du då kvar i ditt förhållande? Vore det inte bättre om ni båda fick chansen att träffa någon som delar era värderingar?

Stannar du kvar hos honom för att du inte lyckas hitta en nykterist?

Jag tänker att mamman har huvudansvaret för barnet och jag litar på hennes omdöme i det här. Hon dricker såvitt vad jag vet måttligt i jämförelse, även om hon just denna kväll söp till lite extra eftersom de hade främmande på besök.

Jag tycker om andra sidor hos min pojkvän även om just drickandet är ett problem. Det finns olika lösningar på detta värda att se över. Hittar jag en nykterist kanske han har andra sidor jag inte är bekväm med. Man kan inte få allt. Dessutom är detta ganska nya tankebanor hos mig, tidigare störde det mig inte nämnvärt alt så var jag väldigt förlåtande.
    molly50 skrev 2015-12-21 23:54:35 följande:

Men varför gjorde du då inget?

Du kunde ju ha påpekat det olämpliga i att låta ett barn vistas i en sådan miljö,eller hur.

Jag tycker inte heller att man ska råsupa med barn i närheten. Men man måste också inse att det är skillnad på att råsupa och på att ta ett glas vin för att man tycker det är gott.

Det sistnämnda har jag inga problem med.

Sedan förstår jag inte riktigt tänket att man ska avstå på just julafton.

I så fall ska man väl avstå även på årets alla andra dagar också,om det skadar barnen. Eller hur.

Fast du får ändå medge att julen är barnens högtid och det är något visst med just denna dag när man är liten. Det vore väl önskvärt alla andra dagar också men någonstans får man ju börja uppmärksamma att alkohol trots allt skapar stora problem även om inte just du och dina barn säger sig fara illa.
    sextiotalist skrev 2015-12-21 23:34:54 följande:

Det säger mycket om ditt sällskap. Jag har aldrig behövt "stå ut" i något sällskap om jag inte druckit något, tro det eller ej. Mina vänner och bekanta är lika trevliga oavsett om de druckit ett glas vin eller inte. Jag har lika trevligt i sällskapet oavsett om jag tagit en ramlösa till maten eller ett glas vin.

Just julen är en av de få tillfällen som jag dricker en snaps och vi kollar hur många snapsvisor vi kommer ihåg (ett år vann min mormor stort).

Jo, mitt sällskap är nog extremt i det avseendet. Jag får se mig om efter annat umgänge helt enkelt, men inte så lätt att hitta nya vänner i vuxen ålder då jag trivs väldigt bra med dessa människor i övrigt.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:56:30 följande:
    Jag tänker att mamman har huvudansvaret för barnet och jag litar på hennes omdöme i det här. Hon dricker såvitt vad jag vet måttligt i jämförelse, även om hon just denna kväll söp till lite extra eftersom de hade främmande på besök.

Jag tycker om andra sidor hos min pojkvän även om just drickandet är ett problem. Det finns olika lösningar på detta värda att se över. Hittar jag en nykterist kanske han har andra sidor jag inte är bekväm med. Man kan inte få allt. Dessutom är detta ganska nya tankebanor hos mig, tidigare störde det mig inte nämnvärt alt så var jag väldigt förlåtande.
    Jo,men om hon själv inte insåg det olämpliga i att ha barnet med på en sådan fest så borde du ha påpekat det.
    Att klaga på alla som dricker med måtta med argumentet att barn far illa av det,samtidigt som du väljer att vända ryggen åt ett barn som faktiskt var utsatt,det är inget annat än dubbelmoral!

Ja,men om du har så stora problem med att han dricker (även om det är med måtta) så borde du kanske fundera på att ,lämna honom och försöka hitta någon som delar dina värderingar.
    Nu vet jag inte om ni har barn. Men oavsett om ni har barn eller tänker skaffa så borde du kanske fundera extra noga på om du ska stanna kvar hos honom med tanke på ditt synsätt när det gäller alkohol.
    Det är ju lika illa oavsett vilken dag på året man dricker. Barn far ju inte mindre illa bara för att det inte är julafton.
    Mattias och Hannah.
    molly50 skrev 2015-12-22 00:03:02 följande:

Jo,men om hon själv inte insåg det olämpliga i att ha barnet med på en sådan fest så borde du ha påpekat det.

Att klaga på alla som dricker med måtta med argumentet att barn far illa av det,samtidigt som du väljer att vända ryggen åt ett barn som faktiskt var utsatt,det är inget annat än dubbelmoral!

Ja,men om du har så stora problem med att han dricker (även om det är med måtta) så borde du kanske fundera på att ,lämna honom och försöka hitta någon som delar dina värderingar.

Nu vet jag inte om ni har barn. Men oavsett om ni har barn eller tänker skaffa så borde du kanske fundera extra noga på om du ska stanna kvar hos honom med tanke på ditt synsätt när det gäller alkohol.

Det är ju lika illa oavsett vilken dag på året man dricker. Barn far ju inte mindre illa bara för att det inte är julafton.

Jag inser såklart under trådens gång att det egentligen inte finns någon anledning att klaga på ert drickande då ni inte skadar er själva eller er omgivning (min pojkvän tillhör inte er kategori, så mycket kan jag säga). Jag är bara så upprörd just nu och skulle aldrig ha gett mig in i diskussionen från första början.

Ber om ursäkt över att jag är så färgad över mina egna upplevelser (så gott som all vänskap i vuxen ålder, mina egna erfarenheter och tidigare + nuvarande pojkvän). Självklart bör jag fokusera på deras problematik snarare än er som inte ens utgör ett hot, men mina dåliga erfarenheter, framför allt i nutid, gör just att agget blir extra stort och så fort jag fick nys om kampanjen blev jag så glad. Och samtidigt så ledsen när jag märker vilket motstånd den får. Jag förstår inte mig på er, och när förståelsen inte finns där så sparkar jag lätt bakut, riktar taggarna utåt och blir defensiv - ofta mer än vad som kanske faktiskt är befogat. Det står säkert inte alls i proportion till verkligheten och jag slinker lätt in på irrelevanta sidospår istället för att hålla mig till huvudfrågan.

Försöker se saker ur fler än ett perspektiv, men inte alltid så lätt med min bakgrund. Påminns sedan om min egen uppväxt som var bra med sunt förhållande till alkohol mina föräldrar emellan. Inte ens de förstår mitt val att sluta dricka. Jag försöket förklara men de lyssnar inte. Känner mig så ensam i det här.

Önskar vakna upp till en värld där vi som far eller har farit illa av alkohol slipper lida nåt mer. Ni som ifrågasätter mig blir en symbol för att det jag fått utstå inte är så farligt, ni nästintill bagatelliserar det jag varit med om. Så är det ju inte, ni pratar om måttligt drickande. Jag förstår det nu. Antar jag blandar ihop äpplen och päron. Hade inte reagerat på det sättet om ämnet inte berörde på ett djupare plan, men tyvärr blir jag lätt uppeldad när jag inte förstår hur andra tänker kring något som för mig är uppenbart (fast oftast inte eftersom det är svårt att vara konsekvent i komplexa frågor).

Det var verkligen inte min mening att trampa fel sorts människor på tårna och kritisera för kritiserandes skull.
  • EnAnonumius
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:26:34 följande:
    Det finns säkert delade uppfattningar om detta, liksom inom alla yrkesområden. Just min behandlare rekommenderade dock inte ett förhållande där den ene dricker och den andra inte.
    Nej..
    Då får du väl välja då.
    Du har ingen rätt att kräva att din kille skall sluta.

Och bara för att man har ett visst sätt att resonera på, så ger det dig heller ingen rätt att sitta och hävda att folk lever i förnekelse heller. Du har ett otroligt binärt tankesätt på det området.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:
    Så länge alkohol är socialt accepterat som kommer beroende/missbrukare/riskbrukare etc att fortsätta dricka, och börjar man ifrågasätta och ha sig betraktas man närmast som en frireligiös eftersom drickandet ses som norm medan tyngre droger består av ett helt annat form av stigma. Ingen större skillnad, tycker jag. Även om det bara skulle röra sig om en simpel spliff (jfr. ett glas vin). Vissa anser sig vara drogliberala men betydligt fler är av principskäl emot droger, eller hur? Varför är synen inte densamma med alkohol? Det är många människor som dagligen röker cannabis och ändå inte trillar dit så varför då vara drogmotståndare överallt? Cannabis ligger dessutom inte bakom lika många brott som alkohol ens på långa vägar, oavsett om man skulle mäta bruket sett till lika mängd.
    Ja du.. Sätt dina tankar och åsikter om droger i relation till lagliga mediciner man skriver ut.
    Många mediciner som är så otroligt beroendeframkallande, och kan vara minst lika farliga som olagliga droger, men ändå skrivs det ut hur lätt som helst av läkarna. 

Sedan så kan du ju fundera på att det finns lagliga substanser man kan köpa på nätet som kan var lika beroendeframkallande och lika dödligt som exempelvis Extasy, eller metaanfetamin.
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:
    I behandlingen lärde jag mig om beroende, missbruk och riskbruk - varav jag tillhörde den senare kategorin enligt min behandlare. Hon sa också att det är svårt för en relation att hålla om den ena dricker och den andra inte. Min pojkvän vill också kunna dricka "ett glas vin till maten" och är därför inte beredd att sluta även om jag tycker det är obehagligt att se honom förändras. Hade inte alla andra druckit ett glas vin till maten som standard skulle jag sluppit det här problemet med att försöka övertala honom till att låta bli.
    Ja det KAN bli problematiskt om den ena är intolerant mot olikheter, medan den andre inte är detta.
    Sedan så spelar det ingen roll om det handlar om alkohol, eller om det handlar om intressen.

Fick du inte lära dig på behandlingen om "lama/patetiska ursäkter"?

Du sitter och lutar dig mot "gruppen" och anser att det är "gruppen" som är felet för att du inte kan hantera saken, och anser att du skull ha sluppit ha "problemet" med att försöka övertala din pojkvän att sluta dricka om ""alla andra inte hade druckit".
    Man skall aldrig skylla sina egna tillkortakommande på omgivningen att det är "omgivningens fel" oavsett vilket område det handlar om. 

Hur låter det från missbrukaren? Jo de skyller också på "gruppen" för sitt missbruk. För att "gruppen" har så svårt att fatta hur jobbigt h*n har det och "ingen förstår honom/henne"..
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:03:25 följande:
    Av min pojkvän hade jag dock önskat nolltolerans numera men det är svårt att bli nykter i en värld full av alkohol så jag räknar inte med att det ska bli så i första taget i alla fall.
    Svårt att bli nykter i en värld  full av alkohol?
    Ja vill man skapa problem, där det egentligen inte finns problem, (i detta fall med att vara nykter i en värld full av alkohol) så är det ju helt okey för mig. Det är är ditt/deras val i sådan fall.

Jag valde bort att göra det till ett problem, för jag har svårt att se att det är ett problem med att vara nykter i en värld full av alkohol.  Som sagt jag dricker kanske maximalt 1-2 ggr om året och då är det väl en snapps som jag har i några timmar. 

Jag har aldrig haft det problemet med att vara nykter på fester, krogen etc..  Varken bland vänner eller främlingar. Kan ju ha med att göra att jag att som person klara av att festa runt och "göra bort mig" som spiknykter också utan problem.  Det som är bra om man skulle göra bort sig, som nykter bland massa fulla är att de som är fulla inte kommer ihåg att jag gjorde bort mig, när de nyktrar till. Så där blir det ju bara typ "min egna lilla hemlighet".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Ta en vit jul i år