• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle)
    sextiotalist skrev 2015-12-21 18:53:37 följande:

Det går inte att diskutera med en fd alkoholist för de har en dysfunktionell relation till drycker med alkohol i. De ser inte ett gott glas vin, de ser fylla, oförmåga att stanna vid ett glas vin, och oförmågan att inse att alla dricker inte för att uppnå berusning.

Jag har gått i alkoholbehandling och där konstaterades att jag inte hade ett missbruk, däremot låg jag - liksom en stor majoritet - i riskzonen. Och då festade jag bara som "vem som helst" i min ålder, på helgen i goda vänners lag. Har aldrig druckit ensam eller "ett glad vin till maten" eftersom vitsen är lika med noll. Idag dricker jag inte överhuvudtaget eftersom jag har lika kul utan och av principskäl är emot alkohol.

De flesta omedvetna och lever i total förnekelse eftersom de ju "bara dricker en öl eller två till maten" men blir fly förbannade om man skulle ifrågasätta vad det var bra för... Samma med min pojkvän som aldrig vill sluta med alkohol "för att det är gott" fastän jag uttryckligen bett honom. Han resonerar precis som ni.
    Magdalena03 skrev 2015-12-21 18:57:36 följande:

Jag dricker mig i princip aldrig onykter. Tycker det är ok med en julöl eller en glögg på julafton. En sådan här kampanj är väl ganska värdelös för den når ändå inte dem som super. Känner inga som super när barnen är med, vem gör det?

Jag känner flera som super och som nåtts av den här kampanjen, så nyss som förra helgen var ett barn med i supandet. Barnet är nog dock för litet för att ta skada men i mina ögon rimmar det ganska illa.

Får kampanjen en person att reflektera över sitt drickande är det bra, tycker jag.

• Anonym (varför provocerar det??)
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:10:26 följande:

Får kampanjen en person att reflektera över sitt drickande är det bra, tycker jag.

Det håller jag fullständigt med om.
  • Mandel

Jag har frågat mina båda barn vid var sitt tillfälle vad de anser om mitt och makens alkoholintag.
    Om de tycker att vi blir konstiga, om de tycker att det är jobbigt när vi dricker osv.
    Ingen av dem hade någon som helst invändning mot detta utan tycket att det var helt okej att vi dricker som vi gör.

Eftersom jag känner mina barn väl så vet jag att de inte skulle ljuga om en sådan här sak om de verkligen for illa - jag har aldrig ens misstänkt att de farit illa av vår alkoholkonsumtion, men för att vara på den säkra sidan så har de nu själva fått svara.
    Barnen berättar allt för oss och har åsikter om mångt och mycket som maken och jag säger och gör, men i detta fall med alkohol så hade de inga invändningar alls.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (123)
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:05:36 följande:
    Jag har gått i alkoholbehandling och där konstaterades att jag inte hade ett missbruk, däremot låg jag - liksom en stor majoritet - i riskzonen. Och då festade jag bara som "vem som helst" i min ålder, på helgen i goda vänners lag. Har aldrig druckit ensam eller "ett glad vin till maten" eftersom vitsen är lika med noll. Idag dricker jag inte överhuvudtaget eftersom jag har lika kul utan och av principskäl är emot alkohol.

De flesta omedvetna och lever i total förnekelse eftersom de ju "bara dricker en öl eller två till maten" men blir fly förbannade om man skulle ifrågasätta vad det var bra för... Samma med min pojkvän som aldrig vill sluta med alkohol "för att det är gott" fastän jag uttryckligen bett honom. Han resonerar precis som ni.
    Varför skulle han sluta med alkohol för att du ber honom? 
    Klart folk blir förbannade. Det är rätt irretirande att bli påhoppad av nykterister som vill att andra ska bli som dem. 
  • Pirum

Det är så otroligt tröttsamt att detta kommer upp varje år.

På vilket sätt hjälper det barn i familjer med alkoholproblem om jag, i ett sällskap där ingen dricker mycket och man inte behöver vara "stödnykter" som support för någon som har ett beroende eller riskbruk, dricker ett glas vin till maten?

• sextiotalist
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:05:36 följande:

Går man i alkoholbehandling så har man problematiskt förhållande till alkohol.

Jag är uppvuxen i ett hem där mina föräldrar har druckit vin till maten, whiskey någon gång på kvällen, snaps till julsillen och jag har aldrig sett mina föräldrar berusade.

Länge levde jag i den tron att de enda som blev fulla var fullgubbar. Alla andra blev inte fulla.

Dvs jag som barn har aldrig haft några dåliga barndomsminnen kopplade till alkohol, inte mina syskon heller.

Jag har, som mandel, frågat grabben om han upplevde det pinsamt på fester. Jo det var när jag hållit tal och de gångerna jag gjort det har jag de flesta gångerna varit spiknyktet eller när jag gett järnet på dansgolvet, vilket jag många gjort som nykter.

Dvs de gångerna han upplevt att mamma varit för mycket har varit tillfällen kopplade till alkohol.

Han hälsar förresten att han har lärt sig en viktig sak hemifrån det är att man kan dricka något med alkohol utan att bli berusad och att han inte känner igen sig i någon av punkterna i trådstarten
  • Fiona M
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:09:28 följande:
    Jag känner flera som super och som nåtts av den här kampanjen, så nyss som förra helgen var ett barn med i supandet. Barnet är nog dock för litet för att ta skada men i mina ögon rimmar det ganska illa.
    men... rimmar det inte jäkligt illa att du pratar om att "barnet inte tar skada" om det är så litet att det inte kan ta hand om sig och föräldrarna verkligen super?
    vad sa och gjorde du då och där?
  • EnAnonumius

Att dricka en öl till maten är knappast ett problem, då maten hjälper till med förbränningen av alkoholen. Det hade du vetat om du hade haft kunskap om alkohol som du sitter och hävdar.

Du har kvar ett alkoholproblem. Du kan inte hantera att andra kan dricka med måtta, bara för att du slutade att dricka helt med alkoholen.

Jag själv dricker väldigt sällan. Och jag föredra att ta ett glas mineralvatten/juice framför en cider/öl.
    Dock så sitter jag inte och kräver och förväntar mig att andra skall anpassa sig efter mig och mina alkoholvanor.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Ta en vit jul i år