• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Att dricka eller inte dricka)

Vi kommer att ha en vit jul på grund av en person.

Den personen är inte någon av barnen som är med utan det är min pappa.

Min pappa har problem med alkohol, ett problem han inte ser själv, men som vi runtomkring honom ser väldigt tydligt.

Han kan inte drick EN nubbe till sillen eller EN julöl. Han vill dricka så han blir full, undermedvetet eller medvetet har jag ingen aning om.

Men eftersom vi vet hur han är har vi bestämt att det inte kommer att finnas alkohol alls.

Men, om inte han skulle ha varit med så hade det funnits både nubbe och julöl.

Barnen hade inte lidit av det alls eftersom resten av dom vuxna kan dricka för att det är gott till maten eller till sillen och inte för att bli berusade.

Finns många barn som lider av att föräldrarna dricker, men inte för att mamma tar en nubbe till sillen eller för att pappan dricker en julöl. Då är det för att den vuxne har uppenbara problem med alkohol.

Men det är min åsikt och då har jag ändå själv en pappa med alkoholproblem

• Anonym (Glögg?)

Jag hade tänkt ta en vit jul i år. Men jag fullkomligen äääälskar glögg, skulle kunna dricka det jämt utan att bli less! Har varit på systemet och köpt tre alkoholfria glöggflaskor. Har provsmakat dom och det är INTE gott! :( Tycker den vita smakar vinäger och de andra har konstiga eftersmaker.. Jag är inte heller förtjust i starkvinsglögg. Jag tycker att lättvinsglögg (2,25) är absolut godast!
    Jag skulle tänkte skriva under på vitjul.se, vet att det förut har stått nått i stil med "jag lovar att inte dricka alkoholhaltiga drycker över 2,25 under julhelgen" men det verkar inte vara så i år och då kan jag ju inte skriva under. Vill så gärna kunna dricka två glas glögg (2,25%) på julafton eftersom det är så fruktansvärt gott!

• Anonym (Nykterist?)
    Coccolina skrev 2015-12-21 11:39:38 följande:

jag dricker alkohol för att det är gott... Tråkiga människor umgås jag inte med, oavsett om de är nyktra eller inte. 

Tro mig barn dör inte av att det ibland tas ett glas gott vin i deras närhet. Däremot föräldrar som moralpanikar kring alkoholintag kan skada rejält.... 

Nej, barn dör inte och det handlar inte heller om att moralpredika, men jag förstår att vissa använder såna ord som sitt "försvar". Enkelt fakta: Alkohol är en drog. Folk använder det för att på nåt sätt uppleva en berusningseffekt. Hade det noll effekt skulle det inte drickas som det gör. Och ja, redan efter ett glas vin så påverkas man.
  • Anonym (Nykterist?)
    Fjonken skrev 2015-12-21 12:37:52 följande:
    Förlåt men alla är inte nyktra alkoholister som du verkar vara. Herregud. Jag dricker mer en vanlig fredag/lördag kväll än på julen. 
    Varför skulle jag vara nykter alkoholist? Intressant att du drar såna växlar av vad jag skrev. Däremot har jag, liksom väldigt många andra, alkoholister i släkten, men dom hann jag knappt träffa eftersom dom alla dog i förtid.
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:20:57 följande:
    Nej, barn dör inte och det handlar inte heller om att moralpredika, men jag förstår att vissa använder såna ord som sitt "försvar". Enkelt fakta: Alkohol är en drog. Folk använder det för att på nåt sätt uppleva en berusningseffekt. Hade det noll effekt skulle det inte drickas som det gör. Och ja, redan efter ett glas vin så påverkas man.
    Alkohol är en smakbärare. Ett vin kan aldrig smaka likadant utan alkohol. För mig är att äta en finare middag utan vin bara en halv middag. Alkoholfria drycker är för mig platta i smaken. Tvådimensionella. Men en alkoholhaltig dryck öppnar den tredje dimensionen. Det blir en annan rymd i smakerna. 

Att som du gå och tro att det bara är för berusningen är gravt okunnigt. Visst, när man var tonåring kanske. 

Och visst, man förändras. Men är det verkligen så farligt? Man blir lite gladare. Människor uppträder olika beroende på hur mycket de har sovit också. Ska vi förbjuda dålig sömn eftersom personen får kortare stubin då också? 

Jag vet om att alkohol kan vara jävligt värre. En av mina kusiner söp ihjäl sig för ett par år sen. Men att ge oss som kan sköta oss dåligt samvete för att det finns de som inte kan det... Nej, det funkar inte för mig. 
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:24:20 följande:
    Varför skulle jag vara nykter alkoholist? Intressant att du drar såna växlar av vad jag skrev. Däremot har jag, liksom väldigt många andra, alkoholister i släkten, men dom hann jag knappt träffa eftersom dom alla dog i förtid.
    Du har inte ett sunt förhållande till alkohol. Antingen har du själv problem eller så har du hatkänslor mot alkohol av andra orsaker och har svårt att förstå hur alkohol är för såna som faktiskt kan hantera det. 
  • Anonym (Nykterist?)
    Fjonken skrev 2015-12-21 13:35:46 följande:
    Du har inte ett sunt förhållande till alkohol. Antingen har du själv problem eller så har du hatkänslor mot alkohol av andra orsaker och har svårt att förstå hur alkohol är för såna som faktiskt kan hantera det. 
    hahahaha. Spännande att veta att jag har problem för att jag inte är villig att försvara alkohol, cigaretter, cannabis, heroin eller nån annan form av droger. Jag ser det för vad det är, varken mer eller mindre. Vi kan ju alltid vända på steken i såna fall och även legalisera cannabis. Eller? Det är ju lagligt lite här och där och dessutom säger en del att det ger mindre skadeeffekt än alkohol eftersom det är lugnande.
  • Nightrod

Enkelt fakta: Alkohol är en drog.

Likaså är koffein, nikotin, energidryck och framför allt socker.
  • Nightrod

Fast en öl eller ett glas vin dricker man ju inte för att bli berusad. Jag avskyr öl och vin men hade jag gillat smaken så hade jag mer än gärna druckit några glas en kväll. Men ogillar all smak av alkohol så dricker i te alls istället. Men hade gjort det om det jag drack smaka gott
  • Anonym (Nykterist?)
    Fjonken skrev 2015-12-21 13:34:09 följande:
    Alkohol är en smakbärare. Ett vin kan aldrig smaka likadant utan alkohol. För mig är att äta en finare middag utan vin bara en halv middag. Alkoholfria drycker är för mig platta i smaken. Tvådimensionella. Men en alkoholhaltig dryck öppnar den tredje dimensionen. Det blir en annan rymd i smakerna. 

Att som du gå och tro att det bara är för berusningen är gravt okunnigt. Visst, när man var tonåring kanske. 

Och visst, man förändras. Men är det verkligen så farligt? Man blir lite gladare. Människor uppträder olika beroende på hur mycket de har sovit också. Ska vi förbjuda dålig sömn eftersom personen får kortare stubin då också? 

Jag vet om att alkohol kan vara jävligt värre. En av mina kusiner söp ihjäl sig för ett par år sen. Men att ge oss som kan sköta oss dåligt samvete för att det finns de som inte kan det... Nej, det funkar inte för mig. 
    Så om det togs fram vin som smakar exakt som alkoholhaltigt vin men utan alkoholen så skulle det bli lika populärt? Tvivlar på det. Däremot skulle jag kanske sakna alla hysteriskt roliga "wannabe-vinkännare" överallt om vin försvann. Ge dom ett blindtest med 20 viner så skulle dom flesta gå bet.

Ang. att straffas för att några inte kan hantera vissa saker... Jag anser mig vara en väldigt duktig bilförare och förstår inte varför jag ska behöva straffas och hålla hastighetsgränserna pga att vissa sämre förare inte klarar av att hantera farten lika bra som jag. Jag tycker fri fart överallt vore bättre. Vad tycker du?
Svar på tråden Ta en vit jul i år