Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:20:57 följande:
Nej, barn dör inte och det handlar inte heller om att moralpredika, men jag förstår att vissa använder såna ord som sitt "försvar". Enkelt fakta: Alkohol är en drog. Folk använder det för att på nåt sätt uppleva en berusningseffekt. Hade det noll effekt skulle det inte drickas som det gör. Och ja, redan efter ett glas vin så påverkas man.
Alkohol är en smakbärare. Ett vin kan aldrig smaka likadant utan alkohol. För mig är att äta en finare middag utan vin bara en halv middag. Alkoholfria drycker är för mig platta i smaken. Tvådimensionella. Men en alkoholhaltig dryck öppnar den tredje dimensionen. Det blir en annan rymd i smakerna.
Att som du gå och tro att det bara är för berusningen är gravt okunnigt. Visst, när man var tonåring kanske.
Och visst, man förändras. Men är det verkligen så farligt? Man blir lite gladare. Människor uppträder olika beroende på hur mycket de har sovit också. Ska vi förbjuda dålig sömn eftersom personen får kortare stubin då också?
Jag vet om att alkohol kan vara jävligt värre. En av mina kusiner söp ihjäl sig för ett par år sen. Men att ge oss som kan sköta oss dåligt samvete för att det finns de som inte kan det... Nej, det funkar inte för mig.