• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle)
    EnAnonumius skrev 2015-12-21 22:22:57 följande:

Att dricka en öl till maten är knappast ett problem, då maten hjälper till med förbränningen av alkoholen. Det hade du vetat om du hade haft kunskap om alkohol som du sitter och hävdar.

Du har kvar ett alkoholproblem. Du kan inte hantera att andra kan dricka med måtta, bara för att du slutade att dricka helt med alkoholen.

Jag själv dricker väldigt sällan. Och jag föredra att ta ett glas mineralvatten/juice framför en cider/öl.

Dock så sitter jag inte och kräver och förväntar mig att andra skall anpassa sig efter mig och mina alkoholvanor.

Jag kräver ingenting, folk gör som de vill och jag är fullt medveten om att drickandet är en norm och att jag står utanför den. Väljer ju dessutom ofta krogmiljön för att få träffa mina vänner och är därmed införstådd med vad som väntar.

Av min pojkvän hade jag dock önskat nolltolerans numera men det är svårt att bli nykter i en värld full av alkohol så jag räknar inte med att det ska bli så i första taget i alla fall.
  • Fiona M
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:00:36 följande:
    Vad ska jag göra, menar du? Tänkte väl bara för mitt inre att den familjen ska jag nog inte umgås med nåt mer för våra värderingar skiljer sig så otroligt åt.
    så... vad tänker du att din symbolhandling ska syfta till då om du inte kan öppna munnen när det gäller?
    dubbelmoral så det skriker om det.
  • sextiotalist
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:

Så länge alkohol är socialt accepterat som kommer beroende/missbrukare/riskbrukare etc att fortsätta dricka, och börjar man ifrågasätta och ha sig betraktas man närmast som en frireligiös eftersom drickandet ses som norm medan tyngre droger består av ett helt annat form av stigma. Ingen större skillnad, tycker jag. Även om det bara skulle röra sig om en simpel spliff (jfr. ett glas vin). Vissa anser sig vara drogliberala men betydligt fler är av principskäl emot droger, eller hur? Varför är synen inte densamma med alkohol? Det är många människor som dagligen röker cannabis och ändå inte trillar dit så varför då vara drogmotståndare överallt? Cannabis ligger dessutom inte bakom lika många brott som alkohol ens på långa vägar, oavsett om man skulle mäta bruket sett till lika mängd.

Till och med de som inte säger sig ha problem med alkohol - aldrig haft en bakfylla eller gjort något de ångrar i onyktert tillstånd (som vissa påstår även om det måste vara extremt ovanligt) kan ju hålla upp ens på julafton för då ska de minsann dricka bara för att de kan, och är inte ens beredda att reflektera över saken eller ifrågasätta varför vi alls behöver alkohol i det här samhället. Andra droger går däremot bra normalt sett, men alkohol glorifieras och romantiseras jämt och ständigt trots liknande konsekvenser för alldeles för många.

I behandlingen lärde jag mig om beroende, missbruk och riskbruk - varav jag tillhörde den senare kategorin enligt min behandlare. Hon sa också att det är svårt för en relation att hålla om den ena dricker och den andra inte. Min pojkvän vill också kunna dricka "ett glas vin till maten" och är därför inte beredd att sluta även om jag tycker det är obehagligt att se honom förändras. Hade inte alla andra druckit ett glas vin till maten som standard skulle jag sluppit det här problemet med att försöka övertala honom till att låta bli.

Mina före detta grannar arbetar med rehabilitering av alkoholmissbrukare och de dricker vin och snaps på samma sätt som jag gör. De delar inte din inställning och de möter dessa personer varje dag i sitt arbete. De är dessutom välutbildade inom området och har över 30 års erfarenhet. Jag litar mer på deras ord och deras erfareän din.
  • Irma01
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:03:25 följande:
    Jag kräver ingenting, folk gör som de vill och jag är fullt medveten om att drickandet är en norm och att jag står utanför den. Väljer ju dessutom ofta krogmiljön för att få träffa mina vänner och är därmed införstådd med vad som väntar.

Av min pojkvän hade jag dock önskat nolltolerans numera men det är svårt att bli nykter i en värld full av alkohol så jag räknar inte med att det ska bli så i första taget i alla fall.
    Du kräver visst saker. Du står här med
    pekpinnen och anser dig ha rätt att döma andra människor. I stället borde du inse att det är du som har ett problem och pga den ser du situationen annorlunda. Dessutom tycker jag att det är lite ironiskt att du står på dina höga hästar och dömer alla andra men själv inte följer dina egna principer. Om detta är så viktigt för dig som du påstår då borde du leva som du lär och hitta en kille som delar dina värderingar.

Dessutom när det gäller vin så finns det faktiskt positiva effekter, mest för hjärtat (i måttlig mängd självklart). Detta är vetenskapligt bevisat. Det finns inga sådana effekter med cigaretter eller heroin, cocain, amfetamin osv.

Vi kommer aldrig att vara ense och det är helt OK, jag hoppas bara att du kan förstå och se världen från en annan perspektiv. För att du är i riskzonen är tråkigt men det betyder inte att alla är det.

Mvh,
    Fiona M skrev 2015-12-21 23:05:49 följande:

så... vad tänker du att din symbolhandling ska syfta till då om du inte kan öppna munnen när det gäller?

dubbelmoral så det skriker om det.

Jag vet redan nu att min symbolhandling gör skillnad eftersom folk i omgivningen börjat reflektera över sin egen relation till alkohol tack vare att jag valt att sticka ut som jag gör.

Många vänder sig till mig och beundrar det faktum att jag varit nykter flera månader i sträck. De förstår inte alls hur jag bär mig åt och hur jag orkar stå ut i deras sällskap vissa veckor. Skall erkännas att jag allt mer börjar tycka deras beteende är pinsamt även om jag inte led så mycket till en början, så jag överväger att skippa krogmiljön helt och hållet nu. Vissa av dem har aldrig ens gått till krogen nyktra eftersom de - enligt egen utsago - inte står ut om de inte är åtminstone lite lätt salongsberusade innan de går dit. Detta är dock krogmiljön och den är ju extrem i sitt slag.

Pappan i den här familjen talar så varmt om alkohol 24-7 och skryter om diverse bravader utförda i fyllan och villan så där hyser jag inget större hopp faktiskt.

Tror för övrigt inte flickan tog skada för hon lekte och verkade glad. Var mest jag som tyckte det blev en märklig situation eftersom det i min värld inte passade sig då folk blev högljudda och snackade "fitta", "knulla" och sånt som sig bör. Det är en sån jargong i det här gänget. Jag tycker inte det hör hemma bland barn.

Även om många här i tråden vittnar om att de minsann kan dricka när och hur ofta eller sällan som helst utan att de själva eller någon annan tar skada, så förstår jag inte syftet med att alkohol alls är så socialt accepterat då 100000-tals människor dagligen tar skada av sin egen eller en närståendes konsumtion.

Detta bör naturligtvis även uppmärksammas varje dag på året, men varför man valt just jul har väl med att det förväntas vara en högtid särskilt viktig att göra till en trevlig och minnesvärd stund och att uppmärksamma denna genom att ta avstånd från alkohol oavsett ens egen relation till den sedan tidigare.

Ungefär som en tyst minut; att ägna en extra tanke helt enkelt.
    sextiotalist skrev 2015-12-21 23:12:37 följande:

Mina före detta grannar arbetar med rehabilitering av alkoholmissbrukare och de dricker vin och snaps på samma sätt som jag gör. De delar inte din inställning och de möter dessa personer varje dag i sitt arbete. De är dessutom välutbildade inom området och har över 30 års erfarenhet. Jag litar mer på deras ord och deras erfareän din.

Det finns säkert delade uppfattningar om detta, liksom inom alla yrkesområden. Just min behandlare rekommenderade dock inte ett förhållande där den ene dricker och den andra inte.
  • Fiona M
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:23:36 följande:
    Jag vet redan nu att min symbolhandling gör skillnad eftersom folk i omgivningen börjat reflektera över sin egen relation till alkohol tack vare att jag valt att sticka ut som jag gör.

du säger emot dig själv. du skriver att barn far illa så fort alkohol är inblandat och folk inte kan avstå ens det enda glaset, men ändå tror du inte den här flickan tar skada -hur tänker du då?
    du beskriver en hemmiljö där det går överstyr och det sups när barnet är med, men ändå gör du nada, fegar ut -men har mage att höja dig själv och meningslösa handlingar som tysta minuter?
    nej, rannsaka dig själv innan du öppnar munnen om andra igen.
  • sextiotalist
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:23:36 följande:

Många vänder sig till mig och beundrar det faktum att jag varit nykter flera månader i sträck. De förstår inte alls hur jag bär mig åt och hur jag orkar stå ut i deras sällskap vissa veckor. Skall erkännas att jag allt mer börjar tycka deras beteende är pinsamt även om jag inte led så mycket till en början, så jag överväger att skippa krogmiljön helt och hållet nu. Vissa av dem har aldrig ens gått till krogen nyktra eftersom de - enligt egen utsago - inte står ut om de inte är åtminstone lite lätt salongsberusade innan de går dit. Detta är dock krogmiljön och den är ju extrem i sitt slag.

Pappan i den här familjen talar så varmt om alkohol 24-7 och skryter om diverse bravader utförda i fyllan och villan så där hyser jag inget större hopp faktiskt.

Tror för övrigt inte flickan tog skada för hon lekte och verkade glad. Var mest jag som tyckte det blev en märklig situation eftersom det i min värld inte passade sig då folk blev högljudda och snackade "fitta", "knulla" och sånt som sig bör. Det är en sån jargong i det här gänget. Jag tycker inte det hör hemma bland barn.

Även om många här i tråden vittnar om att de minsann kan dricka när och hur ofta eller sällan som helst utan att de själva eller någon annan tar skada, så förstår jag inte syftet med att alkohol alls är så socialt accepterat då 100000-tals människor dagligen tar skada av sin egen eller en närståendes konsumtion.

Detta bör naturligtvis även uppmärksammas varje dag på året, men varför man valt just jul har väl med att det förväntas vara en högtid särskilt viktig att göra till en trevlig och minnesvärd stund och att uppmärksamma denna genom att ta avstånd från alkohol oavsett ens egen relation till den sedan tidigare.

Det säger mycket om ditt sällskap. Jag har aldrig behövt "stå ut" i något sällskap om jag inte druckit något, tro det eller ej. Mina vänner och bekanta är lika trevliga oavsett om de druckit ett glas vin eller inte. Jag har lika trevligt i sällskapet oavsett om jag tagit en ramlösa till maten eller ett glas vin.

Just julen är en av de få tillfällen som jag dricker en snaps och vi kollar hur många snapsvisor vi kommer ihåg (ett år vann min mormor stort).
    Irma01 skrev 2015-12-21 23:13:32 följande:

Du kräver visst saker. Du står här med

pekpinnen och anser dig ha rätt att döma andra människor. I stället borde du inse att det är du som har ett problem och pga den ser du situationen annorlunda. Dessutom tycker jag att det är lite ironiskt att du står på dina höga hästar och dömer alla andra men själv inte följer dina egna principer. Om detta är så viktigt för dig som du påstår då borde du leva som du lär och hitta en kille som delar dina värderingar.

Dessutom när det gäller vin så finns det faktiskt positiva effekter, mest för hjärtat (i måttlig mängd självklart). Detta är vetenskapligt bevisat. Det finns inga sådana effekter med cigaretter eller heroin, cocain, amfetamin osv.

Vi kommer aldrig att vara ense och det är helt OK, jag hoppas bara att du kan förstå och se världen från en annan perspektiv. För att du är i riskzonen är tråkigt men det betyder inte att alla är det.

Mvh,

Jag vet inte om jag sitter på några höga hästar men visst är jag stolt över min nya bättre tillvaro, i synnerhet när jag ser hur folk i min omgivning tycks som besatta vid veckosluten att få döva sin ångest med sprit istället för att ta itu med sina liv. Detta handlar dock om rent supande, ej att förväxla med måttligt drickande, men det ät fortfarande alkoholen som är boven.

Jo, jag känner till de påstådda fördelarna med alkohol - ofta sponsrade av läkemedelsindustrin eller andra pengakåta aktörer. Vissa saker stämmer säkert, men jag ser ju ändå att nackdelarna är fler i slutändan (inte för precis varenda individ men som ett samhällsproblem i stort). Titta på all kriminalitet t.ex.

Med tanke på hatet jag fått utstå hittills i tråden så tror jag ju inser lika mycket som jag att nyktra män inte växer på träd, men det är inte förrän modern tid som jag börjat reta mig på detta utan först när jag blev nykter och började se saker med nya ögon. Eftersom jag utsätter mig för krogvärlden p.g.a. det sociala inser jag att jag kommer stå helt ensam sedan när jag slutar gå ut och därför kan det tänkas lite paradoxalt att jag ifrågasätter hela alkoholkulturen men samtidigt låter mig vara en del av den.
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:00:36 följande:
    Vad ska jag göra, menar du? Tänkte väl bara för mitt inre att den familjen ska jag nog inte umgås med nåt mer för våra värderingar skiljer sig så otroligt åt.
    Du skriver att barn inte ska fara illa,men du kan inte hjälpa ett utsatt barn när du ser ett?!
    Det tycker jag,i så fall,är långt mycket värre än att dricka ett glas vin till maten,om jag ska vara ärlig.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Ta en vit jul i år