Fiona M skrev 2015-12-21 23:05:49 följande:
så... vad tänker du att din symbolhandling ska syfta till då om du inte kan öppna munnen när det gäller?
dubbelmoral så det skriker om det.
Jag vet redan nu att min symbolhandling gör skillnad eftersom folk i omgivningen börjat reflektera över sin egen relation till alkohol tack vare att jag valt att sticka ut som jag gör.
Många vänder sig till mig och beundrar det faktum att jag varit nykter flera månader i sträck. De förstår inte alls hur jag bär mig åt och hur jag orkar stå ut i deras sällskap vissa veckor. Skall erkännas att jag allt mer börjar tycka deras beteende är pinsamt även om jag inte led så mycket till en början, så jag överväger att skippa krogmiljön helt och hållet nu. Vissa av dem har aldrig ens gått till krogen nyktra eftersom de - enligt egen utsago - inte står ut om de inte är åtminstone lite lätt salongsberusade innan de går dit. Detta är dock krogmiljön och den är ju extrem i sitt slag.
Pappan i den här familjen talar så varmt om alkohol 24-7 och skryter om diverse bravader utförda i fyllan och villan så där hyser jag inget större hopp faktiskt.
Tror för övrigt inte flickan tog skada för hon lekte och verkade glad. Var mest jag som tyckte det blev en märklig situation eftersom det i min värld inte passade sig då folk blev högljudda och snackade "fitta", "knulla" och sånt som sig bör. Det är en sån jargong i det här gänget. Jag tycker inte det hör hemma bland barn.
Även om många här i tråden vittnar om att de minsann kan dricka när och hur ofta eller sällan som helst utan att de själva eller någon annan tar skada, så förstår jag inte syftet med att alkohol alls är så socialt accepterat då 100000-tals människor dagligen tar skada av sin egen eller en närståendes konsumtion.
Detta bör naturligtvis även uppmärksammas varje dag på året, men varför man valt just jul har väl med att det förväntas vara en högtid särskilt viktig att göra till en trevlig och minnesvärd stund och att uppmärksamma denna genom att ta avstånd från alkohol oavsett ens egen relation till den sedan tidigare.
Ungefär som en tyst minut; att ägna en extra tanke helt enkelt.