• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Nykterist?)
    Fjonken skrev 2015-12-21 15:26:20 följande:
    Exakt. Ett normalt och sunt förhållande till alkohol. Jag står inte bakom en buske och dricker mig plakat i smyg...
    Så exakt vad är sunt för dig?
  • Anonym (varför provocerar det??)
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:39:21 följande:
    Problemet är väl att det är inte användaren som kan avgöra om han eller hon håller sig inom lämplig gräns.
    Om du inte råkar ha väldigt svåra erfarenheter av alkohol, p g a dig själv eller människor i din omgivning som saknar kontroll eller spärrar, borde du veta att detta i de flesta fall inte alls stämmer.
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:42:10 följande:
    Så exakt vad är sunt för dig?
    Du är inte riktigt riktig.
  • Stårschan
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:39:21 följande:
    Problemet är väl att det är inte användaren som kan avgöra om han eller hon håller sig inom lämplig gräns.
    Nej, inte alla, men många alkoholkonsumenter är fullt kapabla att avgöra vad som är en lämplig gräns. Om jag bara går till min egen bekantskapskrets så vet jag av erfarenhet att många inte alls har problem med att anpassa drickandet utifrån om de är på parmiddag med barn, julbord med jobbet eller festresa till fjällen. En del som dricker känner verkligen inte av sin egen gräns, och borde inte dricka alls, men det stora flertalet vet mycket väl var gränserna går.

När jag hade fyllt 18 såg jag första gången min mamma dricka sig fnittrig. Innan dess hade hon förvisso druckit alkohol i min närvaro i festliga sammanhang, men jag hade aldrig sett henne påverkad på något sätt. Och då kändes det faktiskt rätt befriande. Dels blev jag glad över att hon varit så ordentlig under min uppväxt, men samtidigt glad åt att bli upptagen i de vuxnas skara så att hon kunde släppa garden inför mig. Det var en mycket trevlig kväll!
  • Anonym (Nykterist?)
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 15:47:22 följande:
    Om du inte råkar ha väldigt svåra erfarenheter av alkohol, p g a dig själv eller människor i din omgivning som saknar kontroll eller spärrar, borde du veta att detta i de flesta fall inte alls stämmer.
    Men vad innebär "i de flesta fall"? Var går gränsen för godtagbart? Hur ofta är alkohol inblandat vid misshandel (på gatan eller i hemmet)? Hur ofta vid våldtäkt där offret inte kan försvara sig? Hur ofta har ett barn det dåligt hemma pga att föräldern inte kan ta sitt ansvar pga alkohol? Hur ofta känner ett barn otrygghet pga alkoholkonsumtion hemma?

Men som sagt, "i de flesta fall går det bra" kan appliceras på mycket och nånstans måste man göra avvägningen hur mycket skada en företeelse gör kontra vad vinsten i den är. Och det är inte efter dom som klarar det bäst man ska mäta efter...
  • Lord Hans
    Gäsp. Människor som håller på och tramsar med vita jular och vita veckor är ju dom som har problem med alkohol. Att vissa inte kan dricka utan att bälga i sig så att de inte hålls på benen är ju lite synd. Dessa kan nog behöva en vit jul eller en vit livstid.
    Själv har jag inga problem med att begränsa mig till några öl, det dricker jag ändå i princip varje dag. 18-24 portioner alkohol i veckan utspritt över dagarna är bara hälsosamt och nyckeln till välmående och ett längre liv. Ingen vit jul här inte.
  • Anonym (Nykterist?)
    Stårschan skrev 2015-12-21 16:00:10 följande:
    Nej, inte alla, men många alkoholkonsumenter är fullt kapabla att avgöra vad som är en lämplig gräns. Om jag bara går till min egen bekantskapskrets så vet jag av erfarenhet att många inte alls har problem med att anpassa drickandet utifrån om de är på parmiddag med barn, julbord med jobbet eller festresa till fjällen. En del som dricker känner verkligen inte av sin egen gräns, och borde inte dricka alls, men det stora flertalet vet mycket väl var gränserna går.

När jag hade fyllt 18 såg jag första gången min mamma dricka sig fnittrig. Innan dess hade hon förvisso druckit alkohol i min närvaro i festliga sammanhang, men jag hade aldrig sett henne påverkad på något sätt. Och då kändes det faktiskt rätt befriande. Dels blev jag glad över att hon varit så ordentlig under min uppväxt, men samtidigt glad åt att bli upptagen i de vuxnas skara så att hon kunde släppa garden inför mig. Det var en mycket trevlig kväll!
    "glad att bli upptagen i de vuxnas skara"... Är det vad det innebär för dig? Jisses..
  • Anonym (Nykterist?)
    Fjonken skrev 2015-12-21 15:55:44 följande:
    Du är inte riktigt riktig.
    Jodå, jag lovar.
  • Anonym (varför provocerar det??)
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 16:02:52 följande:
    Men vad innebär "i de flesta fall"? Var går gränsen för godtagbart? Hur ofta är alkohol inblandat vid misshandel (på gatan eller i hemmet)? Hur ofta vid våldtäkt där offret inte kan försvara sig? Hur ofta har ett barn det dåligt hemma pga att föräldern inte kan ta sitt ansvar pga alkohol? Hur ofta känner ett barn otrygghet pga alkoholkonsumtion hemma?

Men som sagt, "i de flesta fall går det bra" kan appliceras på mycket och nånstans måste man göra avvägningen hur mycket skada en företeelse gör kontra vad vinsten i den är. Och det är inte efter dom som klarar det bäst man ska mäta efter...
    Jag förstår inte vad du är ute efter, ett totalförbud av alkohol, eller vad? Det kommer inte att hända. Alkohol är en drog, men det är en laglig drog, och det innebär att vuxna människor får använda den och själva ta ansvar för sin användning utan särskilda inskränkningar. Givetvis klarar inte alla av det, och hur många det rör sig om kan jag inte veta. Jag kan bara se på hur människor i min egen omgivning hanterar alkohol när jag gör min bedömning att "de flesta" själva kan avgöra var gränsen går.

Misshandel och våldtäkt faller kanske lite snett utanför trådens ämne, men visst, alkohol är säkert ofta inblandat.
  • Stårschan
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 16:04:38 följande:
    "glad att bli upptagen i de vuxnas skara"... Är det vad det innebär för dig? Jisses..
    Vad tror du att jag menade?

A - Äntligen får jag supa mig full för nu är jag också vuxen
    B - BRÖÖÖÖL
    C - Min mamma anser att jag är vuxen och att vi kan umgås som jämlikar, och det är förvånansvärt mysigt.

(Tips - jag menade alternativ C. För mig var detta något av en mognadsritual, på samma sätt som att ta körkort, flytta hemifrån och föda barn. Och för att förtydliga så kan jag tala om att jag inte gjorde alla dessa tre saker samma vecka.)
Svar på tråden Ta en vit jul i år