Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 16:02:52 följande:
Men vad innebär "i de flesta fall"? Var går gränsen för godtagbart? Hur ofta är alkohol inblandat vid misshandel (på gatan eller i hemmet)? Hur ofta vid våldtäkt där offret inte kan försvara sig? Hur ofta har ett barn det dåligt hemma pga att föräldern inte kan ta sitt ansvar pga alkohol? Hur ofta känner ett barn otrygghet pga alkoholkonsumtion hemma?
Men som sagt, "i de flesta fall går det bra" kan appliceras på mycket och nånstans måste man göra avvägningen hur mycket skada en företeelse gör kontra vad vinsten i den är. Och det är inte efter dom som klarar det bäst man ska mäta efter...
Jag förstår inte vad du är ute efter, ett totalförbud av alkohol, eller vad? Det kommer inte att hända. Alkohol är en drog, men det är en laglig drog, och det innebär att vuxna människor får använda den och själva ta ansvar för sin användning utan särskilda inskränkningar. Givetvis klarar inte alla av det, och hur många det rör sig om kan jag inte veta. Jag kan bara se på hur människor i min egen omgivning hanterar alkohol när jag gör min bedömning att "de flesta" själva kan avgöra var gränsen går.
Misshandel och våldtäkt faller kanske lite snett utanför trådens ämne, men visst, alkohol är säkert ofta inblandat.