• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Nykterist?)

Alkohol är till för att tråkiga människor ska bli lite roligare i sina egna ögon. I nyktras ögon blir dom dock mest mer högljudda, tjatiga och konstiga. Det är nåt som ni alla tråkiga människor som behöver alkohol borde tänka på. Personligen tycker jag att man ska lägga ner skiten helt. Det skulle göra tillvaron för väldigt många människor (både vuxna och barn) SÅ mycket bättre. 

Och mina barn, som är det värdefullaste jag har, vet att deras mamma alltid kommer finnas till hands och alltid är i sina sinnesfulla bruk om dom behöver mig. Så tycker jag alla barn borde ha det.

• Nightrod

ramlade bort lite text såg jag nu

Mig provocerar det inte så mycket, men jag tycker det är fel att ge sig på gemene man bara för att vissa har ett problem. Påstå mina föräldrar är dåliga mäniskor för att de tar en julöl, det provocerar mig faktiskt en hel del känner jag nu. Att säga min uppväxt är dålig för att mina föräldrar tog en nubbe till sillen? För det är så det låter när folk hettsar om det.

• Anonym (varför provocerar det??)
    Nightrod skrev 2015-12-21 11:26:12 följande:
     Tror ALLA barn som har alkoliserade föräldrar hellre såg att de drack på julafton och inte de andra dagarna på året
    Ja, där har du en poäng! Om det ändå vore så enkelt.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 11:27:23 följande:
    Flertalet av ambassadörernas citat handlar om "en öl" (eller motsvarande) och för mig är det uppenbart att det handlar om mycket måttfullt drickande som innefattas.

Vilka "upprörda invändningar" är det du pratar om?
    Den här tråden, t ex. Det var också en krönika som dök upp i mitt flöde igår, som någon delade.
  • Nightrod
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 11:29:13 följande:

Alkohol är till för att tråkiga människor ska bli lite roligare i sina egna ögon. I nyktras ögon blir dom dock mest mer högljudda, tjatiga och konstiga. Det är nåt som ni alla tråkiga människor som behöver alkohol borde tänka på. Personligen tycker jag att man ska lägga ner skiten helt. Det skulle göra tillvaron för väldigt många människor (både vuxna och barn) SÅ mycket bättre. 

Och mina barn, som är det värdefullaste jag har, vet att deras mamma alltid kommer finnas till hands och alltid är i sina sinnesfulla bruk om dom behöver mig. Så tycker jag alla barn borde ha det.

Skulle alkohol framkommit idag hade det narkotikaklassats direkt och förbjudits.

Håller inte med dig om att bara tråkiga människor dricker, för ett glas öl eller vin blir du inte påverkad av. Däremot de som MÅSTE dricka (sig påverkade) för att ha roligt (eller knarka) så håller jag med dig fullständigt
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det du beskriver är helt enkelt inte sant, människor dricker alkohol av helt andra orsaker än de du tar upp. De dricker alkohol för att det är gott, för att det är tradition, för att det passar bra till maten, för att det är en social ritual och så vidare.

Det blir absurt att påstå att alkohol endast dricks för att man ska bli lite roligare.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 11:31:11 följande:
    Den här tråden, t ex. Det var också en krönika som dök upp i mitt flöde igår, som någon delade.
    Jag ser inte särskilt många upprörda invändningar i den här tråden faktiskt.

Invändningar ja, men knappast särskilt många som är upprörda. Även om jag förstår att man kan bli upprörd när andra säger att man är en dålig förälder för att man dricker en öl eller tar en nubbe.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 11:35:03 följande:
    Jag ser inte särskilt många upprörda invändningar i den här tråden faktiskt.

Invändningar ja, men knappast särskilt många som är upprörda. Även om jag förstår att man kan bli upprörd när andra säger att man är en dålig förälder för att man dricker en öl eller tar en nubbe.
    Okej, stryk "upprörda" om det känns rimligare och behåll "invändningar". Min poäng var att kampanjen inte har nått igenom bruset till mig, annat än som invändningar emot den. Bortsett från själva trådstarten då, men den ligger ju mest där som en orsak till att invända emot den. Den som själv ids får räkna antalet "för" och "emot"-inlägg i tråden för att hävda att jag fullständigt är ute och cyklar.
  • Coccolina

jag dricker alkohol för att det är gott... Tråkiga människor umgås jag inte med, oavsett om de är nyktra eller inte. 

Tro mig barn dör inte av att det ibland tas ett glas gott vin i deras närhet. Däremot föräldrar som moralpanikar kring alkoholintag kan skada rejält.... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (J)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 10:56:02 följande:

Det förklarar enbart varför vissa människor bör ta en vit jul (eller vad det nu må vara) men det förklarar inte varför man bör göra det.

Personer som inte kan hålla sig till att dricka "en öl" (= dricka måttligt), som regelmässigt dricker mer än vad de tänkt sig eller som blir kraftigt förändrade bör förmodligen avstå från alkohol.

Men det förklarar fortfarande inte varför andra, som inte har tillstymmelse till dessa problem, ska göra det.

Men jag vill påstå att de flesta som dricker hävdar att de inte blir förändrade, fast de faktiskt blir det. Och det är ju något som bara andra kan tycka något om, inte den som dricker.
Svar på tråden Ta en vit jul i år