• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Tröttsamttttt

Nu har jag inga barn men tycker det är så tramsigt med vit jul. Lär barnen att det är ok att ta en öl till maten vare sig det är jul eller mitt i veckanom man känner för det och ör vuxen. Allt detta hysch-hysch med alkohol kommer göra det så mycket mer spännande och förbjudet och ni som pysslar med det lär mer större sannolikhet hitta era barn apfulla i en buske mot dom som lät barn att dricka med måtta är ok!!

• Anonym (Nykterist?)
    Tröttsamttttt skrev 2015-12-21 15:08:19 följande:

Nu har jag inga barn men tycker det är så tramsigt med vit jul. Lär barnen att det är ok att ta en öl till maten vare sig det är jul eller mitt i veckanom man känner för det och ör vuxen. Allt detta hysch-hysch med alkohol kommer göra det så mycket mer spännande och förbjudet och ni som pysslar med det lär mer större sannolikhet hitta era barn apfulla i en buske mot dom som lät barn att dricka med måtta är ok!!

Barn lär av sina föräldrar...
  • Stårschan
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:09:47 följande:
    Nja, i viss mån. Skulle man ta efter allt föräldrarna gör på exempelvis julen så skulle jag säkert äta både sill och leverpastej med god aptit. Det gör jag inte. Och inte tycker jag att det är gott med öl heller, även om alla vuxna (utom möjligen farmor) alltid drack julöl till julbordet under hela min uppväxt. Och jag tror inte att jag är ensam om att ha mat-och-dryckesvanor som avviker från föräldragenerationens.
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 14:48:37 följande:
    Lever du isolerat i en bubbla? Känner du ingen som har problem med alkohol? Om du inte känner någon så bör du ändå veta att någon i din omgivning har problem med det även om du inte vet om det för så vanligt är det.

Om man kan odla fram köttfibrer så tycker jag inte det låter omöjligt att ta fram ett alkoholfritt vin som smakar exakt som ett med alkohol. Men jag förstår att många skulle ifrågasätta det även om ett blindtest inte skulle kunna urskilja dom.

Varför haltar min hastighetsliknelse betänkligt? Är ju exakt samma sak. Jag kan hantera en sak. Vissa andra kan det inte och jag straffas då det införts lagar om det. Då är det synd om mig och alla andra som kan hantera det. Kan nämna att jag är skitless på vissa vägar i min omgivning och deras hastighetsbegränsningar.

Varför frågar du om jag druckit vin? Spelar det nån roll vad jag druckit? Öl, sprit, cider, alkoläsk, whisky, likör, vin... Och om jag druckit vin så har jag säkert i ditt tycke inte druckit "rätt" vin. Finns alltid en ursäkt.

Skulle du vilja legalisera andra droger också?
    Lite tydligare fråga: Vad är problemet med att jag dricker kontrollerat?

Det går inte att ersätta alkohol i ett vin. Acceptera det. Och varför pratar du om att vin inte går att skilja åt? Jag kan egentligen inget om vin men olika viner smakar definitivt väldigt olika. Har varit på flera provningar och när man dricker olika sorter vid samma tillfälle så framträder skillnaderna väldigt tydligt. 

Din jämförelse haltar eftersom du inte är ensam i trafiken. Det räcker inte att du kan hantera fri fart. Alla andra måste hantera din fart också. Vilket de inte gör. 

Annars gillar jag autobahn och fri fart där vägarna är gjorda för det och trafikanterna är vana vid det. 

Det är relevant att fråga om du har druckit vin eftersom du dels ifrågasätter alkoholens roll för smaken och dels säger att allt vin smakar likadant. 

För mig får de väl legalisera fler droger om de vill. Finns en hel del fördelar med det också. Framförallt rycker det undan benen för den organiserade brottsligheten och många narkomaner skulle slippa göra brottsliga saker för att finansiera sitt missbruk. Tycker även att folk ska få göra mer som de vill så länge de inte drabbar andra. Jag tror på individens frihet OCH ansvar. Vill man ha frihet får man banne mig ta ansvar också. 
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 14:54:26 följande:
    Saken är väl den att det finns väldigt många (både barn och vuxna) som skulle vilja att behovet att dricka någonting alkoholhaltigt under jul som under all annan tid försvann. 
    Javisst. Det är förjävligt. Men vad har det med mig och min måttliga konsumtion att göra?
  • Anonym (varför provocerar det??)
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 14:54:26 följande:
    Saken är väl den att det finns väldigt många (både barn och vuxna) som skulle vilja att behovet att dricka någonting alkoholhaltigt under jul som under all annan tid försvann. 
    Visst, jag säger ingenting om det, jag är helt och hållet för en vit jul och barns rätt till nyktra föräldrar, men jag är helt och hållet mot onödigt moraliserande. Jag bara påpekar var du faktiskt har fel, för att jag tycker att det är viktigt att du förstår. Alkohol är en livsfarlig drog, men väldigt många av oss har inga problem med att hantera den, och berusning är varken det enda målet eller den största poängen med alkoholen.
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 15:09:47 följande:
    Exakt. Ett normalt och sunt förhållande till alkohol. Jag står inte bakom en buske och dricker mig plakat i smyg...
  • Anonym (Nykterist?)
    Stårschan skrev 2015-12-21 15:19:25 följande:
    Nja, i viss mån. Skulle man ta efter allt föräldrarna gör på exempelvis julen så skulle jag säkert äta både sill och leverpastej med god aptit. Det gör jag inte. Och inte tycker jag att det är gott med öl heller, även om alla vuxna (utom möjligen farmor) alltid drack julöl till julbordet under hela min uppväxt. Och jag tror inte att jag är ensam om att ha mat-och-dryckesvanor som avviker från föräldragenerationens.
    Barn med föräldrar som röker, röker oftare själva i vuxen ålder. Detsamma gäller alkohol. Jag påstår inte att det gäller alla alltid, men som sagt... Risken ökar.
  • Anonym (Nykterist?)
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 15:26:12 följande:
    Visst, jag säger ingenting om det, jag är helt och hållet för en vit jul och barns rätt till nyktra föräldrar, men jag är helt och hållet mot onödigt moraliserande. Jag bara påpekar var du faktiskt har fel, för att jag tycker att det är viktigt att du förstår. Alkohol är en livsfarlig drog, men väldigt många av oss har inga problem med att hantera den, och berusning är varken det enda målet eller den största poängen med alkoholen.
    Problemet är väl att det är inte användaren som kan avgöra om han eller hon håller sig inom lämplig gräns.
Svar på tråden Ta en vit jul i år