• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:54:14 följande:
    Inte nödvändigtvis i 10 fall av 10 men risken finns ju alltid, precis som med rökning och dess följdsjukdomar. De flesta klarar sig utan dessa men det är ju dumt att chansa bara för att det är "gott".
    Men chansa? Om man vet att man kan klara att stanna vid en öl och en snaps till maten och kanske ett glas glögg så ser jag inte problemet.
    Det är ju knappast något man blir berusad av.

Du skriver att du har gått på alkoholbehandling. Då antar jag att du har haft problem.
    Jag beklagar det,i så fall.
    Men trots det så tycker jag inte att man kan kräva att andra ska rätta sig efter ens egna värderingar och hålla sig nyktra.
    Vi finns som faktiskt kan dricka till maten för att vi tycker det är gott. Inte för att bli fulla.
    Mattias och Hannah.
  • Coccolina
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:

Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.

Vit jul-kampanjen fyller definitivt sitt syfte.

Skrattretande att vissa inte fattar att bara för att de har haft problem eller legat i riskzonen så gör inte de flesta det... 

Jag kan mycket väl avstå alkohol, gör det de flesta kvällar om inte jag blir riktigt sugen på en god öl eller god drink. Då det inte är alkoholen jag jagar utan smaken så tänker jag inte be om ursäkt för att jag vid festliga tillfällen när andan faller på väljer att ta mig ett glas eller två.

Det handlar ju dessutom just om detta... Skall vi alla avstå just på jul?? Och alla andra dagar? Nej ni som inte kan hantera alkohol och är alkoholister eller ligger i riskzonen, ja ni skall låta bli alkoholen för ni klarar inte av det! Men ni bör inte låta bli det bara vid jul utan ALLA dagar! 

Vi som däremot hanterar det väl, som kanske som mig tar en öl eller två en till två gånger i månaden, eller nått glas vin eller god drink när jag är ute på finare middag, vi behöver faktiskt inte skämmas för att vi tar en öl och nubbe på julafton. oavsett om det är barn med eller inte. 

Så hoppa av dina höga hästar och inse att bara för att du när du drack det bara handlade om att bli full, så är det långt ifrån alla som dricker för att bli fulla!

Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:35:16 följande:
    Jag tycker det är en fin och symbolisk handling att ta avstånd från sånt som (om inte man själv så i alla fall hundra miljoner människor världen över) far illa av och som skadar mer än det gör nytta, men väl medveten om att det är en utopi.

Jag hade önskat att attityden till alkohol förändrades helt och hållet och den börjar alltid hos en själv. Lagstiftning kan förstås också bidra en del som det gjort med t.ex. rökförbud på vissa offentliga utrymmen.

Varför tror ni att cannabis, heroin m.fl. andra mer konstaterade droger är förbjudna i många länder? Många klarar sig alldeles utmärkt trots att de kanske nyttjar dessa i mer eller mindre små mängder, och kanske aldrig far illa ens under en hel livstid trots bruk på olika nivåer. Förbud och avståndstagande kan ändå fungera som nån slags markör.

Varför tror du att fler och fler länder faktiskt legaliserar Cannabis?? Bara en liten fråga.... Något att fundera över...

Och jag har faktiskt aldrig varit med om att man tjatar på någon som inte dricker... det är väldigt socialt accepterat att inte dricka. De som någonsin kan klaga och tjata är just nykterister som skall göra hela världen uppmärksam på att de minsann inte dricker och att de som dricker är hemska alkoholister trots att de bara tagit en öl... Så önskar också att attityden ändras.... Men på det sättet att nykterister kliver av sina höga hästar och börjar inse att alla som tar sig ett glas ibland inte är alkoholister!

Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:21:26 följande:
    Ok, men att din mat smakar så illa utan alkohol säger nog mer om kocken faktiskt.

Att alkohol skulle vara gott är en tröttsam myt för folk som måste dricka för att kunna ha roligt. Det är en social och inlärd konstruktion liksom annat skit folk måste "vänja sig" med (läs: cigaretter, kaffe etc som sällan eller aldrig är "gott" första gången utan där det snarare är kicken man i så fall är ute efter).

Det finns vissa saker som inte är goda och de dricker jag inte, jag tvingar mig inte att vänja mig vid smaker, tycker jag något är gott så dricker jag det. Ibland är det godaste på menyn en cola, ibland är det en öl eller en cider, någon gång är det en drink. Så nej det är inte en myt att folk dricker för att det är gott, för att du själv drack för fyllan betyder inte att alla andra gör det.... 

Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:09:28 följande:
    Jag känner flera som super och som nåtts av den här kampanjen, så nyss som förra helgen var ett barn med i supandet. Barnet är nog dock för litet för att ta skada men i mina ögon rimmar det ganska illa.

Stor skillnad på vuxet samkväm där alkohol är en del så som god dryck i största allmänhet och att rå supa.... Om du vet med dig att barn varit med på en fest där folk suttit och råsupit så hoppas jag att du inser att du är medskyldig om du inte ingriper! Om det istället handlar om vuxna människor som tagit någon öl och suttit och samtalat trevlig på en ganska så normal vuxen fest där ingen spårade ur utan stämningen var trevlig och hjärtlig så behöver du se över vad du kallar supa och vad som faktiskt kan kallas det.

Kost sagt... kliv av dina höga hästar och skärp dig. Och tips från coachen, sluta gnälla på pojkvännen för att han tar sig en öl eller två för han tycker det är gott... annars kommer du snart inte ha en pojkvän kvar....

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle)
    Mandel skrev 2015-12-21 19:34:16 följande:

Jag har frågat mina båda barn vid var sitt tillfälle vad de anser om mitt och makens alkoholintag.

Om de tycker att vi blir konstiga, om de tycker att det är jobbigt när vi dricker osv.

Ingen av dem hade någon som helst invändning mot detta utan tycket att det var helt okej att vi dricker som vi gör.

Eftersom jag känner mina barn väl så vet jag att de inte skulle ljuga om en sådan här sak om de verkligen for illa - jag har aldrig ens misstänkt att de farit illa av vår alkoholkonsumtion, men för att vara på den säkra sidan så har de nu själva fått svara.

Barnen berättar allt för oss och har åsikter om mångt och mycket som maken och jag säger och gör, men i detta fall med alkohol så hade de inga invändningar alls.

Jag har heller aldrig farit illa av att mina föräldrar bara tog ett glas vin till maten någon enstaka gång, men hade inte skadars av ifall alkohol var förbjudet och de därmed lät bli. Kan man ta avstånd på julafton så tycker jag att man ska låta bli oavsett.
    Anonym (123) skrev 2015-12-21 19:39:44 följande:

Varför skulle han sluta med alkohol för att du ber honom? 

Klart folk blir förbannade. Det är rätt irretirande att bli påhoppad av nykterister som vill att andra ska bli som dem. 

För att jag inte mår bra då han dricker och förändras i sin personlighet, vilket sker redan i ett tidigt stadie då alkohol är en drog och har den inverkan på människor (i olika grad givetvis, men ändå).
    Pirum skrev 2015-12-21 20:10:33 följande:

Det är så otroligt tröttsamt att detta kommer upp varje år.

På vilket sätt hjälper det barn i familjer med alkoholproblem om jag, i ett sällskap där ingen dricker mycket och man inte behöver vara "stödnykter" som support för någon som har ett beroende eller riskbruk, dricker ett glas vin till maten?

På vilket sätt skadas du av att inte ta det där glaset vin? Varför är det så viktigt för dig att dricka alkohol att du inte vill låta bli?
  • molly50
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:36:30 följande:
    Jag har heller aldrig farit illa av att mina föräldrar bara tog ett glas vin till maten någon enstaka gång, men hade inte skadars av ifall alkohol var förbjudet och de därmed lät bli. Kan man ta avstånd på julafton så tycker jag att man ska låta bli oavsett.
    Men varför är det så viktigt att avstå just på julafton?
    Om det handlar om att barn far illa så far de väl lika illa oavsett vilken dag på året det är.
    Speciellt om föräldrarna dricker alla andra dagar på året.

Mattias och Hannah.
  • Fiona M
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:35:16 följande:
    Jag tycker det är en fin och symbolisk handling att ta avstånd från sånt som (om inte man själv så i alla fall hundra miljoner människor världen över) far illa av och som skadar mer än det gör nytta, men väl medveten om att det är en utopi.
    Vad spelar symbolhandlingarna för roll om man inte gör ngt när barn far illa?
    Eller vad gjorde du när föräldrarna till det lilla barnet söp?
  • Irma01
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:

Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.

Vit jul-kampanjen fyller definitivt sitt syfte.

Och du inser inte att ditt sätt att dela allt i svart och vit är ett bekymmersamt. Varför måste du pracka på alla ditt sätt?? Jag respekterar att du är nykterist, du kanske ska börja förstå att det finns ett stort antal människor som har ett ansvarsfullt sätt att dricka. Jag dricker när jag äter goda middagar och inte är den som kör, jag tar ett glas vin till laxen på julafton. Jag dricker sällan annars. Jag har absolut inga problem med att inte dricka. Jag tycker bara inte att en annan vuxen ska domdera hur jag ska bete mig utan att ens känna mig pga att det finns människor som inte klarar att hantera alkohol. Detta skuldbeläggande sätt är kontraproduktiv. I stället för att försöka göra något verkligt för de barnen som verkligen är i farozonen... Du tror väl inte att de föräldrar som inte kan hantera alkohol bryr sig om den kampanj? Om någon är alkoholist så går det tyvärr inte att bota den person om den själv inte vill bli frisk och inte förstår ens att den är sjuk...
    Det vore mycket mer effektivt att börja jobba för att ändra mentaliteter. Att se till att människor inte längre dricker för att komma ur sitt skal, för att bli mer sociala, eller för att de ger efter för grupptryck. För när man dricker pga dessa anledningar då är man i farozonen, eftersom det lättare blir ett behov. Jag hade den stora turen att ha föräldrar som jag aldrig har sett fulla. De drack vin till middag väldigt ofta. De visade mig att det finns helt normala sätt att hantera alkoholen. När jag flyttade till Sverige var jag faktiskt chockad över hur relationen till alkoholen såg ut hos många. Just att den behövs för att ha trevligt, eller att man ska TS den där sista glaset trots att man känner att man inte borde osv. Så jag kan förstå att frågan dyker upp. Men man fokuserar på fel målgrupp. Sluta skuldbelägga de som inte har problem. Sluta se världen i svart eller vit. Nej, det finns inte bara två läger, nykterister eller alkoholister. Dags att inse att det finns också de som njuter av ett glas ibland utan att det för den delen påverkar deras omgivning.
    sextiotalist skrev 2015-12-21 21:22:03 följande:

Går man i alkoholbehandling så har man problematiskt förhållande till alkohol.

Jag är uppvuxen i ett hem där mina föräldrar har druckit vin till maten, whiskey någon gång på kvällen, snaps till julsillen och jag har aldrig sett mina föräldrar berusade.

Länge levde jag i den tron att de enda som blev fulla var fullgubbar. Alla andra blev inte fulla.

Dvs jag som barn har aldrig haft några dåliga barndomsminnen kopplade till alkohol, inte mina syskon heller.

Jag har, som mandel, frågat grabben om han upplevde det pinsamt på fester. Jo det var när jag hållit tal och de gångerna jag gjort det har jag de flesta gångerna varit spiknyktet eller när jag gett järnet på dansgolvet, vilket jag många gjort som nykter.

Dvs de gångerna han upplevt att mamma varit för mycket har varit tillfällen kopplade till alkohol.

Han hälsar förresten att han har lärt sig en viktig sak hemifrån det är att man kan dricka något med alkohol utan att bli berusad och att han inte känner igen sig i någon av punkterna i trådstarten

Så länge alkohol är socialt accepterat som kommer beroende/missbrukare/riskbrukare etc att fortsätta dricka, och börjar man ifrågasätta och ha sig betraktas man närmast som en frireligiös eftersom drickandet ses som norm medan tyngre droger består av ett helt annat form av stigma. Ingen större skillnad, tycker jag. Även om det bara skulle röra sig om en simpel spliff (jfr. ett glas vin). Vissa anser sig vara drogliberala men betydligt fler är av principskäl emot droger, eller hur? Varför är synen inte densamma med alkohol? Det är många människor som dagligen röker cannabis och ändå inte trillar dit så varför då vara drogmotståndare överallt? Cannabis ligger dessutom inte bakom lika många brott som alkohol ens på långa vägar, oavsett om man skulle mäta bruket sett till lika mängd.

Till och med de som inte säger sig ha problem med alkohol - aldrig haft en bakfylla eller gjort något de ångrar i onyktert tillstånd (som vissa påstår även om det måste vara extremt ovanligt) kan ju hålla upp ens på julafton för då ska de minsann dricka bara för att de kan, och är inte ens beredda att reflektera över saken eller ifrågasätta varför vi alls behöver alkohol i det här samhället. Andra droger går däremot bra normalt sett, men alkohol glorifieras och romantiseras jämt och ständigt trots liknande konsekvenser för alldeles för många.

I behandlingen lärde jag mig om beroende, missbruk och riskbruk - varav jag tillhörde den senare kategorin enligt min behandlare. Hon sa också att det är svårt för en relation att hålla om den ena dricker och den andra inte. Min pojkvän vill också kunna dricka "ett glas vin till maten" och är därför inte beredd att sluta även om jag tycker det är obehagligt att se honom förändras. Hade inte alla andra druckit ett glas vin till maten som standard skulle jag sluppit det här problemet med att försöka övertala honom till att låta bli.
    Fiona M skrev 2015-12-21 21:55:35 följande:

men... rimmar det inte jäkligt illa att du pratar om att "barnet inte tar skada" om det är så litet att det inte kan ta hand om sig och föräldrarna verkligen super?

vad sa och gjorde du då och där?

Vad ska jag göra, menar du? Tänkte väl bara för mitt inre att den familjen ska jag nog inte umgås med nåt mer för våra värderingar skiljer sig så otroligt åt.
Svar på tråden Ta en vit jul i år