Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 17:44:48 följande:
Skrattretande hur en majoritet här inne försvarar sin drog till varje pris och samtidigt inte säger sig ha några som helst problem med dito... Kan man inte avstå alkohol under EN dag på året har man sannerligen något att fundera över.
Vit jul-kampanjen fyller definitivt sitt syfte.
Skrattretande att vissa inte fattar att bara för att de har haft problem eller legat i riskzonen så gör inte de flesta det...
Jag kan mycket väl avstå alkohol, gör det de flesta kvällar om inte jag blir riktigt sugen på en god öl eller god drink. Då det inte är alkoholen jag jagar utan smaken så tänker jag inte be om ursäkt för att jag vid festliga tillfällen när andan faller på väljer att ta mig ett glas eller två.
Det handlar ju dessutom just om detta... Skall vi alla avstå just på jul?? Och alla andra dagar? Nej ni som inte kan hantera alkohol och är alkoholister eller ligger i riskzonen, ja ni skall låta bli alkoholen för ni klarar inte av det! Men ni bör inte låta bli det bara vid jul utan ALLA dagar!
Vi som däremot hanterar det väl, som kanske som mig tar en öl eller två en till två gånger i månaden, eller nått glas vin eller god drink när jag är ute på finare middag, vi behöver faktiskt inte skämmas för att vi tar en öl och nubbe på julafton. oavsett om det är barn med eller inte.
Så hoppa av dina höga hästar och inse att bara för att du när du drack det bara handlade om att bli full, så är det långt ifrån alla som dricker för att bli fulla!
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:35:16 följande:
Jag tycker det är en fin och symbolisk handling att ta avstånd från sånt som (om inte man själv så i alla fall hundra miljoner människor världen över) far illa av och som skadar mer än det gör nytta, men väl medveten om att det är en utopi.
Jag hade önskat att attityden till alkohol förändrades helt och hållet och den börjar alltid hos en själv. Lagstiftning kan förstås också bidra en del som det gjort med t.ex. rökförbud på vissa offentliga utrymmen.
Varför tror ni att cannabis, heroin m.fl. andra mer konstaterade droger är förbjudna i många länder? Många klarar sig alldeles utmärkt trots att de kanske nyttjar dessa i mer eller mindre små mängder, och kanske aldrig far illa ens under en hel livstid trots bruk på olika nivåer. Förbud och avståndstagande kan ändå fungera som nån slags markör.
Varför tror du att fler och fler länder faktiskt legaliserar Cannabis?? Bara en liten fråga.... Något att fundera över...
Och jag har faktiskt aldrig varit med om att man tjatar på någon som inte dricker... det är väldigt socialt accepterat att inte dricka. De som någonsin kan klaga och tjata är just nykterister som skall göra hela världen uppmärksam på att de minsann inte dricker och att de som dricker är hemska alkoholister trots att de bara tagit en öl... Så önskar också att attityden ändras.... Men på det sättet att nykterister kliver av sina höga hästar och börjar inse att alla som tar sig ett glas ibland inte är alkoholister!
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:21:26 följande:
Ok, men att din mat smakar så illa utan alkohol säger nog mer om kocken faktiskt.
Att alkohol skulle vara gott är en tröttsam myt för folk som måste dricka för att kunna ha roligt. Det är en social och inlärd konstruktion liksom annat skit folk måste "vänja sig" med (läs: cigaretter, kaffe etc som sällan eller aldrig är "gott" första gången utan där det snarare är kicken man i så fall är ute efter).
Det finns vissa saker som inte är goda och de dricker jag inte, jag tvingar mig inte att vänja mig vid smaker, tycker jag något är gott så dricker jag det. Ibland är det godaste på menyn en cola, ibland är det en öl eller en cider, någon gång är det en drink. Så nej det är inte en myt att folk dricker för att det är gott, för att du själv drack för fyllan betyder inte att alla andra gör det....
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:09:28 följande:
Jag känner flera som super och som nåtts av den här kampanjen, så nyss som förra helgen var ett barn med i supandet. Barnet är nog dock för litet för att ta skada men i mina ögon rimmar det ganska illa.
Stor skillnad på vuxet samkväm där alkohol är en del så som god dryck i största allmänhet och att rå supa.... Om du vet med dig att barn varit med på en fest där folk suttit och råsupit så hoppas jag att du inser att du är medskyldig om du inte ingriper! Om det istället handlar om vuxna människor som tagit någon öl och suttit och samtalat trevlig på en ganska så normal vuxen fest där ingen spårade ur utan stämningen var trevlig och hjärtlig så behöver du se över vad du kallar supa och vad som faktiskt kan kallas det.
Kost sagt... kliv av dina höga hästar och skärp dig. Och tips från coachen, sluta gnälla på pojkvännen för att han tar sig en öl eller två för han tycker det är gott... annars kommer du snart inte ha en pojkvän kvar....