• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (J) skrev 2015-12-21 11:53:30 följande:
    Men jag vill påstå att de flesta som dricker hävdar att de inte blir förändrade, fast de faktiskt blir det. Och det är ju något som bara andra kan tycka något om, inte den som dricker.
    Det handlar om en dosfråga. Vilket för oss tillbaka till måttfullhet.

De flesta blir inte märkbart förändrade av en julöl, särskilt inte eftersom det oftast intas i samband med julmat som har en tendens att vara fet och intas med allt annat än måttfullhet.

Dessutom bör man komma ihåg att "förändrad" inte nödvändigtvis handlar om att det är negativt för vare sig barn eller vuxna i närheten.

Jag har aldrig varit berusad och precis som du säger blir folk förändrade av alkohol, det märks tydligt om man själv inte har druckit eller druckit lite. Men därifrån är steget långt till att det ger en negativ inverkan på barn, vilket är det kampanjen hävdar.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Nightrod
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 12:05:59 följande:
    Det handlar om en dosfråga. Vilket för oss tillbaka till måttfullhet.

De flesta blir inte märkbart förändrade av en julöl, särskilt inte eftersom det oftast intas i samband med julmat som har en tendens att vara fet och intas med allt annat än måttfullhet.

Dessutom bör man komma ihåg att "förändrad" inte nödvändigtvis handlar om att det är negativt för vare sig barn eller vuxna i närheten.

Jag har aldrig varit berusad och precis som du säger blir folk förändrade av alkohol, det märks tydligt om man själv inte har druckit eller druckit lite. Men därifrån är steget långt till att det ger en negativ inverkan på barn, vilket är det kampanjen hävdar.
    Fast skallman tro de som kommer till krogen och knappt kan stå och bara druckigt två öl så kanske en öl är för mycket
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nightrod skrev 2015-12-21 12:15:03 följande:
    Fast skallman tro de som kommer till krogen och knappt kan stå och bara druckigt två öl så kanske en öl är för mycket

Ja, det är nog ordentligt potenta öl de har druckit skulle jag tro.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Fjonken

Den här inställningen att antingen är man nykter eller också dricker man sig full provocerar mig oerhört. Man kan faktiskt ta det lugnt. Har aldrig varit bakis en juldag i hela mitt liv. 

• Fjonken

ps. Och den där förändringen... Den är inte så stor jämfört med andra känslor man utsätter sina barn för. Typ när man är stressad på morgonen och ska iväg till dagis och ungen vägrar klä på sig ytterkläderna. Finns ingen människa som reagerar konsekvent hela tiden. Är man trött och grinig så är man nog värre förälder än om man är glad och lite salongsberusad. 

• Nightrod
    Fjonken skrev 2015-12-21 12:32:26 följande:

Den här inställningen att antingen är man nykter eller också dricker man sig full provocerar mig oerhört. Man kan faktiskt ta det lugnt. Har aldrig varit bakis en juldag i hela mitt liv. 

Ja så som det låter så är man antingen helt nykter och slår sig för bröstet på sociala medier.

Eller så är man alkolist och misshandlar sina barn.
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 11:29:13 följande:

Alkohol är till för att tråkiga människor ska bli lite roligare i sina egna ögon. I nyktras ögon blir dom dock mest mer högljudda, tjatiga och konstiga. Det är nåt som ni alla tråkiga människor som behöver alkohol borde tänka på. Personligen tycker jag att man ska lägga ner skiten helt. Det skulle göra tillvaron för väldigt många människor (både vuxna och barn) SÅ mycket bättre. 

Och mina barn, som är det värdefullaste jag har, vet att deras mamma alltid kommer finnas till hands och alltid är i sina sinnesfulla bruk om dom behöver mig. Så tycker jag alla barn borde ha det.

Förlåt men alla är inte nyktra alkoholister som du verkar vara. Herregud. Jag dricker mer en vanlig fredag/lördag kväll än på julen. 
  • Nightrod
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 12:29:19 följande:

Ja, det är nog ordentligt potenta öl de har druckit skulle jag tro.

Eller väldigt stora.

Ett flak är inte samma sak som en öl

(Vadårå det är ju EN förpackning liksom)
  • Anghammarad

Jag brukar säga att mitt alkoholproblem består i att jag dricker för lite och mina barn kommer aldrig någonsin att få se mig berusad. Jag brukar dessutom aldrig dricka annat än must till julbordet. Trots det blir jag rätt trött på detta digitala svart eller vitt tänkande som omgärdar alkohol på julen. Jag har inga som helst problem med att i princip alla i min släkt tar en nubbe och dricker någon öl till julmaten, vill man det så står det en fritt. Det är det bajsnödiga förhållningssättet till alkoholen som skapar problemet hos de flesta normala människor som kan sköta sitt alkoholintag och de som verkligen skulle behöva ta en vit jul skiter fullständigt i dessa kampanjer.

• Anonym (123)

Tur då att det alltid funkat med alkohol + barn i min familj. Varför skulle vi ha en vit jul då?

Svar på tråden Ta en vit jul i år