• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle)
    Themis skrev 2015-12-21 18:09:00 följande:

Nej, men inte heller efter de som hanterar det sämst.

För då skulle vi omedelbart också förbjuda biltrafik, i princip alla sporter (inga barn hade nånsin fått rida eller spela hockey t.ex.), umgänge med taskiga släktingar (dessa gör barnen mycket större skada än att en sansad människa tar en öl), studsmattor, gåstolar, cyklar osv osv.

Det är inte rimligt anser jag att "förbjuda" något som de flesta klarar av, för att en minoritet inte gör det. Hade jag gäster med alkoholproblem på jul eller folk som går på AA så visst tusan hade jag hållit nykter jul, men i dagsläget är det inte aktuellt.

Det ska alltid finnas minst en nykter vuxen på festen tycker jag men det finns det ju vanligen ändå i och med att nästan alltid någon ska köra bil.

Löjligaste liknelserna hittills i tråden. Varför drar du inte upp sex när du ändå håller på? Det kan ju leda till både sjukdomar och ofrivilliga graviditeter, men normalt väger fördelarna upp ändå i slutändan. Precis som att olycklig kärlek, sorg och besvikelse är en naturlig del i livet och ett risktagande man tar då man inleder en relation med en annan människa.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:21:26 följande:
    Ok, men att din mat smakar så illa utan alkohol säger nog mer om kocken faktiskt.

Att alkohol skulle vara gott är en tröttsam myt för folk som måste dricka för att kunna ha roligt. Det är en social och inlärd konstruktion liksom annat skit folk måste "vänja sig" med (läs: cigaretter, kaffe etc som sällan eller aldrig är "gott" första gången utan där det snarare är kicken man i så fall är ute efter).
    Nej, så är det inte.

Alkohol kan förstås drickas för att det är gott även om det inte är det primära syftet för de flesta oftast.

Men att påstå att det är en myt att alkohol också dricks för att det är gott är absurt och saknar helt belägg.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 18:24:05 följande:

Nej, det är inte sak samma. Det är mycket stor skillnad på att inte vilja och inte kunna.

Jag kan avstå alkohol men jag vill inte. <- Korrekt avspeglande av verklighet.

Jag kan avstå alkohol men jag kan inte. <- Självmotsägelse och dessutom osant.Även om det är sant så är inte det ett skäl för att de som kan hantera alkohol ska avstå, se Themis inlägg ovan.Intressant. Men relevansen för att avstå en julöl eller en snaps är mycket oklar. Du får gärna klargöra den saken.

Jag tycker det är en fin och symbolisk handling att ta avstånd från sånt som (om inte man själv så i alla fall hundra miljoner människor världen över) far illa av och som skadar mer än det gör nytta, men väl medveten om att det är en utopi.

Jag hade önskat att attityden till alkohol förändrades helt och hållet och den börjar alltid hos en själv. Lagstiftning kan förstås också bidra en del som det gjort med t.ex. rökförbud på vissa offentliga utrymmen.

Varför tror ni att cannabis, heroin m.fl. andra mer konstaterade droger är förbjudna i många länder? Många klarar sig alldeles utmärkt trots att de kanske nyttjar dessa i mer eller mindre små mängder, och kanske aldrig far illa ens under en hel livstid trots bruk på olika nivåer. Förbud och avståndstagande kan ändå fungera som nån slags markör.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:35:16 följande:
    Jag tycker det är en fin och symbolisk handling att ta avstånd från sånt som (om inte man själv så i alla fall hundra miljoner människor världen över) far illa av och som skadar mer än det gör nytta, men väl medveten om att det är en utopi.
    Jag tycker snarare att det är en värdelös symbolisk handling som enbart syftar till att förhärliga sig själv och sina ädla val. Det gör ingen reell skillnad, de som behöver lyssna gör det inte och dessutom får man förlusten av att inte dricka alkoholen.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:35:16 följande:
    Jag hade önskat att attityden till alkohol förändrades helt och hållet och den börjar alltid hos en själv. Lagstiftning kan förstås också bidra en del som det gjort med t.ex. rökförbud på vissa offentliga utrymmen.
    En sådan förändring behövs inte hos de flesta eftersom de flesta dricker med måtta. Det är ju här skon klämmer, att man helt utan belägg menar att ett måttfullt drickande leder till problem. Detta helt utan att visa det.

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 18:42:03 följande:

Jag tycker snarare att det är en värdelös symbolisk handling som enbart syftar till att förhärliga sig själv och sina ädla val. Det gör ingen reell skillnad, de som behöver lyssna gör det inte och dessutom får man förlusten av att inte dricka alkoholen.

Jo, om det vore socialt accepterat så skulle ju flera haka på, eller hur? Samma med att ta anstånd från köttindustrin (och där har jag personligen långt kvar, men jag är medveten om problematiken med all felaktig djurhållning).

Vad är förlusten av att inte dricka alkohol, menar du? Vad har du att förlora?
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 18:30:38 följande:

Nej, så är det inte.

Alkohol kan förstås drickas för att det är gott även om det inte är det primära syftet för de flesta oftast.

Men att påstå att det är en myt att alkohol också dricks för att det är gott är absurt och saknar helt belägg.

Det går inte att diskutera med en fd alkoholist för de har en dysfunktionell relation till drycker med alkohol i. De ser inte ett gott glas vin, de ser fylla, oförmåga att stanna vid ett glas vin, och oförmågan att inse att alla dricker inte för att uppnå berusning.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 18:43:38 följande:

En sådan förändring behövs inte hos de flesta eftersom de flesta dricker med måtta. Det är ju här skon klämmer, att man helt utan belägg menar att ett måttfullt drickande leder till problem. Detta helt utan att visa det.

Inte nödvändigtvis i 10 fall av 10 men risken finns ju alltid, precis som med rökning och dess följdsjukdomar. De flesta klarar sig utan dessa men det är ju dumt att chansa bara för att det är "gott".
  • Anonym (varför provocerar det??)

Varför tror ni att cannabis, heroin m.fl. andra mer konstaterade droger är förbjudna i många länder? Många klarar sig alldeles utmärkt trots att de kanske nyttjar dessa i mer eller mindre små mängder, och kanske aldrig far illa ens under en hel livstid trots bruk på olika nivåer. Förbud och avståndstagande kan ändå fungera som nån slags markör.
    Den typen av lagstiftning finns ju redan runt alkohol, som man inte heller får dricka hur som helst på offentliga utrymmen.

Jag tror inte att andra droger är förbjudna som markörer, utan för att man vet att droger medför kostnader för samhället. Om det är sociala konstruktioner att lära sig att uppskatta vissa smaker, är lagar sociala konstruktioner i minst lika stor utsträckning. När man förbjuder vissa substanser tar man antagligen hänsyn till vad missbruket kostar samhället, vad det kostar att upprätthålla lagen, och om det över huvud taget är möjligt att upprätthålla lagen, och väljer det alternativ som är bäst. Vad beträffar alkohol skulle man antagligen gladeligen förbjuda det för att minska de alkoholrelaterade skadorna och kostnaderna för samhället, men det skulle vara omöjligt. Inte minst för att människor som stiftar lagar själva vill ha sin alkohol.
  • Magdalena03

Jag dricker mig i princip aldrig onykter. Tycker det är ok med en julöl eller en glögg på julafton. En sådan här kampanj är väl ganska värdelös för den når ändå inte dem som super. Känner inga som super när barnen är med, vem gör det?

Svar på tråden Ta en vit jul i år