• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Nykterist?)
    Nightrod skrev 2015-12-21 13:50:48 följande:
    Likaså är koffein, nikotin, energidryck och framför allt socker.
    Ja, kan du upplysa mig igen om hur många som dött av koffeinrelaterade problem efter intag av kaffe, te och liknande? Socker kan ge fetma vilket är en allvarlig självorsakad sjukdom som det slängs ner enorma belopp för på operationer. MEN det är inte enbart sockerrelaterat... Man blir överviktig av att man äter fler kalorier än man förbränner. Men socker tror jag debatteras betydligt oftare (skatter och liknande) än alkohol.
  • Anonym (varför provocerar det??)
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:20:57 följande:
    Nej, barn dör inte och det handlar inte heller om att moralpredika, men jag förstår att vissa använder såna ord som sitt "försvar". Enkelt fakta: Alkohol är en drog. Folk använder det för att på nåt sätt uppleva en berusningseffekt. Hade det noll effekt skulle det inte drickas som det gör. Och ja, redan efter ett glas vin så påverkas man.
    Men det är precis som fjonken skriver, att alkoholen är en smakbärare, men det är också en smakförstärkare. En riktigt god köttbit blir fullkomligt gudomlig med rätt vin till. Däremot har jag aldrig ätit julbord med vin, så där är det lätt att avstå då jag inte vet vilken dryck som skulle komplettera buffén. Visst är berusningseffekten en väsentlig komponent, men det är inte BARA därför man dricker alkohol.
  • Nightrod
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:58:21 följande:

Så om det togs fram vin som smakar exakt som alkoholhaltigt vin men utan alkoholen så skulle det bli lika populärt? Tvivlar på det. Däremot skulle jag kanske sakna alla hysteriskt roliga "wannabe-vinkännare" överallt om vin försvann. Ge dom ett blindtest med 20 viner så skulle dom flesta gå bet.

Ang. att straffas för att några inte kan hantera vissa saker... Jag anser mig vara en väldigt duktig bilförare och förstår inte varför jag ska behöva straffas och hålla hastighetsgränserna pga att vissa sämre förare inte klarar av att hantera farten lika bra som jag. Jag tycker fri fart överallt vore bättre. Vad tycker du?

Fast om du bygger en egen väg så är får du köra som du vill. På almänna vägar är det dock hastighetsbegränsningar på samma sätt som det är förbjudet att dricka alkohol på almänn plats eller att du ej får vara för onykter på krogen.
  • Nightrod
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 14:02:19 följande:

Ja, kan du upplysa mig igen om hur många som dött av koffeinrelaterade problem efter intag av kaffe, te och liknande? Socker kan ge fetma vilket är en allvarlig självorsakad sjukdom som det slängs ner enorma belopp för på operationer. MEN det är inte enbart sockerrelaterat... Man blir överviktig av att man äter fler kalorier än man förbränner. Men socker tror jag debatteras betydligt oftare (skatter och liknande) än alkohol.

Har stått flera gånger om ungdomar som dött av överkonsumtion av energidrycker inehållande koffein. Och de med svagt hjärta löper direkt risk för sådana pulshöjande preparat.

Socker leder till fetma som leder i sin längd till förtidig död. Läsk är den största hälsoboven bland barn och ungdomar idag.
  • Fjonken
    Anonym (Nykterist?) skrev 2015-12-21 13:45:42 följande:
    hahahaha. Spännande att veta att jag har problem för att jag inte är villig att försvara alkohol, cigaretter, cannabis, heroin eller nån annan form av droger. Jag ser det för vad det är, varken mer eller mindre. Vi kan ju alltid vända på steken i såna fall och även legalisera cannabis. Eller? Det är ju lagligt lite här och där och dessutom säger en del att det ger mindre skadeeffekt än alkohol eftersom det är lugnande.
    Du har ju en jävligt skev inställning till alkohol. Visst, man blir glad och avslappnad. Och det smakar gott. Vad är problemet? 
  • Fjonken
    Så om det togs fram vin som smakar exakt som alkoholhaltigt vin men utan alkoholen så skulle det bli lika populärt? Tvivlar på det. Däremot skulle jag kanske sakna alla hysteriskt roliga "wannabe-vinkännare" överallt om vin försvann. Ge dom ett blindtest med 20 viner så skulle dom flesta gå bet.

Ang. att straffas för att några inte kan hantera vissa saker... Jag anser mig vara en väldigt duktig bilförare och förstår inte varför jag ska behöva straffas och hålla hastighetsgränserna pga att vissa sämre förare inte klarar av att hantera farten lika bra som jag. Jag tycker fri fart överallt vore bättre. Vad tycker du?
    Det är en väldigt hypotetisk fråga eftersom det är omöjligt. 

Har du ens druckit vin själv? 

Din liknelse med fri fart är absurd och haltar betänkligt. Därför blir den omöjlig att bemöta. 
  • Anonym (Nykterist?)
    Nightrod skrev 2015-12-21 14:14:17 följande:
    Har stått flera gånger om ungdomar som dött av överkonsumtion av energidrycker inehållande koffein. Och de med svagt hjärta löper direkt risk för sådana pulshöjande preparat.

Socker leder till fetma som leder i sin längd till förtidig död. Läsk är den största hälsoboven bland barn och ungdomar idag.
    Inte försvarar jag energidrycker eller överkonsumering av socker. Däremot tror jag risken är mindre att folk begår ex.vis våldsbrott i påverkan av sånt. Egentligen är grundinställningen att om du väljer att överdosera på koffein, socker eller annat så kommer du först och främst att skada dig själv. Sen påverkas så klart din omgivning mentalt om du mår dåligt eller dör, men det är inget pärlband av brott i fotspåren av överkonsumtion av alkohol. Alltför många far illa pga alkoholen och så gott som alla känner någon som antingen är/var alkoholist eller råkat illa ut pga alkohol. Det säger en del om mängden problem det skapar.
  • Anonym (varför provocerar det??)
    Nu skriver ju du om saker som du inte vet någonting om, eftersom du själv inte dricker vin. Det går inte att ta fram vin som smakar exakt som alkoholhaltigt vin, eftersom alkoholen har en egen smak och förstärker andra smaker. Det är helt enkelt omöjligt, på samma sätt som det inte finns några ersättningsprodukter för mejerier som ger samma smak som riktigt mjölkfett. Det låter sig inte göras. Däremot kan den som vill (som du själv) avstå och äta/dricka annat istället.
  • Anonym (Nykterist?)
    Fjonken skrev 2015-12-21 14:30:38 följande:
    Du har ju en jävligt skev inställning till alkohol. Visst, man blir glad och avslappnad. Och det smakar gott. Vad är problemet? 
    Lever du isolerat i en bubbla? Känner du ingen som har problem med alkohol? Om du inte känner någon så bör du ändå veta att någon i din omgivning har problem med det även om du inte vet om det för så vanligt är det.

Om man kan odla fram köttfibrer så tycker jag inte det låter omöjligt att ta fram ett alkoholfritt vin som smakar exakt som ett med alkohol. Men jag förstår att många skulle ifrågasätta det även om ett blindtest inte skulle kunna urskilja dom.

Varför haltar min hastighetsliknelse betänkligt? Är ju exakt samma sak. Jag kan hantera en sak. Vissa andra kan det inte och jag straffas då det införts lagar om det. Då är det synd om mig och alla andra som kan hantera det. Kan nämna att jag är skitless på vissa vägar i min omgivning och deras hastighetsbegränsningar.

Varför frågar du om jag druckit vin? Spelar det nån roll vad jag druckit? Öl, sprit, cider, alkoläsk, whisky, likör, vin... Och om jag druckit vin så har jag säkert i ditt tycke inte druckit "rätt" vin. Finns alltid en ursäkt.

Skulle du vilja legalisera andra droger också?
  • Anonym (Nykterist?)
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 14:42:19 följande:
    Nu skriver ju du om saker som du inte vet någonting om, eftersom du själv inte dricker vin. Det går inte att ta fram vin som smakar exakt som alkoholhaltigt vin, eftersom alkoholen har en egen smak och förstärker andra smaker. Det är helt enkelt omöjligt, på samma sätt som det inte finns några ersättningsprodukter för mejerier som ger samma smak som riktigt mjölkfett. Det låter sig inte göras. Däremot kan den som vill (som du själv) avstå och äta/dricka annat istället.
    Saken är väl den att det finns väldigt många (både barn och vuxna) som skulle vilja att behovet att dricka någonting alkoholhaltigt under jul som under all annan tid försvann. 
Svar på tråden Ta en vit jul i år