Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:51:46 följande:
Jo, om det vore socialt accepterat så skulle ju flera haka på, eller hur? Samma med att ta anstånd från köttindustrin (och där har jag personligen långt kvar, men jag är medveten om problematiken med all felaktig djurhållning).
Vad är förlusten av att inte dricka alkohol, menar du? Vad har du att förlora?
Nej, det är inte alls troligt att fler skulle haka på. Det skulle betyda att anledningen till att folk inte "hakar på" idag skulle handla om ett socialt stigma. Det ställer jag mig mycket tveksam till.
Förlusten är uppenbar, jag får inte den goda smaken av ett välbryggt och välbalanserat julöl, mumma eller en välkryddad snaps (som jag visserligen inte dricker).
Oavsett vad du anser om att det är en myt att människor dricker för att det är gott stämmer det inte med verkligheten.
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 18:54:14 följande:
Inte nödvändigtvis i 10 fall av 10 men risken finns ju alltid, precis som med rökning och dess följdsjukdomar. De flesta klarar sig utan dessa men det är ju dumt att chansa bara för att det är "gott".
Man behöver inte "chansa". Jag "chansar" inte när jag dricker en öl eller två. Du likställer bruk med gravt missbruk där man inte kan sluta, det är samma sak som vit jul-kampanjen gör.
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 19:05:36 följande:
Jag har gått i alkoholbehandling och där konstaterades att jag inte hade ett missbruk, däremot låg jag - liksom en stor majoritet - i riskzonen. Och då festade jag bara som "vem som helst" i min ålder, på helgen i goda vänners lag. Har aldrig druckit ensam eller "ett glad vin till maten" eftersom vitsen är lika med noll. Idag dricker jag inte överhuvudtaget eftersom jag har lika kul utan och av principskäl är emot alkohol.
De flesta omedvetna och lever i total förnekelse eftersom de ju "bara dricker en öl eller två till maten" men blir fly förbannade om man skulle ifrågasätta vad det var bra för... Samma med min pojkvän som aldrig vill sluta med alkohol "för att det är gott" fastän jag uttryckligen bett honom. Han resonerar precis som ni.
Du kan inte ta din egen oförmåga att hantera alkohol och applicera den på andra. Jag och många andra ligger överhuvudtaget inte i riskzonen, att påstå det är helt idiotiskt.
Att du inte dricker för att det är gott förändrar inte att andra gör det, du måste väl ändå kunna se att människor har olika förhållande till alkohol och olika anledningar till varför de dricker?
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 22:58:38 följande:
Till och med de som inte säger sig ha problem med alkohol - aldrig haft en bakfylla eller gjort något de ångrar i onyktert tillstånd (som vissa påstår även om det måste vara extremt ovanligt) kan ju hålla upp ens på julafton för då ska de minsann dricka bara för att de kan, och är inte ens beredda att reflektera över saken eller ifrågasätta varför vi alls behöver alkohol i det här samhället. Andra droger går däremot bra normalt sett, men alkohol glorifieras och romantiseras jämt och ständigt trots liknande konsekvenser för alldeles för många
Här kommer ju det riktigt konstiga med ditt resonemang.
Jag har
aldrig druckit mig berusad, jag har
aldrig haft minnesluckor, aldrig varit bakfull eller gjort något jag ångrat på grund av alkohol. Jag har inte och har aldrig haft ett riskbruk, missbruk eller beroende, jag dricker mindre alkohol
per år än vad de flesta dricker på en vanlig utekväll (och de vanligen inte heller i riskbruk eller missbruk).
Däremot så händer det att jag dricker alkohol på julafton. Det innebär inte att jag "inte kan hålla upp" utan det innebär enbart att jag
vill dricka en öl eller två. Det är ju det här du måste inse att dit resonemang är fullständigt skevt, det handlar inte om att inte klara att hålla upp utan om att vilja göra något. Det är två helt skilda saker.
Anonym (Stolt nykterist i ett sönderalkoholiserat samhälle) skrev 2015-12-21 23:59:54 följande:
Fast du får ändå medge att julen är barnens högtid och det är något visst med just denna dag när man är liten. Det vore väl önskvärt alla andra dagar också men någonstans får man ju börja uppmärksamma att alkohol trots allt skapar stora problem även om inte just du och dina barn säger sig fara illa.
Nej, julen är allas högtid. Julen må vara speciell för barn men den är också speciell för många vuxna (däribland undertecknad). Att först konstatera att den är till för barnen och därefter dra slutsatsen att alla ska rätta sig efter vad vissa anser att barnen "förtjänar" (exempelvis en vit jul) är helknäppt.