• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Japp!) skrev 2015-12-20 20:02:00 följande:

Fel ställe att skriva detta på då alla på familjeliv minsann inte tänker ta en vit jul, det är familjens högtid, ingen här har heller problem med alkohol även fast så många som vartannat barn upplever att vuxna blir annorlunda och 4-5 barn per klass lever i familjer som har problem med alkohol. (Hallå!) Det måste vara så att dessa 4-5 barn har föräldrar som inte har familjeliv då. För här fixar alla att dricka.. Host ;)

Självklart tar jag en vit jul. Dricker väldigt sällan och aldrig med barn i närheten!

Barn upplever också att "vuxna blir annorlunda" när de är på en festlig tillställning utan alkohol. Att vuxna blir annorlunda är inte per definition negativt.

Det är det som är problemet med undersökningar som de som TS (och Vit jul-kampanjen i övrigt) hänvisar till, frågorna är ställda för att få fram ett visst svar.

Denna information framhäver man sedan som stöd till positionen man sedan tidigare har valt. Ett tydligt exempel på detta är Accents artiklel här:
    www.accentmagasin.se/missbruk/obehagligt-nar-pappa-blir-annorlunda/

En ny undersökning som kampanjen jar [sic] låtit YouGov göra visar att 54 procent av de tillfrågade barnen mellan sex och tolv år tycker att vuxna blir annorlunda när de druckit alkohol. 21 procent av barnen menar också att det blir tråkigare när de vuxna dricker.

21 procent av barnen, alltså lite drygt 1/5 barn tycker att det är "tråkigare" när vuxna dricker alkohol. 4/5 barn tycker alltså att det antingen blir roligare eller att det är som innan. Detta väljer Accent förstås att ignorera och väljer att fokusera på en liten minoritet som tycker att det är "tråkigare" helt utan att definiera vad tråkigare innebär.

He uses statistics as a drunken man uses lampposts,  for support rather than for illumination. ~Andrew Lang
    Anonym (Hets) skrev 2015-12-21 07:30:59 följande:

Förstår inte alkoholhetsen kring högtider, eller i livet i allmänhet. Varför är det så ifrågasatt att inte dricka alkohol? Varför drog man här ovan slutsatsen att den som inte dricker inte klarar av att hantera alkohol? Även om fler hade behövt den insikten

Vem ifrågasätter att du inte dricker alkohol?

Jul och fylla hör inte ihop, julen är en familjehögtid. Jag kommer själv dricka julmust i år men kommer inte titta snett på dem som dricker två öl och en snaps. Tyvärr stannar det inte där för många.

Det "stannar där" för de flesta (eftersom de flesta varken har riskbruk eller missbruk). Om det inte stannar där kommer man förmodligen inte lyssna på meningslösa kampanjer eller få sig en tankeställare för att någon skriver på facebook att hon/han ska ta en vit jul.

Jag stödjer gärna vit jul, om inte för min egen skull så för vänner som växt upp med alkoholiserade föräldrar och barn som gör det idag. Det kanske är dumt att fokusera på en helg, men det är en bra helg att lyfta frågan och ifrågasätta våra alkoholnormer.

Problemet är inte att man tar en vit jul eller att man ens har en kampanj som syftar till att sprida det.  Problemet är inte heller att man försöker få människor att dricka mindre. Problemet är att man systematiskt ljuger, manipulerar, skuldbelägger och kompromisslöst hävda att nolltolerans är det enda rätta för att uppnå detta.

Det är dessutom inte oproblematiskt att Gabriel Wikström (
    Folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister) öppet stöttar ett initiativ som detta.

Måttfullhet är fullt tillräckligt, avhållsamhet är inte ett måste. Men en sådan kompromiss går inte personerna bakom vit jul med på, antingen är man nykter eller också är man alkoholist eller i varje fall så hjälper man till att förstöra julen för barn. Barn som man aldrig träffat och aldrig kommer att träffa dessutom.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Coccolina

Nu är det inga barn med när jag firar jul i år... Från och med nästa däremot kommer det vara barn igen. Men kommer inte bli en vit jul för det! För vi kan sköta det där med alkohol. Jag dricker oftast bara ett glas. resten läsk. Medan pojkvännen tar ett glas till middagen och en whiskey efter maten. Sen dricker vi starkvinsglögg också. Men konstigt nog blir ingen full, ingen personlighetsförändrad, ingen spårar ur, men det är vi det... vi kan handskas med alkoholen. Finns många som inte kan det tyvärr, men de lär heller inte lyssna på detta evinnerliga tjat om vit jul....

Jag kan dock lätt erkänna att i mitt kompisgäng har vi fester då och då där även barnfamiljer kommer och har med sig barnen. Självklart har föräldrarna ansvar för att barnen inte hamnar i jobbig sits, och det brukar vara minst en förälder i varje föräldrapar som är nykter, mest för att kunna köra bilen inte annat. Men vi har väldigt lugna fester, och ingen spårar ur och det är mest skratt och trevligt, på precis samma nivå som när vi är helnyktra... inte mycket som skiljer på hur vi beter oss... å andra sidan är det aldrig stora mängder och det är lätt att hälften inte dricker, av den enkla anledningen att man inte är sugen. 

Jag är uppvuxen med att mina föräldrar hade det på samma sätt och jag tog ingen skada, det var mest roligt och mysigt och vi barn fick busa och gosa på dessa fester, våra föräldrar hade det trevligt och man tänkte inte på vem som drack vad. 

Jag tror inte alla barn automatiskt mår dåligt av att se vuxna dricka, och tror att om det beror på hur det sker och hur man pratar med barnen. 

Och attityden "JAAAAG tar minnsan en vit Jul så jaaaaaag är såååå mycket bättre än er, för jaaaaaag tänker minnsan på barnen!!" är så fruktansvärt dålig och idiotisk att jag spyr på det hela, jag tänker också på barnen, bara det att jag inte tar för givet att barn får mentala trauman för att deras föräldrar tar 1-2 glas vin framför dem. 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 10:19:43 följande:

Vad är det för fel med en "vit jul"-kampanj? Uppenbarligen väcker den både diskussion och reflektion, vem kan säga att det inte når fram till dem som den riktar sig till?? Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att "vit jul"-snacket faktiskt provocerar någon, och blir man provocerad ska man antagligen ta sig en funderare över varför

Det provocerar för att vit jul-kampanjen skuldbelägger de som kan sköta sitt alkoholintag alla dagar av året, inklusive julafton.

De säger i stort sett rakt ut att om man inte är helnykter på julafton så förstör man julen (som påstås vara barnens högtid) för barnen. Det är ett skuldbeläggande utan dess like för något som inte behöver skuldbeläggas.

Karin Adelsköld, en av kampanjens ambassadörer, sammanfattar det så här:
    ?Äsch, en glögg eller några öl är väl inte hela världen? brukar folk säga när jag berättar om vikten av en vit jul. Nej precis hävdar jag, och om det inte är hela världen så kan man väl skippa det under några juldagar för barnens skull. Kan man det inte borde man kanske fråga sig varför?

Ju fler vi är som firar en alkoholfri jul desto fler kommer inspireras och välja att göra det. Tillsammans kan vi skapa en ny jultradition.?

Det är problematiskt när man enbart ser det perspektivet, att det faktum att vissa gillar en öl, glögg eller snaps innebär att man "kanske borde fråga sig varför" vilket implicerar att det handlar om ett missbruk.

Ska jag gå till mig själv så kan jag skippa alkohol på jul precis som jag skippar alkohol minst 360 dagar om året men jag vill (kanske) dricka julöl eller mumma på julafton. Det Karin säger är att jag borde ta mig en funderare på varför jag dricker den där julölen på julafton. Jag vet redan, jag dricker den för att jag tycker att det är gott. I ett vidare perspektiv kan man se det som att man för vidare en tradition som är långt mycket äldre än Kalle Anka, tomten, granen och Stilla natt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (J)

Ja, varför ska man ta en vit jul? Eller en vit helg/midsommar/vecka/månad osv.... Därför att VISSA människor blir förändrade när de dricker, om det så bara är ett par glas vin, och för att VISSA barn inte tycker om det. Och för att visa att alkohol och fest inte behöver vara synonymt! Jag skulle nog påstå att de flesta som dricker, när de dricker lite, hävdar att de minsann inte blir förändrade alls. En hel del av dessa människor har fel, vill jag påstå. Min man bl.a. Eftersom jag inte dricker (tycker inte vin/öl är gott), så är jag alltid den som måste köra hem.... Men han frågar alltid mig först.

Vi är ett gäng kompisar som brukar fira nyår tillsammans. Hälften av de vuxna dricker, hälften inte alls. Sist ville en av de som dricker att vi skulle fira hemma hos dem hädanefter, eftersom hans sambo inte har körkort och han ville ju dricka..... Då tycker jag definitivt att han kan ta en vit nyårsafton vart tredje år. Nåja, bara ett exempel, kanske inte ett bra sådant i den här tråden.... God Jul på er alla!

• Anonym (varför provocerar det??)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 10:32:26 följande:
    Det provocerar för att vit jul-kampanjen skuldbelägger de som kan sköta sitt alkoholintag alla dagar av året, inklusive julafton.

De säger i stort sett rakt ut att om man inte är helnykter på julafton så förstör man julen (som påstås vara barnens högtid) för barnen. Det är ett skuldbeläggande utan dess like för något som inte behöver skuldbeläggas.
    Fast jag känner mig varken tilltalad eller skuldbelagd av kampanjen. Men det kanske beror på att jag tänker själv och kan använda mitt eget omdöme? Jag tänker att poängen med kampanjen kanske är att även om de flesta klarar av att sköta sitt alkoholintag, gör ju inte alla det och de som har problem finns även i sammanhang där inte andra har det. Så att man eventuellt borde skippa alkoholen då, för deras skull och i förlängningen barnens. Kan det vara så?

Jag unnar var och en som önskar det starkvinsglögg och nubbe till sillen, lika mycket som jag unnar barn en jul där vuxna är glada och sansade, och det är väl framför allt det senare det handlar om. Julen är kanske inte bara barnens, men jag tror ändå att det är en speciell högtid, jämfört med årets övriga helger, som man önskar särskilt barnen ljusa minnen av. Därför blir åtminstone jag inte provocerad. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (J) skrev 2015-12-21 10:49:16 följande:

Ja, varför ska man ta en vit jul? Eller en vit helg/midsommar/vecka/månad osv.... Därför att VISSA människor blir förändrade när de dricker, om det så bara är ett par glas vin, och för att VISSA barn inte tycker om det. Och för att visa att alkohol och fest inte behöver vara synonymt! Jag skulle nog påstå att de flesta som dricker, när de dricker lite, hävdar att de minsann inte blir förändrade alls. En hel del av dessa människor har fel, vill jag påstå. Min man bl.a. Eftersom jag inte dricker (tycker inte vin/öl är gott), så är jag alltid den som måste köra hem.... Men han frågar alltid mig först.

Vi är ett gäng kompisar som brukar fira nyår tillsammans. Hälften av de vuxna dricker, hälften inte alls. Sist ville en av de som dricker att vi skulle fira hemma hos dem hädanefter, eftersom hans sambo inte har körkort och han ville ju dricka..... Då tycker jag definitivt att han kan ta en vit nyårsafton vart tredje år. Nåja, bara ett exempel, kanske inte ett bra sådant i den här tråden.... God Jul på er alla!

Det förklarar enbart varför vissa människor bör ta en vit jul (eller vad det nu må vara) men det förklarar inte varför man bör göra det.

Personer som inte kan hålla sig till att dricka "en öl" (= dricka måttligt), som regelmässigt dricker mer än vad de tänkt sig eller som blir kraftigt förändrade bör förmodligen avstå från alkohol.

Men det förklarar fortfarande inte varför andra, som inte har tillstymmelse till dessa problem, ska göra det.
  • Anonym (varför provocerar det??)
    Det är problematiskt när man enbart ser det perspektivet, att det faktum att vissa gillar en öl, glögg eller snaps innebär att man "kanske borde fråga sig varför" vilket implicerar att det handlar om ett missbruk.
    Och jag tycker inte att man ska fråga sig varför man gillar en öl, om du läser vad jag verkligen har skrivit, utan att man ska fråga sig varför man blir provocerad. Det kanske är samma sak för dig, men inte för mig. Utan att implicera att det handlar om missbruk, jag menar att det inte skadar att reflektera över sitt alkoholintag. Jag gör det ibland i alla fall.
  • foodforclouds

Nej, man ska inte dricka sig påverkad i barns sällskap. Men har man en hälsosam syn på alkoholkonsumtion och ingen i sällskapet har problem, tycker jag att det är bättre att barn kan se att alkohol kan konsumeras på ett ansvarsfullt sätt och anledningen till att den dricks är av tradition och kulturella skäl. Det är bättre än att tro att alkohol BARA betyder okontrollerad fylla och att det är det enda sättet man kan bruka den på.

• Nightrod
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 10:19:43 följande:

Vad är det för fel med en "vit jul"-kampanj? Uppenbarligen väcker den både diskussion och reflektion, vem kan säga att det inte når fram till dem som den riktar sig till?? Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att "vit jul"-snacket faktiskt provocerar någon, och blir man provocerad ska man antagligen ta sig en funderare över varför. 

Håller med nedan

Karin Adelsköld, en av kampanjens ambassadörer, sammanfattar det så här:
    ?Äsch, en glögg eller några öl är väl inte hela världen? brukar folk säga när jag berättar om vikten av en vit jul. Nej precis hävdar jag, och om det inte är hela världen så kan man väl skippa det under några juldagar för barnens skull. Kan man det inte borde man kanske fråga sig varför?

Ju fler vi är som firar en alkoholfri jul desto fler kommer inspireras och välja att göra det. Tillsammans kan vi skapa en ny jultradition.?

Ska jag gå till mig själv så kan jag skippa alkohol på jul precis som jag skippar alkohol minst 360 dagar om året men jag vill (kanske) dricka julöl eller mumma på julafton. Det Karin säger är att jag borde ta mig en funderare på varför jag dricker den där julölen på julafton. Jag vet redan, jag dricker den för att jag tycker att det är gott. I ett vidare perspektiv kan man se det som att man för vidare en tradition som är långt mycket äldre än Kalle Anka, tomten, granen och Stilla natt.
    Mycket bra inlägg.
    -------

Jag håller med ovanstående
    Vad är det som gör att man skall skämmas för att man dricker något på jul, jag är nykterist (mer eller mindre, tar kanske två snappsar två gånger per år) Mina föräldrar har alltid tagit snapps och julöl, och det hör till för mig, har inget neggativt minne alls av mina föräldrars så kallade drickande.

Det är för barnen!? Jaha så de övriga 364 dagarna är inte för barnen då`? Att sålänge en familj där barnen lider av alkoliserade föräldrar inte dricker på julafton så är det okej då med andra ord?

Skall man sluta köpa klappar och gran på jul för att det finns de barn som lider av att föräldrarna är alkolister och inte har råd med detta till dem, vilket gör att de lider dubbelt?

Men som allt anant i sverige så skall de övriga 80% få skit för att ett fåtal skall få rätt och inte känna sig kränkta.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 10:55:05 följande:
    Fast jag känner mig varken tilltalad eller skuldbelagd av kampanjen. Men det kanske beror på att jag tänker själv och kan använda mitt eget omdöme?
    Jag känner mig inte heller anklagad eller skuldbelagd. Men jag tycker ändå inte att det är ok att vit jul-kampanjen ska få härja fritt utan mothugg i det offentliga rummet.

För per definition skuldbelägger de människor, det de säger är att "du är en dålig förälder om du dricker alkohol på julafton". Att du eller jag inte tar åt oss förändrar inte det.
    Jag tänker att poängen med kampanjen kanske är att även om de flesta klarar av att sköta sitt alkoholintag, gör ju inte alla det och de som har problem finns även i sammanhang där inte andra har det. Så att man eventuellt borde skippa alkoholen då, för deras skull och i förlängningen barnens. Kan det vara så?
    På vilket sätt hjälper det någon annan om jag väljer en vit jul (och, förstås, proklamerar detta på sociala medier)? För kampanjen handlar inte om att de som umgås med personer som har problematisk alkoholkonsumtion avstår, det handlar om att alla avstår.

Det är det som är själva problemet, en symbolisk handling. En symbolisk handling som uppnås genom att skuldbelägga och ljuga. Nu ställer jag mig visserligen mycket kritisk till att man med välfungerande och måttligt alkoholintag bör "ta sitt ansvar" när man umgås med personer med alkoholproblem men det är inte det kampanjen handlar om i vilket fall som helst.
    Jag unnar var och en som önskar det starkvinsglögg och nubbe till sillen, lika mycket som jag unnar barn en jul där vuxna är glada och sansade, och det är väl framför allt det senare det handlar om. Julen är kanske inte bara barnens, men jag tror ändå att det är en speciell högtid, jämfört med årets övriga helger, som man önskar särskilt barnen ljusa minnen av. Därför blir åtminstone jag inte provocerad. 
    Kan inte barn få "ljusa minnen" även när (vissa) vuxna dricker alkohol?

Svar på tråden Ta en vit jul i år