Anonym (varför provocerar det??) skrev 2015-12-21 10:19:43 följande:
Vad är det för fel med en "vit jul"-kampanj? Uppenbarligen väcker den både diskussion och reflektion, vem kan säga att det inte når fram till dem som den riktar sig till?? Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att "vit jul"-snacket faktiskt provocerar någon, och blir man provocerad ska man antagligen ta sig en funderare över varför.
Håller med nedan
CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-21 10:32:26 följande:
Det provocerar för att vit jul-kampanjen skuldbelägger de som kan sköta sitt alkoholintag alla dagar av året, inklusive julafton.
De säger i stort sett rakt ut att om man inte är helnykter på julafton så förstör man julen (som påstås vara barnens högtid) för barnen. Det är ett skuldbeläggande utan dess like för något som inte behöver skuldbeläggas.
Karin Adelsköld, en av kampanjens ambassadörer, sammanfattar det så här:
?Äsch, en glögg eller några öl är väl inte hela världen? brukar folk säga när jag berättar om vikten av en vit jul. Nej precis hävdar jag, och om det inte är hela världen så kan man väl skippa det under några juldagar för barnens skull. Kan man det inte borde man kanske fråga sig varför?
Ju fler vi är som firar en alkoholfri jul desto fler kommer inspireras och välja att göra det. Tillsammans kan vi skapa en ny jultradition.?
Det är problematiskt när man enbart ser det perspektivet, att det faktum att vissa gillar en öl, glögg eller snaps innebär att man "kanske borde fråga sig varför" vilket implicerar att det handlar om ett missbruk.
Ska jag gå till mig själv så kan jag skippa alkohol på jul precis som jag skippar alkohol minst 360 dagar om året men jag vill (kanske) dricka julöl eller mumma på julafton. Det Karin säger är att jag borde ta mig en funderare på varför jag dricker den där julölen på julafton. Jag vet redan, jag dricker den för att jag tycker att det är gott. I ett vidare perspektiv kan man se det som att man för vidare en tradition som är långt mycket äldre än Kalle Anka, tomten, granen och Stilla natt.
Mycket bra inlägg.
-------
Jag håller med ovanstående
Vad är det som gör att man skall skämmas för att man dricker något på jul, jag är nykterist (mer eller mindre, tar kanske två snappsar två gånger per år) Mina föräldrar har alltid tagit snapps och julöl, och det hör till för mig, har inget neggativt minne alls av mina föräldrars så kallade drickande.
Det är för barnen!? Jaha så de övriga 364 dagarna är inte för barnen då`? Att sålänge en familj där barnen lider av alkoliserade föräldrar inte dricker på julafton så är det okej då med andra ord?
Skall man sluta köpa klappar och gran på jul för att det finns de barn som lider av att föräldrarna är alkolister och inte har råd med detta till dem, vilket gör att de lider dubbelt?
Men som allt anant i sverige så skall de övriga 80% få skit för att ett fåtal skall få rätt och inte känna sig kränkta.