• Anonym (Varför inte?)

Ta en vit jul i år

Varje år samma sak, vuxna som tycker att deras rätt att dricka sprit, öl och vin går före barnens välbefinnande! Hur tänker man då egentligen?

Just nu pågår en kampanj bland annat på fejan om just detta. Varför inte ta en vit jul i år trots att det inte är snö?
  • Svar på tråden Ta en vit jul i år
  • Anonym (Japp!)
    Anonym (Nej) skrev 2015-12-20 20:13:04 följande:
    Vi är fyra stycken som skrivit att vi inte tänker ta en vit jul eftersom vi inte har problem med att hantera alkohol. Fyra. Familjeliv har bra många fler medlemmar än så så det är knappast så att ingen har problem bara för att vi inte har det.

Men att du som inte kan hantera alkohol inte dricker bland barn är jättebra, det är just sånna som du som bör ta till sig och ha en vit jul.
    Haha man har varit med förr. Såna här trådar kommer varje år. I år har bara 4 stycken skrivit ja,men så brukar det inte vara.

Nej har inga problem med alkoholen. Dricker väldigt sällan. En gång om året i princip. Utan barn.
  • Vinterankan

Har vanligt ovanligt lite debatt kring detta i år. Men precis som alla andra år, vad hjälper det grannens ungar med alkoholiserade föräldrar att jag inte dricker?

Angående att man förändras och att barn kan tycka det är obehagligt, varför inte prata med sina barn och fråga? Vi fick hem ett reklamblad om vit jul och min dotter undrade vad det var för något. Då förklarade jag det där med att dricka för mycket och att en del föräldrar gjorde det. Då sa hon "ni dricker också mycket" och syftade på att vi ofta dricker öl eller vin till maten och ibland har grannar över på middag där det också dricks alkohol. Så då frågade jag vidare om hon tyckte vi förändrades, om det var jobbigt för henne på något sätt och om hon skulle tycka det var bättre om vi lät bli att dricka. Varpå hon började skratta och tyckte att så var det ju inte och om vi lät bli att dricka vin så kanske vi skulle dricka upp hennes läsk och det ville hon inte. Och så pratade vi lite mer och det slutade med att hon blev less på att jag tjatade.

Och med tanke på den relation vi har och hur ärlig hon är så skulle hon definitivt säga till om hon inte gillade att vi drack på en direkt fråga.

• Anonym (2barnsmor)

Vi har aldrig alkohol på julen (bara lättöl). Jag är inte uppvuxen med det o nu när jag är vuxen känner jag inget behov av det heller. Kan dock ta ett glas vin till fredagsmiddagen, men tycker inte alkohol hör hemma på julbordet. Men som sagt, det är väl för att jag inte är van vid det.

• Anonym (Hets)

Förstår inte alkoholhetsen kring högtider, eller i livet i allmänhet. Varför är det så ifrågasatt att inte dricka alkohol? Varför drog man här ovan slutsatsen att den som inte dricker inte klarar av att hantera alkohol? Även om fler hade behövt den insikten.

Jul och fylla hör inte ihop, julen är en familjehögtid. Jag kommer själv dricka julmust i år men kommer inte titta snett på dem som dricker två öl och en snaps. Tyvärr stannar det inte där för många.

Jag stödjer gärna vit jul, om inte för min egen skull så för vänner som växt upp med alkoholiserade föräldrar och barn som gör det idag. Det kanske är dumt att fokusera på en helg, men det är en bra helg att lyfta frågan och ifrågasätta våra alkoholnormer.

• Anonym (Nykteralkoholist)
    Personlig Utveckling Nu skrev 2015-12-20 17:41:46 följande:
    Stöttar dig till 100! Fasen vad stark du är. Hjärta
    Tack så jättemycket för de fina orden! God Jul till dig! Solig
  • Nightrod

De som är alkolister borde väl inte ta en vit jul, de borde ta ett vitt år eller ett vitt liv om de har barn. Eller de borde väl inte ha barn alls egentligen.

Tycker narkomaner borde ta en,, hmm vit jul låter ju fel i deras värld, men de borde ha en drogfri jul i alla fall och sedan ett år osv.

Feta människor borde väl ta en smal jul så de inte blir sjuka och orkeslösa och kan va aktiva med sina barn.

...

Varför skall jag ta en vit jul, jag är ju mer eller mindre nykterist året runt. kanske tar en nubbe om året bara för att. Mina föräldrar har alltid druckit julöl och nubbe till sillen och det har aldrig vart neggativt för mig, varför skall de ta en vit jul? Nejdu jag har ett vitt år, vill jag ta en äcklig nubbe med familjen bara för att så gör jag det. Jag röstar för att alla tar en nubbe på julen och sedan har ett vitt år istället

• KingOfKings
    Tow2Mater skrev 2015-12-20 19:13:22 följande:
    Eftersom barnen svälter i Afrika, varför äter vi inte alla bara simpel varmkorv i jul?
    Bah!
    Håller med. Varför äter vi inte vår egen bajs? Baaaaarnen i Afrika svälter ju!
  • Dixie

Varför likställer du alkoholkonsumtion med fylla?? Det finns många som kan hantera sin konsumtion och jag förstår inte varför det skulle vara ett stöd för barn med alkolistföräldrar att jag endast dricker julmust..... Jag har en gravt överviktig svägerska - bör jag då låta bli att äta av julbordet som stöd för henne??

Anonym (Hets) skrev 2015-12-21 07:30:59 följande:

Förstår inte alkoholhetsen kring högtider, eller i livet i allmänhet. Varför är det så ifrågasatt att inte dricka alkohol? Varför drog man här ovan slutsatsen att den som inte dricker inte klarar av att hantera alkohol? Även om fler hade behövt den insikten.

Jul och fylla hör inte ihop, julen är en familjehögtid. Jag kommer själv dricka julmust i år men kommer inte titta snett på dem som dricker två öl och en snaps. Tyvärr stannar det inte där för många.

Jag stödjer gärna vit jul, om inte för min egen skull så för vänner som växt upp med alkoholiserade föräldrar och barn som gör det idag. Det kanske är dumt att fokusera på en helg, men det är en bra helg att lyfta frågan och ifrågasätta våra alkoholnormer.

• Zadre
    Anonym (Japp!) skrev 2015-12-20 20:02:00 följande:

Fel ställe att skriva detta på då alla på familjeliv minsann inte tänker ta en vit jul, det är familjens högtid, ingen här har heller problem med alkohol även fast så många som vartannat barn upplever att vuxna blir annorlunda och 4-5 barn per klass lever i familjer som har problem med alkohol. (Hallå!) Det måste vara så att dessa 4-5 barn har föräldrar som inte har familjeliv då. För här fixar alla att dricka.. Host ;)

Självklart tar jag en vit jul. Dricker väldigt sällan och aldrig med barn i närheten!

Suck. Saken är den att det kommer inte hjälpa de där ungarna ett dugg om folk som kan hantera alkoholen avstår, så det här med att ta en vit jul känns lika meningslöst som att dela en status på FB för att "visa solidaritet" med nånting. Det kommer inte hjälpa nån.
  • Anonym (varför provocerar det??)

Vad är det för fel med en "vit jul"-kampanj? Uppenbarligen väcker den både diskussion och reflektion, vem kan säga att det inte når fram till dem som den riktar sig till?? Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att "vit jul"-snacket faktiskt provocerar någon, och blir man provocerad ska man antagligen ta sig en funderare över varför.

Vi är inte nykterister, och julen kommer antagligen inte att vara kritvit, men jag känner mig verkligen inte som målgruppen för kampanjen för det, för oss har alkohol aldrig varit ett självklart inslag i julfirandet utöver möjligen vinglögg (som man inte direkt dricker mängder av). Har inte reflekterat över varför, men antagligen beror det väl på att både jag och sambon kommer från nyktra kulturer. Det är liksom självklart att drycken till maten är julmust, lättöl eller möjligen folköl, och nubbe eller avec har aldrig förekommit. Så jag är varken orolig över min egen  eller andras alkoholkonsumtion över julen, eller barnens upplevelser. Och känner mig därför inte heller träffad eller särskilt provocerad.

Svar på tråden Ta en vit jul i år