Inlägg från: Snuttispluttis |Visa alla inlägg
  • Snuttispluttis

BF Augusti 2016

skattenmust skrev 2016-02-24 22:21:14 följande:

hehe vi har också rul den 7de april 

Kul att få se bebisen redan! Och skoj att vi har samma dag :D Hoppas att vi båda skriver att det ser bra ut efteråt!
  • Snuttispluttis
    Serah skrev 2016-02-24 22:51:41 följande:

Skattenmust: vilken härligt fin bebismage du har! :)

Usch redan från v7-8 har jag fått eksem på underarmarna, jag brukar inte ha det. Och nu i v 14 har det börjat smyga sig på smått på revbenen och nu kliar det lite på benen! Blir tokig!

Nämnde det till bm förra gången jag var där, kändes som hon bara viftade bort det och sa att man blir extra känslig som gravid :/

Läste lite hastigt om gravidklåda när jag började känna av eksemen på armen, kan det bara det? Så tidigt? Verkar också som det är svårt att "bevisa " men finns det nån hjälp att få?

Så länge som det inte kliar i handflatorna och fotsulorna ska det inte vara nån fara om det är gravidklåda. Tycker att du kan få ta blodprov och kolla levervärdena för säkerhets skull dock. Det stillar ju oron att få se att allt är bra. Men jag tror mer att det är lite som din bm säger (fast man kan ju vara lite förstående för oron). Prova att smörja med mjukgörande ett par ggr om dan och när det kliar, nåt med aloevera brukar vara skönt, och fundera på det som Skattenmust skrev. Om du har ätit nåt i stor kvantitet.
  • Snuttispluttis
    skattenmust skrev 2016-02-25 16:00:50 följande:

Det är jag säker på, jag har redan varit på 5 ul/vul och allt ser toppen ut, och det är jag säker på att det gör för dig med 

Men oj, har det blivit så många ul för dig redan?! Ska ni fortsätta med täta ul efter rul också eller har det bara varit nu i början?

Tack, hoppas på det :)
  • Snuttispluttis
    Serah skrev 2016-02-25 21:48:11 följande:

Och det var precis det som började imorse :/ nu på kvällen känns det lite värre. Var på toa nyss och kikade av en slump på magen, helt full med röda utslag...!de kliar inte (vågar inte dra handen över heller ifall det börjar retas upp) får försöka få tag i bm, men det får vänta till på måndag då de äldre barnen är hemna på sportlov, sista dan imorgon.

Har inte ätit nåt av stor kvantitet heller... Så tror inte det är nåt sånt. Ska ändå byta tvättmedel i helgen och se om det blir nån skillnad

Men se till att få ta blodprov så det inte är nåt fel på levervärdena! Hade massa klåda förra grav. Psoriasisskov, nässelutslag och klåda pga överansträngd hud samtidigt.. Sov inget ett tag så jag vet precis hur du har det :/

Kan rekommendera ett bad med nån badolja (så du inte torkar ut huden) och så smörja med mjukgörande, aloevera och salva med mentol (som jag skrev förut :p)

Hoppas att det bättrar sig!
  • Snuttispluttis
    Serah skrev 2016-02-26 12:20:20 följande:

Fick tid på måndag. Hon ville först ta gallprov men blev osäker sen när jag sa att jag hade utslag på hela kroppen. Så hon tyckte jag skulle träffa en bm som skulle ta beslutet få. Innan tyckte hon jag skulle sätta mig på min vc's drop in. Sa att det inte var möjligt då ja var henna med alla barn. Men maken kom till undsättning och sprang till tåget direkt. Så nu är jag på väg till vc... Får se vad de säger...

När började dina besvär? Och vad gjorde läkarna åt det?

Ska kolla upp salvorna du tipsade om, tack :)

Vad bra! Pressa för att de tar alla prov de kan. Bättre att vara på den säkra sidan tycker jag. När jag hade klåda pga överansträngd hud tog jag prover regelbundet just bara för att utesluta påverkan på lever och så. Gallprov kanske det heter (glömt).. Visade sig sen att klådan berodde på ljusbehandlingen som jag fick pga psoriasisen så när jag slutade med den försvann klådan. Men hur ska man veta?

Gör så! Lite hydrokortisonsalva kan också vara skönt, men kanske svårt att använda om du har på hela kroppen. Helt ofarligt att använda på mindre områden vid megabehov dock.
  • Snuttispluttis
    skattenmust skrev 2016-02-26 12:09:45 följande:

Någon annan som gått in i d sk spökveckorna? Känner absolut ingenting idag, har haft jätteömma bröst, ligament som gör apont osv, kände lillen röra sig igår, men känner mig totalt ogravid idag?? Såg även på ul för 2 dagar sedan att allt var okey med henne, har jag hamnat i spökveckorna?

Vad skönt att du känner bebisen röra sig iaf! Här väntas det otåligt på det..

Tror att jag hade spökveckor typ 11-13. Nu växer brösten igen, magen stramar och det känns i ligamenten. Lite illamående nån gång om dan och megatrött.

Inga cravings dock. Förutom ett sug på smågodis som jag ska stilla över påsk när vi ska till Sverige och hälsa på svärföräldrarna. Godisaffärerna på gränsen är galet stora :P

Du kanske bara har en bra dag. Dina symptoms kanske är tillbaka med full styrka imorgon ;)
  • Snuttispluttis
    Serah skrev 2016-02-26 19:32:18 följande:

Får göra det på måndag. Vc tyckte det var dumt att de skulle ta proverna för att följa mig när det är bm's uppgift. Samtidigt som alla prover hade skickats under dagen och jag skulle inte få svar förrän typ onsdag. Tar jag prov på måndag borde jag få det fortare.

Vilken tur du hade att det berodde på din behandling men nä, inte nåt man kopplar till i första hand. Var det i slutet av graviditeten eller var det i början?

Det kliar som tur är inte på hela kroppen (än..? :s) men att ha hydrokortisonsalva hjälpte tyvärr inte :( provade i morse i ren desperation. Det enda som skulle hjälpa är väl tavegyl men vet inte hur bra det är bär jag ammar. Ska försöka vänja lillen att inte amma på nätterba men nu med fyra tänder på g och han är så otroligt klängig just nu så vill jag försöka vänta till det blivit bättre.

Hm, minns inte hur lång tid det tog för mig att få svar på de proverna. Lite drygt av de på vc att inte vilja ta ändå. Spelar väl ingen roll, din bm hade ju fått veta svaren ändå :/

Ja, så sjukt lättad när det gav med sig pga att jag hade påskuppehåll på ljusbehandlingen. Så slump att vi hittade vad det var. Hm, påsk förra året med dottern tog det slut och det började väl nån månad innan det. Så typ början på andra trimestern kanske. Usch vad fort man glömmer.. Men det var hemsk klåda. Förra ggr tog jag en sax och kliade med på magen. Rev sönder mig kan jag säga. Nä, slutet på andra trimestern. Magen var rätt stor ändå. Jaja, därikring iaf.

Konstigt att inte hydrokortison hjälper.

Då måste jag fråga.

Kliar det så att det blir utslag/märken/knottror på huden? Eller kommer utslagen före och att det är dem du kliar på?

Möjligt att antihistamintabletter (allergitabletter typ clarityn) skulle kunna funka, men osäker på om man får ta dem som gravid. Jag hade receptbelagda och de ville de inte att jag tog iaf.

Ajdå, trist tajming med tänder och så samtidigt som dina hudproblem :/ Är så tacksam för att jag "bara" har psoriasisen denna graviditeten. Hade fått sjukskriva mig och låta min man ha dottern annars.

Kämpa på!
  • Snuttispluttis
    Axelberg79 skrev 2016-02-26 17:16:28 följande:

Är det nån mer än jag som har huggit ont i huvet på kvällarna. .. vet inte om jag ska koppla det till graviditeten eller om det är nått annat... Jag vill ju inte gå och ta tabletter varje dag heller...

Lite ont i huvudet en del kvällar, men tror att det i mitt fall beror på att jag har druckit för dåligt. Kan det vara det för dig också?
  • Snuttispluttis
    skattenmust skrev 2016-02-26 19:33:41 följande:

Lovar att svara lite senare när barnen sover :)

Sedan en fråga till er ALLA gravida, Hur är ni med tyngre lyft, typ vid mathandling? Mindre barn, osv?

Jag tror min nojja går lite överstyr...

Jag bär så länge kroppen inte säger ifrån. Dottern på 10 kg, matkassar, barnvagnen i och ur bilen osv. Får ont i korsryggen på kvällen när jag har burit mycket på dottern dock :/
  • Snuttispluttis

Och blir så avis på alla som redan har rul och redan har sett sina bebisar på ul! Jag vill också :(

Har iaf tur att jag inte har blödit nåt (pepparpeppar) och att magen växer och så. Annars hade jag nojjat järnet..

Svar på tråden BF Augusti 2016