• moen

BF Augusti 2016

Kela1981 skrev 2016-08-17 08:04:37 följande:

Usch vad jobbigt för er allihop men såklart för dig!

Jag har inga råd att ge dig tyvärr mer än att prata med ditt BVC. Dom brukar vara guld värda. Å sen att hålla i minnet att alla såna här jobbiga perioder (oavsett vad dom beror på) går över förr eller senare <3

Vet inte hur många nätter jag satt upp och sov med vår dotter pga öroninflammationer som avlöste varandra på löpande band. Så här är en mamma till som vet hur det är att sova sittandes <3

All styrka till dig!

Tack kela, så underbart att få gnälla av sig och bli stöttad <3 ja försöker tänka hela tiden att "det är inte såhär för alltid!". Svårt när man väl sitter där och är otroligt trött men bara man biter ihop så är det snart över. Fy va jobbigt med öroninflammationer! Hoppas vi slipper det. Har själv jätte känsliga öron och hade jämnt öroninflammation när jag va liten :( gör så ont i mig att se när hon har ont!
    Snuttispluttis skrev 2016-08-17 08:09:32 följande:

Min bebis är född!!!

Fem minuter i ett förlossningsrum och två krystvärkar så var det klart. Kort förlossningsberättelse ;)

Vi mår toppen iaf! Flicka född 39+5, 3148 gr och 49 cm. Hon är pytteliten!! Kram på er!

Åh grattis!! Vilken supersnabb förlossning :S tur att du hann in i tid haha!!
  • moen

Hur går det kela? Lät som att det verkligen va på gång :) någon bebis som tittat fram än?

• moen

Uff Kela! Låter inte alls kul :( Själv gick jag ju med värkar i 3 dagar innan jag inte klarade av smärtan längre och åkte in, men va öppen 4 cm då.. Hade inte fått sova på 3 nätter men det löstes med epidural! Fick sova innan de drog igång med dropp och krystvärkarna kom. Hoppas du kan få vila och att allt snart är över <3 Håller tummarna för dig :)

• moen
    Kela1981 skrev 2016-08-18 14:51:16 följande:
    Åh fy!
    Är nu inne på dygn 2 av värkar men fick rådet av min bm att ringa in igen när det är 4-5 minuter mellan dom.
    Bm på förlossningen sa att jag skulle ringa oavsett om jag kände att jag inte hanterade det hemma längre.
    Tycker de flesta är väldigt kraftiga och sen kommer det en som inte är så farlig bara för att efterföljas av en så man tror ögonen ska hoppa ur skallen på en ha ha ha....
    Känns som dom aldrig kommer att bli regelbundna :/
    Exakt så va det för mig :S Va så sjukt rädd för att dom skulle säga när jag kom in till förlossningen att det inte hänt något! Trodde inte det va på riktigt bara för att jag hört från alla BM att "det ska vara regelbundna värkar, 3 st på 10 min" mjaharu! Satt och grät av oro (och smärta förstås haha). Mina blev aldrig regelbundna..
  • moen
    Nmg skrev 2016-08-18 16:17:01 följande:

Hej tjejer nu har jag varit på förlossningen igen ich gjort ett nytt UL, det var en överläkare som gjorde en TUL och han sa att han fick det inte till 4,3kg, utan 4 kg. Så han sa att eftersom det är mitt andra barn så ska det inte vara npgra problem att föda vaginalt. Så jag hoppas verkligen att det ska gå bra för jag vill inte ha snitt egentligen. Han kände på livmodertaopen och sa att den va opåverkad...

Däremot har jag fått datum för igångsättning, om inte bebisen kommer i tid. Bf 25/8, igångsättning 29/8.

Åh skönt att siffran blev lägre :) Förstår stressen av att få höra hur stort en lilla <3 är där inne, även fast TUL inte ska vara så jätte pålitliga. Härligt med ett datum också! Så slipper du gå över mer än 4 dagar :) Spännande!
  • moen
    Snuttispluttis skrev 2016-08-18 18:21:49 följande:

Skönt med bättre besked på tul Nmg.

Det kommer gå toppen, och med igångsättningstid så har du ju en definitiv deadline för när det är över och du får träffa bebisen :)

Vi har kommit hem. Allt såg bra ut på alla undersökningarna och snuttan har bara gått ner 7% av vikten så hoppas att det vänder också de kommande dagarna.

Ni som har fått era bebisar, när vände viktkurvan för er?

När vi åkte hem efter 2 dagar hade hon gått ner 5% (170g). Efter 5 dagar hade det vänt och hon hade gått upp 90g och 10 dagar senare vägde hon 150g mer än sin födelsevikt :D
  • moen
    Hazel Grace skrev 2016-08-19 00:38:32 följande:

Varning Lång text

Natten till onsdag började jag få ont i bröstkorgen och mådde ganska illa men kunde inte spy. Smärtorna eskalerade så pass att sambon fick ringa en ambulans som kom och hämtade mig. Hade skyhögt blodtryck och jättesvårt att andas när jag kom in och värre blev det hela tiden. De satte in massa dropp och mediciner och konstaterade att det var en allvarlig havandeskapsförgiftning. Dom sa att vi skulle bli kvar ett par dagar för att sätta igång förlossningen, men mina värden fortsatte att kaosa och plötsligt pratar dom om hellps syndrom och akut kejsarsnitt. Jag får förklarat för mig att det är bråttom och vi måste få ut bebisen NU. På operation sprang 10 pers och presenterade sig och jag blir nersövd.

När jag vaknar så är jag groggy och vet knappt om jag drömmer. Får världens finaste lilla pojke på bröstet, 48cm lång och 2600 gram. Jag minns inte så mycket därifrån men man har tagit ytterligare tester på mig, satt en kateter och på ett ekg har dom sett avvikande hjärtaktivit som ska undersökas. Jag kan inte stå, gå eller göra någonting själv. Spyr upp allt jag äter och dricker. Blir förda allihop till hjärtintensiven där jag fortfarande ligger. Får massa dropp och mediciner så jag får inte amma. Snittad och orolig som fan för vad som händer. Sambon och pojken har fått gå till specialförlossningen för att undersöka lillens syreupptagning som tydligen inte är helt bra.

Jag är helt jävla förstörd här. Allt är så förvirrat och allt händer på en gång. Jag vill bara ha min bebis! Nu ligger jag ensam i en säng på hjärtintensiven och längtar bort. Jag har kateter, de svullnaste ben jag sett i hela mitt liv, är snittad och helt blå från naveln och ner. Jag önskar bara jag kunde hämta sambon och bebis och åka hem. Men tidigast måndag enligt en av alla läkare. Fy fan va allt suger. Stackars min bebis, vad har jag gjort med dig.....

Blev riktigt ledsen av att höra hur det gått för er. Måste ha varit otroligt läskigt, men skönt att ni fick vård och att det ändå gick bra! Hoppas ni alla får vara tillsammans snart <3
  • moen

Grattis Kela! Skönt att äntligen få slippa värkarna och istället få hålla din lilla prinsessa :D

• moen
    Josefineq skrev 2016-08-20 07:07:09 följande:

Nej jag fattar inte heller skillnaden på sammandragningar och förvärkar. Jag blir också besviken varje morgon och varje kväll! Men egentligen så kommer ju bebis snart. Det vet vi ju! Ändå blir man besviken! Om vi inte hade haft ett datum så hade vi nog inte varit så fixerade... Heja alla oss som är kvar i alla fall :):)

Jag tror att förvärkar är som sammandragningar fast att dom gör lite ont :) hade mensvärksliknande känsla när jag fick en sammandragning flera veckor innan det va dags och läkaren som sjukskrev mig kallade det för förvärkar har jag för mig. Sen förlossningvärkarna har jag redan glömt hur det kändes såhär 3v senare x'D kroppens sätt så man ska vilja ha fler barn? Glömma smärtan? :D
  • moen
    anlili skrev 2016-08-21 09:35:29 följande:

Vi hade samma problem första veckan. Hon hittade bröstet, öppnade munnen men började sen att skrika istället för att suga. Detta trots att hon var jätteduktig på att suga på mina fingrar och sen när jag fick panik över att hon inte fick i sig något även på flaskan med utpumpad mjölk. Jag pumpade och flaskmata de samtidigt som vi tränade på amning emellan flaskningen i en vecka. Sen kom jag på att hon ville ligga på rygg när hon åt och inte mage mot mage som de "ska" ligga. Sen dess har det funkat. Så ge inte upp än om du gärna vill amma. Ta hjälp av personalen om du ligger kvar på BB och koppmata eller flaskmata under tiden så kan du vara trygg med att han får i sig det han ska.

Amningen har gått superbra bra här. Nu är hon 3v gammal men har senaste dagarna krånglat så som du beskriver det. Även fast hon har bröstet i munnen vill hon inte suga tag och blir istället riktigt ilsken och skriker, "hackar" med huvudet och sparkar sig runt. Funderar på om hon har ont i magen / irriterade slemhinnor efter att hon spytt så mycket.

Ammar nästan varje timme då hon spyr hela tiden (är inte att det är för mycket, utan hon ÄR hungrig..). Är superjobbigt då det innebär max 30 min sömn. Vet inte hur länge jag kommer orka hålla på såhär om hon ska spy som hon gör. Kommer i kaskader och ibland så att hon inte får luft och man hör hur hon får in vätska i lungorna. Blir rädd för att hon ska få lunginflammation eller andra lung problem. Ammade inatt och räknade hur många gånger hon spydde innan hon somnade. 10 gånger! Imorse bytte jag kläder 3 ggr på henne inom loppet av 5 min. Tvättar minst 1 gång om dagen och nu blir det att vara naken tills tvätten torkat. Ska bli härligt med besök idag, lukten av spya är överallt här hemma och kan inte avgöra om det är mitt hår, hennes hår, min hud, hennes hud, soffan, golvet, sängen eller smutstvätten det kommer ifrån. Säkert från allt möjligt :'(

Förlåt för gnäll men vet inte vart jag ska ta vägen. Får ingen hjälp av BVC och dom säger att "sålänge hon går upp i vikt så är det inget som är fel". Klart hon går upp i vikt när hon äter varje timme! Klart att något lyckas passerar även fast hon spyr upp nästan allt.
Svar på tråden BF Augusti 2016