• moen

BF Augusti 2016

Svettningarna är helt normala ;) enligt en BM så svettas man ut vätskan man samlat på sig under graviditeten. Det är superviktigt att dricka mycket, speciellt om man ammar!

Hazel, så skönt att kunna börja vara vanlig :)

DigiC och Josefine, grattis! Ni båda verkade ha väldigt lätta förlossningar :D

Fick tag i en annan BVC sköterska igår då våran är sjuk den här veckan. Hon tyckte inte att det lät normalt med kräkningarna och tyckte vi skulle åka till barnakuten. Hon lyckades hitta en lucka och ville att vi skulle komma så att hon kunde kolla henne. Vet inte riktigt vad jag hade hoppats på. Efter en vägning och liten titt på hennes hud bestämde hon sig snabbt för att hon va helt frisk och att det inte va något fel på henne, vad vi än sa. Helt överkörda. Hon går upp som hon ska iallafall och har fin hud (så det är tydligen ingen brist på näring) så det känns ju bra. Men vill vi tala med en riktig läkare måste vi åka till akuten.. Får se hur vi gör. När man blir så överkörd som vi blev igår vet man inte riktigt om det är vi som överdriver även fast alla reagerar med att säga att vi måste till akuten när man säger hur mycket hon kräks. Egentligen ska man väl kanske skita i va BVC säger och gå på sin egna instinkt.

Förlåt för att jag gnäller så mycket om det här! Det är ingen som någon behöver svara på, känns bara så ensamt när man är mitt uppe i det utan att få stöd från sin omgivning :( måste bara skriva av mig lite

• moen
    naos01 skrev 2016-08-30 23:24:36 följande:

Då va min väntan äntligen över. Ikväll 19.32 kom min efterlängtade prinsessa på sina stadiga 4215 gram & 52 cm efter igångsättning ????

Grattis! :D nu är det inte många kvar
  • moen

Idag blir min lilla tjej en hel månad gammal! Va på BVC i måndags för läkarkontroll och hon växer och utvecklas så fint :) hon är nu ett kilo tjockare och 4cm längre! (4500g, 54cm). En hel cm i veckan ungefär :) växtvärk?!?! Hon fick väldigt mycket beröm för att hon hade så bra ögonkontakt :) hon fick till och med fram ett skratt där på bordet. Hemma har hon börjat med riktiga glädjetjut, och när pappa kommer hem kan hon inte slita honom med blicken och skrattar i 10 min <3 är så kul att se hur barn utvecklas så här i början

• moen

Har ingen koll på de där med hinnorna men mitt vatten gick på förlossningen. Dom stack hål på andra hinnan för att få ingång mig mer efter jag fick epiduralen (så de finns tydligen två?!) sen fick jag dropp med oxytocin :) fick även oxytocin när moderkakan skulle ut. Trodde de va de dom använde när man blir igångsatt?

• moen

Jippi äntligen Mulan! :) Det va på tiden! Vad tycker du om BB hotellet?

• moen
    DigiC skrev 2016-09-04 19:29:40 följande:
    När det är vita blodkroppar betyder det typ att ditt immunförsvar är igång, och kan då vara pga uvi. Symtom på det är smärta när man kissar, svårt att kissa ut allt, kissar ofta... Ja som när man är gravid :p
    moen skrev 2016-09-04 15:49:00 följande:

Har ingen koll på de där med hinnorna men mitt vatten gick på förlossningen. Dom stack hål på andra hinnan för att få ingång mig mer efter jag fick epiduralen (så de finns tydligen två?!) sen fick jag dropp med oxytocin :) fick även oxytocin när moderkakan skulle ut. Trodde de va de dom använde när man blir igångsatt?

Ja man har två :) en kallas corion och en amnion, vilket betyder åder och vatten. Så amnion hinnan är in mot bebisen och "omger" vattnet, och corionhinnan har kärl i sig :)

Oxytocin ger de för att minska risk för att blöda mycket och för att få ut moderkakan. Men det finns ju i utspädd form i dropp som man kan få under förlossningen, om man har glest med värkar eller blir igångsatt.
    Jaha! Haha då vet man något nytt :)) tack!
  • moen
    Nmg skrev 2016-09-05 17:35:06 följande:

Några av värkarna jag har känns i korsryggen och nästan som att man måste gå och göra nr2. Har ni

Oxå haft så? Är man i "förstadiet" då?

Kände bara så när krystvärkarna kom :O
  • moen

Märkte tydligt av steget när hon va ca 4v. Nu har det lugnat sig. Men hon gråter ofta vid bröstet och vill ha men samtidigt inte, speciellt på kvällarna. Har hon gjort i flera veckor och nu när jag vet att steget är över förstår jag att gnället kommer stanna.. Har iofs fortfarande problem men kräkandet och jag är säker på att hon har ont i magen. Börjar vänja mig nu :( har testat allt men inget verkar hjälpa. Gör så ont i mig när jag inte kan hjälpa på nåt sätt..

Rinner det ur era bebisar?! När bebisar bajsar låter det ju som en bubblande fis, så låter det med min tjej med. Men där emellan verkar det rinna ur henne fler gånger utan att man hör! Kan helt plötsligt märka att det luktar och då har det smugit ur henne :'D som att hon är en slapp gammal gubbe. Tänkte om det är nåt knas eller om det är helt normalt? :)

• moen
    Anonym (Jag hakar på!) skrev 2016-09-05 21:02:15 följande:

uppdatering från mig: jag fick något som jag tolkade som lite förvärkar i fredags natt, på tidig morgon var de supertäta men korta så förlossningen trodde det var latensfasen, och inte dags riktigt än. Kom överens om att komma in och kolla läget ändå. Ringde barnvakt och under tiden gjorde det mer och mer ont, men fortfarande alldeles för korta värkar. Skrek ändå i taxin och när jag kom in meddelade de att jag var helt öppen och bebisen på väg. Så hann precis in! Jätteglad att det gick så smidigt och bebisen kom alltså i lördags fm, med bara några få timmars förvarning.

hoppas verkligen det kommer igång för er som är kvar nu, låter ju som det p ådig nmg. Grattis till Mulan också!

Kan meddela att det känns så sjukt skönt i kroppen så här två dagar senae. Alltså väldigt öm och så men den där tunga trötta mensiga känslan är bortblåst. Underbart! Snart är ni alla där.Kämpa på!

Grattis! Vilken smidig förlossning :D tur att bebis inte kom i taxin! Och skönt att du klarade av arbetet hemma i "lugn och ro" (? ;D)
  • moen

Hon är 5v 2 dagar :) känns som att steget varade i några dagar, inte en hel vecka som det kan ta, phew! Jo förmiddagen är också lite gnällig.. Känns som att hon är för pigg för att sova! Suttit och ammat henne nu i 1,5h.. Hon ligger och myser mest nu, äter inte så mycket , men gnäller så fort jag tar bort henne från bröstet. Napp duger inte heller D:

Ja, har haft problem mer att hon spyr extremt mycket.. Både BVC och vårdguiden ville att vi skulle åka till barnakuten men vi har inte fått någon hjälp alls utan hört mest "ni får leva med det". Hoppas det blir bättre snart. Är inte bara överskott som rinner ut. Kan vara att hon inte ätit på flera timmar (som inatt) och helt plötslig kaskadspyr hon flera gånger. Är din lilla kille lika? Vi testade att byta D-vitamindropparna till vattenbaserade istället, tydligen ska dom vara snällare mot magen. Vet inte riktigt om jag tycker det blivit bättre men kanske något ni kan testa?

Hahaha bra då är det inte bara min bebis det rinner ifrån :'D ja, man vill ju byta på en gång men så har det sipprat ut i smyg och där står man med en bebis med röd stjärt! Nu när man vet att det händer kontrollerar jag blöjan ofta så de inte ligger en luring där i :)

Misszandra skrev 2016-09-06 10:10:32 följande:

Hur gammal är hon nu? Jag vill bara att språnget ska vara över och att han inte förblir en gnällig bebis. Jag håller med om att det är mest gnäll på kvällen men även på förmiddagen här. Kräks din mkt också? 

Det med att det rinner ur, händer här också ibland. Man vill ju byta så fort han bajsat men det är inte alltid lätt om man inte hör, utan det kommer smygande.

Svar på tråden BF Augusti 2016