• moen

BF Augusti 2016

Misszandra skrev 2016-09-06 13:15:24 följande:
    Åh vad skönt. Det känns som det varat mer än en vecka här. Han kan vara go och lugn ena sekunden sen gallskriker han nästa och så kan det skifta snabbt och ofta. Åh, visst är det tråkigt att napp inte fungerar. 

Usch, vad jobbigt. Men hon går upp i vikt som hon ska annars? Riktigt så illa är det inte för oss, men BVC rekommenderade att ha han upprätt efter han ätit så tyngdkraften kan hjälpa honom att få ner maten men det är då han spyr som värst, ibland känns det som att han tömmer hela magen, inte konstigt han vill äta massor sen. 

Haha nejdå, men jag hoppas ändå att det är normalt. Inte riktigt tänkt på det innan nu du skrev det. Jag är precis som du och kollar hans blöja typ hela tiden, han börjar bli trött på mitt tvångsmässiga kollande. Jag tror jag luktar i "syne" ofta också, tror att han bajsat fast jag inte hört det men att där är inget, och ibland så är där. 
    Jobbigt att det varar så länge! Men då är ni nog snart förbi :)

Jo, hon går upp riktigt bra faktiskt, därför dom inte gör nåt :/ Ja försöker ha henne så upprätt jag bara kan. Hjälper kanske liiite :D haha ja dom käkar sjukt mkt! Känns som att amma är det enda man gör!

Luktar också i "syne"! Jobbig mamma ;)
    Snuttispluttis skrev 2016-09-06 13:33:28 följande:

Jag har märkt på min lilla tjej att hon blir väldigt stressad och vill amma när det händer något som hon inte är trygg/van vid. Typ nåt nytt ljud eller så. I början trodde jag att hon var hungrig jämt, men sen jag fattade vad det berodde på så kan jag strunta i att ge henne bröstet de gångerna och bara ha henne i famnen och lugna henne så blir hon trygg igen utan att ha fått amma. Hon har ingen napp (har provat lite, men hon tar den inte).

Moen, var ni på akuten och tog prover? Låter ju hemskt att ni och lilltjejen ska ha det så där..

En fråga, kan era bebisar ligga vakna i vagn/rede/säng och bara vara tysta och nöjda?

Min lilla kan ligga typ 20 min så.

Att jag frågar beror på att min första typ inte lämnade min famn de första fyra månaderna. Så nu känner jag mig som en sämre mamma bara för att jag låter bebisen ligga själv vaken :/

Men det är så skönt för då kan jag ta hand om storasyster (14 månader) eller fixa nåt i hushållet.

Ska sägas att hon nästan hellre ligger själv när hon är vaken än när hon sover.

Fick inte ta några prover.. har typ accepterat att det är så här nu :/ Kommer gå på igen om det inte blir bättre om någon månad.

Min tjej kan ligga vaken i vagnen om vi promenerar men annars vill hon ligga på axeln/bröstet :)

• moen
    Snuttispluttis skrev 2016-09-06 18:22:11 följande:

Grattis till alla nya bebisar!

Skönt för er att det äntligen är över :D

Moen, men vad konstigt. Hoppas att det bättrar sig snart!

Okej, kan hon sova själv eller måste du ha henne i famnen då också?

Och en lite fåfäng grej. Min lilla har hormonplitor i typ hela ansiktet. Känner mig hemsk, men de ser så äckliga ut att jag knappt tar bilder på hennes ansikte just nu :/ Min första hade inget sånt, men antar att det är för att jag ammar mer den här gången.

Hoppas jag med :)

Ja somnar hon i min famn brukar det oftast gå att jag lägger ner henne, men hon kan inte somna själv..

Min har också massa hormonprickar till och från. Förra veckan va de som bölder (ja, lite kanske jag överdriver). Men det hindrar inte mig från att fota :) jag tycker hon är världens finaste ändå haha!
  • moen
    Snuttispluttis skrev 2016-09-07 12:56:36 följande:

Men stackars er som är gravida och får kämpa så! Att ers bebisar inte vill ut :(

Mulan, det är så i början innan mjölken rinner till och bebisen hittar en ätrytm. Har man otur (lite som jag) får man en bebis som vill äta med typ 30-60 min mellanrum även senare. Men se till att han suger rätt för det ska inte göra ont sen, även om han ammar ofta. Jag känner knappt att min ammar de flesta ggr och jag har inte haft en enda blåsa eller sår.

Moen, ingen av mina har kunnat somna själva. Jag ammar eller vaggar till sömns. Sen samsover jag och liggammar och det är så sjukt smidigt. Får sova riktigt mycket på nätterna med oftast endast ett blöjbyte vid 4-5-tiden. Hoppas att det håller i sig :P

När jag lägger ner henne när hon har somnat på dagen sover hon sällan längre än 20 min själv. Men det är väl för att hon gillar samsovning bättre, hehe

Jag vågar inte samsova pga PSD. Liggammar ofta men då får jag inte vara så trött så att jag somnar / se till så att sambon är vaken och kan lägga henne i hennes babynest när hon somnat. Man ska ju amma helst vart 3e timme (ska inte gå mer än 4a timmar mellan amningarna). Lägger mig vid 22-23 och brukar oftast vakna vid 1, 3, 5 av att hon vill äta. Ibland är vi vakna 1-2h. Klarar inte av att sova på dagen så får nöja mig med de få timmarna :(

Samma här! Hon sover inte så länge efter att man lagt ner henne. Helst ligger hon på bröstet och sover :)
    Mulan91 skrev 2016-09-07 12:20:43 följande:

Oj Nmg va jobbigt! Hoppas det går framåt snabbare snart ! <3 håll ut!

Snart blir min kille 3 dagar... Och jag har inte sovit många timmar alls... Han vill ju bara ligga och amma... HELA TIDEN?! Har ni andra också haft så? Jag överdriver inte ens när jag säger hela tiden.. Har blåsor och jätte ont i bröstvårtorna buhu :(

Haha ja urs vad man får amma... min tjej vill fortfarande amma ofta och länge men har blivit lite bättre nu när hon är 5v. Hade blåsor och sår i början och något som hjälpte jättebra va att smörja vårtorna med bröstmjölk och låta det självtorka. När det torkat smörjde jag med Lansinoh Lanolin salva som inte behöver torkas bort :)

• moen
    Nmg skrev 2016-09-07 22:39:41 följande:

Jag ringde tillbaka när jag ändå var i området (vi stannade och åt en macka ) och jag sa att det kändes inte bra att åka hem att jag vill vara kvar där (med tanke på att de skulle behålla mig om de fanns plats) då får jag tillsvar att jag har ju inte kommit till nån förlossningfas så egentligen så kunde de inte göra så mycket. Hon förstod att det kunde göra jävligt ont när man inte öppnas nånting men då kanske "det bara är

Förvärkar" sa hon. Jag håller på och dör av smärta här inne på 3 dygnet och hon kallar det förvärkar.

Jag väntade tills jag hade 3-4 min emellan värkarna innan jag åkte in vilket jag har nu. Och då blir man hemskickad med tens. Säger ingenting om att försök att sova och kom in imorgon bitti, nä... Hon sa basa ring om du inte kan sova inatt då kanske det finns lediga platser.

Vad är det för tecken jag ska vänta på??! Om jag har tätt mellan värkarna nu då var det ju mitt enda tecken att jag skulle in. Jag kan ju inte veta hur mycket jag öppnar mig..

Könns helt sjukt hela situationen, från lovade igångsättningar redan förra veckan till att bli hemskickad med 3-4 min mellan värkarna. Fattas bara att jag föder barn hemma i sängen inatt.

Jag tycker så synd im dig Nmg! Det här ät ju helt sjukt!!! Känns som att det bara är sånt som man läser om i tidningen. Hur vården tabbar sig! Jag förstår om dom kanske har mycket men när du har haft så ont så länge måste dom prioritera dig! Du måste må bra och orka. Ni båda ska ju klara er ur det här friska, inte bara bebis. Jag tycker du ska sätta dig i korridoren och säga att du vägrar lämna och att dom antingen får fixa så att dom kan ta dig alternativt skicka dig någon annanstans. Det ska inte vara så här!!

Fy va nonchalant att kalla det förvärkar, och inte "tro" på dig. Är ju nästan så att man vill anmäla idioterna.

Vilken mardröm hela situationen. Tänker på er <3 du är verkligen stark! Kram :)
  • moen

Hade själv värkar i 3 dygn så vet hur jobbigt bara det är. Men gick aldrig över tiden och blev aldrig lovad igångsättning gång på gång! Dålig stil! Ja, hoppas du slipper sitta ensam med din smärta.

Mrs. B, Min sambo kunde inte ta ledigt så han sjukskrev sig :) med all rätt! Han vågade inte lämna mig ensam hemma med värkar även fast vi har 15min taxi till sjukhuset, och jag hade aldrig orkat utan hans stöd.

Jess, fy du verkar inte heller ha det lätt! "Skönt" att det blir kejsarsnitt idag iallafall. Då får du ett slut på eländet och träffa ditt lilla underverk istället :D

• moen
    Nmg skrev 2016-09-08 21:12:15 följande:

eNu blir jag inskriven öppen ca 5cm.

Jippi äntligen! Lycka till nu :))
  • moen
    Nmg skrev 2016-09-09 10:30:06 följande:

Imorse kl 8:05 föddes en liten klump på 4,6 kg och 55cm lång(något överburen tydligen) kämpade hela natten och der var värre än min första förlossning, skriver mer en annan gång. Just nu väntarbjag på Läkare för att bli sydd, sprack tydligen en del Där nere. Det blev lite panik mot slutet nör hab inte riktigt ville komma ut och det var nära att det blev snitt. Vet inte vad som är

Värst snitt på magen eller spricka där nere... Men men man tydligen återställd så vi får hoppas på det!

Skönt att det är över, grattis!! Vilken rejäl liten kille :) Urs för att spricka!! Även fast jag hade bedövning kände jag exakt när och hur jag sprack (hela högra blygdläppen hela vägen upp till klitoris)... kommer aldrig glömma känslan, fy!
    Emmasofiabe skrev 2016-09-08 23:05:42 följande:

Hej alla! Följde denna tråd jättemycket i början. Mitt kära barn har fortfarande inte valt att titta ut håller på att bli tokig här hemma..... Är det någon som skulle kunna lugna mig då jag ständigt går och tänker på allt hemskt som kan hända i slutet och under en förlossning!! Oroar mig att hon är för stor och navelsträngen ska snurra sig runt henne och att barnmorskan inte ska se det eller att jag helt plötsligt inte längre ska känna att hon rör sig men inte hinna upp i tid ja ni kan tänka er..

Hur slutar man tänka så hur får man bort tankarna????

Är det tankarna och oron just kring ditt barn? Eller allt möjligt kring förlossningen? (för då lugnade jag nog dig inte av vad jag skrev tidigare i det här inlägget!).

Jag kan lova dig att vart du än hamnar så kommer du och din dotter bli väl omhändertagen :) Dom är så proffsiga och har koll på er båda. Är det ditt första barn? Jag fick min första 31/7. Kände aldrig rädsla eller ångest inför förlossningen, utan tyckte det skulle bli kul och spännande, och det va det verkligen! Nu, 6v senare, kan jag faktiskt längta tillbaka och börjar redan smida planer för nr 2!

Eftersom jag aldrig kände den där oron har jag lite ont om tips :(
  • moen
    Mulan91 skrev 2016-09-08 07:15:44 följande:

Om inget tycker man ju att du borde bli igångsatt tidigare, varför ska du behöva vänta till fredag?? Blir frustrerad när man läser det här. Alla vi har fått barn nyligen och VET hur hemsk smärtan är, så att läsa det här gör mig förbannad! Hoppas du får nån hjälp idag!

Mulan! Fick inbjudan idag till föräldragrupp. Tänkte, eftersom vi bor så nära, att vi kanske går till samma BVC :) Skulle inte bli förvånad om vi råkat se varandra utan att veta om det.. haha! Vet ju inte hur det fungerar men "Du får träffa andra föräldrar till lika gamla barn som ditt". Våra är ju tyyyyp lika gamla
  • moen
    HJohannesson skrev 2016-09-09 11:26:42 följande:
    Bra jobbat!! Äntligen är det över :)

Jag blev sydd i över en timma. Men en vecka senare var allt som vanligt igen och nu 1 månad senare syns det inte att jag fött barn.

Det gjorde inte ont att kissa eller bajsa efteråt heller :)

Det läker otroligt bra i underlivet, oroa dig inte!
    Jag önskar att de va lika för mig :( 6v senare svider det fortfarande, kan ibland göra riktigt ont! Skulle känna efter stygnet som jag fick sy längre ner och klarade inte ens av att "trycka" in fingerspetsen. Av vad jag kan se så ser det ut som att jag har 3 blygdläppar (den högra sprack upp till klitoris). Ser riktigt fult ut. Ska till min barnmorska om två veckor och då ska hon ta en titt. Plastikkirurgi tack ?!
  • moen
    Mulan91 skrev 2016-09-09 13:09:57 följande:

grattis Nmg!! Äntligen!! Bra jobbat wow vad stor han var! <3

Moen jag vet inte, hade tänkt skriva in mig i Liljeholmen faktiskt :o antar att du är i vår ort? :)

Shit är det nån som inte brister? Jag fick 4 st men de var inte så stora, de sydde ihop två med 4 stygn vad jag förstått.. Har typ inte vågat känna där nere hahaha gör bara rent. Att kolla kommer inte ens på fråga, jag vill inte se haha.

Är det nån mer här som fått ont i svanskotan? Kände av det igår och det håller i sig, gör ont när jag sitter ner :/

Hur många är det kvar nu förresten? En va ? Sen uppdaterar vi listan tycker jag med alla datum :)

Okej! :D Jaaa jag valde den.. är för slö för att åka längre än 1 station, och då kan jag promenera med vagnen dit med xD!
Svar på tråden BF Augusti 2016