• moen

BF Augusti 2016

Jungfrumamman skrev 2016-09-12 07:45:38 följande:
    Jag körde vattenbaserade droppar för min flicka som är 1,5 år nu när hon var bebis, har blivit det jag fortsatt med också av bara farten. Det var pga magknip och just då tyckte jag det hjälpte faktiskt.

Ang kräkningarna så förstår jag att det måste vara såå himla jobbigt.. :( det verkar som vissa bebisar får det utan förklaring. Jag tänker mig att deras magmun kanske inte riktigt hunnit bli fullt mogen och därav är lite känsligare i början (bara en tanke) Det är säkert vettigt att tänka snäll mat för att få mjölken lite "mjukare" I senaste mammagruppen hade vi en mamma vars bebis kräktes jämt och mycket. För henne blev det mkt bättre så fort smakportionerna började. Kanske jobbigt att höra (eftersom det är först vid 4mån ålder en dag känns jobbigt nog) men ibland är det bra ändå att kunna se att det finns ett slut på en jobbig fas också..

Jag hoppas ni hittar lösningar som funkar både mizzandra o moen :)
    Hoppas jag med! :( Jo ddet är vad google och BVC också säger :/ är så segt.. Det är skönt iallafall att det finns ett "slut"! Ska inte va längre än 6 månader, men om det håller på längre ska man göra en utredning.
  • moen

Nmg, jag förstår dig. Mådde sjukt dåligt av alla besök. Har hela mitt liv lidit av psykisk ohälsa så blev riktigt förvånad över att min depression faktiskt inte höll sig längre än 1 månad. Mamma va jätte orolig för mig och dottern då hon såg vad alla besök gjorde med mig! Du måste säga stopp! Visst, dom har också fått en ny familjemedlem och är säkert hur taggade som helst, men du måste få vara "självisk" så du inte går under :) hoppas det känns bättre snart!

• moen
    Nmg skrev 2016-09-12 22:56:29 följande:

Imorgon är sista besöket då har alla fått träffa honom (Närmsta familjen) så behöver ingen gnälla sen att de inte fått sett honom. Idag var han sååå gnällig sov knappt nånting märks att det blir för mycket för honom när alla ska ta i han hela tiden. Vi har alltså haft besök varenda dag nu och han är 4 dagar! Är så jäkla less på Detta nu. Vill umgås med min man själv!!! Kompisar Är väldigt Förstående och ingen tränger sig på, värre med familjerna..

Föressten en helt annan fråga, ni som fick barn för npgra veckor sen, har livmodern dragit ihop sig? Jag vet att det är 4 dagar sen jag fick barn men det är inte kul att gå runt ich se gravid ut än... Har gått ner 9kg (av de 11 jag gick upp) men magen putar ut där nere och jag får inte på mig maggördeln heller, beställde s/M men det verkar va för liten

Jag gick upp 16kg under graviditeten och idag, 6v senare, är jag 2kg ifrån min "startvikt". Fick ganska mycket bristningar så har liiite degmage kvar. Men konstigt nog är magen mycket stramare (ser platt ut) på morgonen och ärren är hudfärgade. Mot kvällen börjar huden bli mer slapp och magen puta lite, och ärren är då lila/röda :S vet inte om livmodern dragit ihop sig helt? Det kanske tar några månader? Men såg ju sådär gravid ut någon vecka efter :)
  • moen
    Sara25 skrev 2016-09-14 10:07:09 följande:

Grattis till alla bebisar som kommit! Jag vill berätta att min lilla tjej kom en dag innan bf, 26/8. Allting gick snabbt men mycket bra! :)

Grattis! härligt men en snabb och enkel förlossning :) Du kanske också vill skriva upp dig på listan?
  • moen

Ni som inte ammar och tycker det är jobbigt när bebis känner mjölklukten, det finns "medicin" att ta för att stoppa mjölkproduktionen :) om man inte har nåt emot piller!

• moen

Någon mer som har ont i fötterna? Hade sån fruktansvärd smärta i fötterna när jag va gravid. Va helt säker på att det va för att dom va vätskefyllda då jag också hade problem med händerna (karpaltunnelsyndrom). Nu har det nästan gått 2 månader och jag har fortfarande så sjukt ont! Vissa dagar klarar jag inte ens av att stå på fötterna. Har fortfarande ont i fingrarna i samband med att fötterna smärtar. Är ju inte svullen längre.. Googlat (farligt!!!) och är nu så sjukt rädd för att jag fått reumatism :S måste till läkare men tänkte jag skulle fråga min BM nästa vecka då de är ett graviditetsbesvär..

• moen

Nmg, jaha så dom har slutat med det?? Och det finns inget annat som kan hjälpa kvinnor med att stopps mjölken? :( man tycker att allt finns idag så blir alltid lika förvånad när det inte finns lösningar till allt haha x'D

Ja kanske kan vara hälsporre :O Men tycker jag tagit det väldigt lungt och har riktigt bra skor nu. Gick iofs runt i hårda badtofflor sista tiden under graviditeten för orkade inte med skor (riktigt snygg va jag...) och kanske där det blivit fel :S får ta kontakt med läkare då så får dom avgöra. Men av vad jag läste så gör man tydligen nästan inget åt det om det inte går att operera :S?! Kan ju inte gå runt såhär.. Är ju så att jag hoppar fram på tå för det gör så ont

• moen
    Snuttispluttis skrev 2016-09-15 12:51:04 följande:

En kompis fick barn för 6 år sen och då tog hon nåt piller som stoppade mjölken. Synd att de har slutat med dem, men det kanske var jättehemska biverkningar :/

Våra familjer bor 4 resp. 6 timmar bort så de har varit här en gång vardera med övernattning på hotell. Kommer nog inte träffa svärisarna på ett halvår och mina föräldrar kommer nog igen runt jul.

Jag har ont i fötterna, men inte så ont som du beskriver Moen. Känns som att de fortfarande är svullna och de är ömma som om jag har gått typ en mil. Är öm i hand-och fingerleder också, men det är för att jag bär bebisen så mycket. Fick precis samma med min stora.

Ja men de påminner lite om mitt men känner mig inte svullen :/ tror inte att de är för att kah bär bebis för är exakt samma som jag hade som gravid.. Fast gör ondare i fötterna nu än vad det gjorde under graviditeten. Idag är det riktigt hemskt. Försökte gå 5 steg för att hämta mobiltelefonen som låg lite längre bort men gjorde så sjukt ont att jag fick lust att krypa!
  • moen
    Mal Mal skrev 2016-09-15 13:30:50 följande:

Jag har jätteont i fötterna! Haft det med mina andra barn också.. Det gav sig först när barnen var runt 6 månader... Så jag lär bara få härda ut. Min man masserar ibland om kvällarna, UNDERBART!!

Uuuuh ja får också fotmassage då och då :D hjälper efter ett tag men gör ju ont bara man snuddar fötterna. Skriker ett bra tag innan han masserat så att det känns bättre. Fy :(

Härligt att det går så bra för vissa att amma! Går bra här med :) har väldigt fulla bröst även fast hon äter hela tiden, men slipper att det rinner för det mesta och går ofta utan bh här hemma, super skönt!

Idag är det första dagen som min sambo jobbar. Vi lyxade till det och han fick vara hemma i 7v! Han va ju lagom sugen på att behöva åka från familjen imorse :(
  • moen
    Nmg skrev 2016-09-15 21:02:39 följande:

Nån som fått gråtattacker efter förlossningen? Hade en sån dag igår och förrgår, böttre idag men vissa stunder kommer det igen. Usch va jobbigt.

Jag bölade jämt! Och utan anledning.. Fast just då tyckte jag att det va hela världen! Antingen att mig sambo varit dum, men egentligen typ bara sagt "skulle du kunna hämta en handduk?", eller nåt annat larvig som jag fått för mig och att det va jätte synd om mig ;) minns att sambon satt helt som ett fågetecken alla gångerna stackarn och visste inte riktigt vart han skulle ta vägen :'D
Svar på tråden BF Augusti 2016