• moen

BF Augusti 2016

Här är vår lilla "Kräk-Fia". Skulle döpt henne till det istället för Aurora :'D

• moen

Tack Nmg! :)

Hmm jag sprack inte så jättemycket. Fick sy högra blygdläppen upp till klitoris och ett stygn neråt. Hade inte använt något :/

• moen
    Hazel Grace skrev 2016-08-21 21:29:17 följande:

Ja det trodde jag med, men tydligen så tror inte dom det. Dom pratade om kranskärlen och att det var något fel med dom. Jag känner inget obehag, det försvann ganska omgående efter kejsarsnittet vad jag minns. Men dom har verkligen hakat upp sig på det så dom tror att det är en egen sjukdom så säga. Ska få göra cykelprov framöver och göra en till röntgen på hjärtat. Hoppas verkligen att det typ självläker och så är det bra sen.

Moen, vilken fin liten tjej! Tråkigt att bvc är så nonchalanta med dina bekymmer. Det är ju skitjobbigt för dig om du inte får någon som helst vila. Hoppas det vänder.

Jag har skitont i bröstvårtorna. Verkligen så ömma! Vad gör man?

Ja hoppas också det vänder snart :( försöker bara tänka på att det är bara under några månader som hon ska ammas!

Angående ont i bröstvårtorna så gjorde det svinont i början och hade blåsor, blödande sår och sårskorpor :( något som fungerat superbra för mig har varit att smörja bröstvårtorna med mjölk efter amning, låta det självtorka och sedan smörja med Lansinoh lanolin salva. Gick över supersnabbt och gör nu vid behov så fort de känns lite ömt och går över på direkten. Hoppas du också hittar ett sätt som fungerar! Inte kul när man nästan gråter vid varje amning :'(
  • moen

Snuttis, ja fråga gärna! Ringde vårdguiden igår och dom tyckte jag skulle åka in till akuten :S men dom överdriver alltid.. Tyckte de kändes lite väl. Ska däremot prata med BVC idag och kräva att dom kollar upp om det är nåt fel. Börjar med mjölk och glutenfri kost idag för att se om det blir bättre.

Måste vara jobbigt att fortfarande vara gravid nu mitt i allt prat om amning och bebisar! Hoppas ni som är kvar slipper vänta så mycket till :)) heja heja!

• moen
    Nmg skrev 2016-08-22 22:30:40 följande:

Hur har det gått med besök för er som fått bebisarna? Har släkten typ hängt på dörren ? Eller har det varit lugnt ?

Har varit fruktansvärt! (Ja jag överdriver inte) första vå veckorna va hemska. Vet att jag höll på att bryta ihop heeelt. Min sambos familj har verkligen inte visat respekt och jag vet att jag va nära på att hamna i en depression pga av det. Har haft svårt att ta till mig min dotter och har först nu börjat känna lite glädje (23 dagar senare) och är helt övertygad om att det har med bristen på respekt att göra. Mamma såg också hur dåligt jag mådde och har berättat nu i efterhand hur hon hann bli riktigt orolig innan det äntligen vände. Sambon har inte haft något problem alls med att hans familj varit här och jag tror faktiskt inte riktigt att han förstår hur jobbigt det va för mig. Jag har väl kanske inte berättat riktigt helt om mina känslor heller. Det är sjuk egentligen, hur man skäms över att få sånna känslor. Har inte ens berätta för min sambo som jag kan dela allt med. Man får ju så mycket information om babyblues, nedstämdhet och depression och det verkar ju väldigt vanligt så varför den här skammen?? Alla man kommer i kontakt med, sköterskor, barnmorskor och läkare frågar hela tiden hur man mår. "Jättebra!!" Och så trycker man fram ett stooort leende. Fast jag älskar henne!! Kände första gången för någon dag sedan pirr i magen av kärlek när jag tittade på henne. Så skönt att det äntligen kommit :) men ser jag sambons syster en enda gång till på veckor kommer jag inte kunna hålla käften stängd. Sist slängde jag ut henne och då blev hon rejält paff!

Nästa gång blir det besöksförbud iallafall första veckan, kanske till och med andra, och trotsar man det får man skylla sig själv. Då kan vad som helst komma flygandes från mig!
  • moen

Kela, jobbigt med vikten. Bra med lite ersättning och att du inte ger upp amningen :) blir imponerad! Är nog lätt att ge upp. Sålänge du är envis kommer det lösa sig det där!

• moen

Nmg, uff ja va är det för fel?? Min mamma och mormor förstod och kom, tittade på bebis och drog igen. Nästan så jag tyckte det va för kort. Och då jade dom dåligt samvet för att dom stannade för länge! Men svärmor va hos oss nästan varje dag + övernattade en natt även fast hon bor 15 min ifrån. Hoppas att du kan säga stopp :) det kunde inte jag..

Tror inte på att det finns något att göra för att sätta igång allt egentligen, tyvärr. Det enda jag "tror på" är att mysa med din man så mycket som möjligt ;) men tror inte heller att det fungerar om bebis inte är redo.

• moen

Är ganska säker på stt jag fått mjölkstockning i högra bröstet under armen. Kul! Började med att det kändes som ett stort jäkla blåmärke. Satt och masserade inatt och kändes bättre efter det. Ammade nu och gjorde väldigt ont. Hugger från området och strålar ut till bröstvårtan. Någon med erfarenhet av mjölkstockning?

• moen

Zarizen, förstår oron och ångesten! Ni måste haft det jobbigt. Du är inte alls överbeskyddande. Man förstår ju att det är kul för familj också, dom har ju också fått en till i familjen barnbarn / systerson osv men att respektera både er som kanske haft en jobbig period men speciellt detdär med infektionsrisken och så.

Kela, avslaget har kommit och gått för mig. Efter att nästan slutat helt kom det ännu en gång (varit så en gång tidigare) igår med blod. Idag är det nästan som helt borta! Hoppas for gott den här gången ;) ang amningen tror jag att bara du fortsätter kommer det funka tillslut även fast det verkar lönlöst. Men jag är ju ingen expert :'D hejar på här från familjeliv iallafall!

Tack för tipsen ang mjölkstockning! Efter lite krångel lyckades jag handmjölka. Får försöka göra det så ofta som möjligt så får jag nog in tekniken! Och amma på :)

Snuttis, tack för att du hörde med din vän! Ska prata med sambon om det. Då kanske inte vårdguiden överdrev så mycket som jag trodde då de också tyckte jag skulle till barnakuten :S har varit lite lugnare inatt och nu på förmiddagen med kräkandet, så skönt.

• moen

Anlili, fy va jobbigt! Tror som mulan säger att om det är infektion så luktar det nog, men jag tycker absolut du ska kolla upp det. Inte nog med att man är trött som ny förälder utan bli sjuk också! Kryar på dig! <3

Kela, ursäkta uttrycket men vilken jävla idiot! För det första har väl inte hon något med det att göra, och för set andra, vem säger nåt sånt?! Tur att du klarade av att bita dig i läppen (eller?) iallafall för din pappas skull :S

Svar på tråden BF Augusti 2016