• moen

BF Augusti 2016

Efter vaccinet så sov min lillskit jättemycket i två dagar och hade feber på kvällen och sen till och från i två dagar. Idag har hon varit lite piggare. Annars sover hon jättelite! Haha äntligen fick jag tid att storstäda ;)

Uppräckte en tand som är på G och kan va därför hon hade feber också? Duttande på alvedon på tandköttet och hon mödde bättre efter ett tag

Misszandra, ja hon har många olika gråt! Och bland annat fake gråter hon för uppmärksamhet xD känns elakt men kan inte hålla mig från skratt då

• moen

Urs va jobbigt för er! Sambon va magsjuk för någon månad sen och trots att jag va hemma med lillskiten slapp vi bli smittade :) phew!! Har kanske blivit immun mot just den magsjukan efter att ha jobbat på förskola.. och blir inte bebis lite immun då också genom bröstmjölken?

• moen

Fy så arg jag blir när jag läser om din svärmor, Nmg! Känner mig så instängd och hjälplös haha som att det är jag som är med om det!! Hon är fan helt sjuk i huvudet den där kärringen. Hon gör ju allt för att provocera. Men jag blir lika arg på din man! Som inte klarar av att säga ifrån!! Det är tråkigt om hennes dåliga uppförande ska ställa sig i dig och din mans förhållande, men jag hade skällt ut henne på riktigt! Släppt all spärrar. Hon verkar ju inte förstå när man säger till på ett moget sätt, så man måste väl gå ner på hennes barnsliga nivå och säga exakt vad man tycker. Sen om hon tar illa upp skulle jag skita fan i! Har man gått så långt, är så elak och gör ALLT för att gå emot dig förtjänar man inte annat. Sen tycker jag mannen din förtjänar en rejäl utskällning med! Urs så arg jag är. Vill bara stå där redo hos dig nästa gång hon kommer och göra livet surt för henne >:( är 12 åringen erat gemensamma barn? Hon verkar ju inte alls snäll mot henne med! Vilken jävla psykopat

• moen

Minsvärmormed, du överdriver INTE! Förstår inte vad det är för fel på folk :( blir mer och mer förbannad! Vill åka runt med nån jävla handske och ge alla en rejäl örfil! Urs!

Mulan91 skrev 2016-11-09 14:26:54 följande:

Har följt era inlägg men inte skrivit för jag helt enkelt inte har samma problem. Har knappt någon familj som stöttar mitt val av man och därför vill de inte ha kontakt med oss. Så mina svärföräldrar är de enda som har visst intresse och de är inte så på som era verkar vara.

Men känner ändå att jag vill skriva att ni har jäkligt rätt! Era svärföräldrar verkar ju så himla respektlösa! Tycker ni ska samla modet och ta er unge tillbaka, det är trots allt ert barn och då också ert ansvar. Klart en sån liten bebis vill vara hos mamma eller pappa, helt jäkla idiotiskt att man inte respekterar det och medvetet tar bebisen ifrån er! Man blir ju himla frustrerad av att läsa det här.

Jag har inte heller samma problem. Min svärmor träffar jag mint en gång i veckan (utan min sambo) och hon hjälper mig med det ena och det andra. Åka med till veterinären med hundarna, dammsuga, följa med till läkartid, avlasta när sambon jobbar långa pass, stanna hemma med henne medan jag går ut me hundarna osv. Hon har super bra kontakt med min dotter och jag litar på henne. Och ju mer jag och svärmor lär länna varandra blir det ännu lättare att säga vad jag vill, som att amma, och hon lär sig vad dottern vill.

Min familj är inte heller så involverade i min dotter. men inte på samma sätt som med din familj. Min familj är "bara" ointresserad och självupptagna. Min lillebror till exempel har aldrig träffat henne. Han bor i Sundsvall så det är en liten bit att åka men det är inget skäl till att aldrig träffa din systerdotter för första gången! Och det som gör mig mest sårad är att mina föräldrar stöttar honom och säger "men han är så trött på helgerna, han jobbar ju heltid på vardagen så på helgerna vill han ta det lugnt"! Min mamma har träffat henne två gånger och hon bor 15 min ifrån. Samma med storebror och min pappa 3 (han frilandsar och är aldrig hemma så hade inte räknat med fler gånger) men då har han nästan inte ens tittat på henne. Det gör mig sä ledsen för att jag hade verkligen inte räknat med att dom skulle va så kalla och ointresserade. Önskar så att dom hade velat träffa henne..
  • moen
    F89 skrev 2016-11-10 05:01:59 följande:

Hej,

Jag fick av en slump se er tråd och de inlägg som handlar om svärföräldrar (och främst svärmödrar).

Jag var i EXAKT samma situation när min dotter föddes för ganska exakt två år sedan. Från att ha tyckt om mina svärföräldrar och haft en fin relation så fick jag ångest bara de hörde av sig. De (främst svärmor) skulle alltid rycka bebis ur händerna, gå iväg om bebis blev ledsen och inte vilja lämna tillbaka henne, tjata om barnvakt, byta blöja, ha åsikter om ALLT och jag höll på att bli galen.

Det som störde mig MEST och som jag blir förvånad över att ingen av er verkar se som det stora problemet var att min man inte stöttade mig. Han var ofta sådär "oj, vägrade hon ge tillbaka bebisen... Det missade jag... De är ju ändå hennes farmor och farfar". Jag kan ta att svärföräldrarna betedde eller åtminstone försökte bete sig på ett visst sätt men problemet var ju att min man gjorde det OK för dem att fortsätta genom att inte markera.

Jag och min man bråkade MASSOR. Jag menade att nu har han en egen liten familj, dags att bete sig därefter. Till slut bestämde vi att han skulle vara som en jävla hök över svärföräldrarna när vi var med dem, och så fort de kom med onödiga kommentarer, tyckte bebis ur armarna, inte ville lämna tillbaka etc så fick HAN säga till SINA föräldrar. De (främst svärmor) blev irriterad många gånger och gjorde kommentarer om att man aldrig fick vara med sitt barnbarn osv osv osv men jag kände stor skillnad eftersom att min man äntligen visade att vi var en familj, ett team.

Förvånansvärt nog så blev allt väldigt mycket bättre när min dotter blev närmare året och själv kunde visa/uttrycka vad hon vill. Idag är hennes farmor och farfar hennes stora favoriter och jag låter i regel dem passa henne över mormor och morfar (det hade jag ALDRIG trott när det var som värst).

Nu har vi en bebis som är 3 månader och innan hon kom var jag ärligt talat nervös att den nu väldigt bra relationen med svärförälderna skulle ändras igen eftersom jag upplevde dem som sjuka i huvudet när min äldsta dotter var liten. Dock har inget sånt hänt, jag upplever att de har förstått (även om de inte alltid gillar det) att jag och min man bestämmer över våra barn och vi tar de beslut som vi anser är rätt.

Till er som har problem: Det är barnets pappa ni ska leva med! Det är han som måste backa er och det är han som (minst men gärna helt) måste sätta gränser mot sina föräldrar!!

Stå ut och håll ut, det blir bättre <3

Precis så tycker jag med :) precis som jag skrev till dig, Nmg, så blir jag lika arg på din man som inte kan stötta dig. Det är erat gemensamma barn och han har ett lika stort ansvar för att ert barn ska må bra! Om ni har olika syn på hur man tar hand om ett barn är det bra om ni sätter er och pratar om hur ni vill ha det. När ni kommit fram till det så måste han säga ifrån till sina föräldrar när det blir fel, så att dom också förstår att det är erat barn och vet hur ni vill ha det. Vet inte hur mycket du sagt till henne men det är ju svårt också för henne att veta hur ni vill ha det om ingen säger ifrån på skarpen (även fast hon borde veta att man inte beter sig på vissa sätt..!)
  • moen

Jag rapar henne oftast. Om han är svår att rapad, testa att mellan rapa honom (ca 2-3 min in i amningen) så lägger sig inte maten som ett lock över luften. Jag rapar inte henne på natten :) Är inte alla gånger hon behöver rapas heller, utan märker om hon har ont eller blir störd

• moen
    Hazel Grace skrev 2016-11-10 23:54:30 följande:

Jag rapar inte heller min på natten. Nu sover han förvisso oftast hela natten. På dagarna rapar han och sen kommer det lite kräks men nu dom senaste två veckorna typ så har han blivit väldigt svårrapad. Det kommer en kaskadspya en bra stund senare istället. Dessutom har han börjat böka som sjutton vid amningen, släpper och suger och släpper och skriker... Ibland funkar det att byta sida men oftast äter han i två tre minuter, gråter och byter sida, äter ett par minuter till sen blir han omöjlig. Har testat mellanrapa men det kommer inget. Är lite orolig att han inte får i sig tillräckligt och försöker amma oftare på grund av det men det kan gå flera timmar innan han verkligen vill äta.

Ja min lilla tjej har varit så väldigt länge nu :( hon äter-skriker-äter-skriker osv. Fattar inte riktigt vad som är fel.. tänder? Kommer maten för snabbt? Finner ingen ro? Ingen skön position? Mm. Men tror att hon får i sig tillräckligt ändå. Hon har hållt på så i några v och på 3-månaders kollen växte hon fint! Om dom är svinhungriga äter dom väl.. jag tycker allt kom i samband med förra utvecklingssteget och har fortsatt. Varit bättre till och från men nu är hon ju inne i nästa och den ska vara i ca 5v xD sen kommer ju nästa ganska direkt efter den här.. herregud.. :'D
  • moen
    Mulan91 skrev 2016-11-10 20:25:41 följande:

Visst blir man sårad? Shit att din mamma bara träffat bebben 2 gånger när hon bor så nära! Man blir ju så ledsen när man inser att ens barn inte kmr ha morföräldrar på det sätt man hade velat. Tråkigt! När jag får barnbarn vill jag verkligen inte vara sån!

Ang rapandet så är min son svårrapad vad jag än gör trots att han sväljer luft. Glömmer då och då men oftast rapar jag på dagen. Pruttig är han ändå men verkar inte ha ont längre (han hade mer problem för några v sen). På natten rapas han inte alls för det går helt enkelt inte. Antingen vaknar han då eller så kmr det aldrig någon rap. Sen på morgonen blir det pruttkalas men han verkar inte besvärad ändå..

Ja man blir verkligen jätteledsen.. jag va verkligen inte beredd på det heller. Min mamma har alltid sagt att hon är så besviken på sin mamma för att hon har varit så kall och ohjälpsam med mig och mina syskon, och att hon tycker det är så tråkigt att min mormor inte riktigt haft bra kontakt med oss. Så gör hon exakt samma mot mig och mitt barn :S

Blir så ledsen av att höra hur man kan frysa ut en familjemedlem pga val av livspartner :( att dom inte bara kan vara glada för din skull. Tyvärr händer det oftare än man tror. Helt sjukt :/ Hoppas verkligen att dom ändrar sig och snart! Kan inte föreställa mig den smärtan <3

Ska inte va som min mormor, eller mamma när jag får barnbarn. Ska bryta det här mönstret i våran släkt! Ska bli en såndär riktigt mysig mormor som man har hört talas om finns :)))
  • moen
    Misszandra skrev 2016-11-13 00:01:27 följande:

Min son är inne i 4e utvecklingsfasen. Han blir ilsken för minsta lilla, om hans händer försvinner (pga reflexen de har) blir han sjukt arg och börjar gråta och skrika. Om han inte når sin ena hand när han äter blir han också galen (han håller sina händer äter) han är väldigt känslig men distraherar man honom så blir han på bra humör igen direkt! Skönt de iallafall :)

OBS gnälligt inlägg

Visst är 4e fasen kul?! ;) och att den ska vara så länge.. den här fasen har gjort något med min och sambons förhållande (egentligen är det ju inte fasen det är fel på, utan på mig och sambon..). Hon kan inte vara hos honom. Hon skriker på en gång när han tar henne. Och inget vanligt gråt, utan hon skriker lungorna ur sig i ren panik. Så blir hon knäpptyst när hon kommer till mig. Han blir frustrerad för att han känner sig hjälplös och tar ut det över mig. Han är så otrevlig och säger så otrevliga saker.. han försöker inte ens dölja det när vi har gäster utan blir nästan ännu elakare då och dumförklarar mig på en gång.. han har blivit som en annan person senaste dagarna. Som att han är avundsjuk på mig. Hon är inte så lätt nu och blir så där frustrerad som du beskriver, Misszandra, så jag blir också väldigt slut när jag får kämpa själv med henne utan att kunna få avlastning. Och så blir jag irriterad över att inte sambon kan hjälpa till. Han har typ gett upp nu så han lägger henne i sängen på rygg, lägger sig bredvid på rygg så hon inte ser honom, hon börjar skrika och han "ser du hon vill inte va hos mig." Ne men de är ju fan klart när du är sådär tråkig! Jag säger "men sjung, lek eller nåt då. Hon måste bli underhållen hela tiden annars skriker hon." Han "'jag har ju försökt"....

Jag försöker verkligen hålla minen och ignorera hans elakheter för jag vet att han innerst inne är jätte ledsen. Men det tar verkligen på krafterna och jag blir nog mer sårad än han :(

Hörde att dottern pruttade nu och det lät som att det kom bajs. Jag är väldigt täppt i näsan så känner ingen lukt. Bad sambon byta hennes blöja (vi har kommit överens om att han ska göra det på nätterna om han inte börjar tidigt på jobbet). Hon skriker mer än vanligt och tydligen va blöjan nästan tom. Han kommer tillbaka och man får höra att man är sämst som inte kan skilja på en full och en tom blöja.. jag får inte ens lämna över henne till honom för att gå och kissa för då tycker han att jag går på toa hela tiden och att jag har fel på systemet och borde gå till doktorn... ?!?!?!

Idag är det fars dag och han ska få en jättefin kopp med en bild på han och vår lilla tjej. Har slagit in den riktigt omsorgsfullt och lagt väldigt mycket tid på det. Men nu har jag bara lust att kasta paketet i väggen och säga åt honom att dra åt helvete.. hoppas han blir sig själv snart igen :/
  • moen
    Misszandra skrev 2016-11-13 10:37:26 följande:

Men usch säger jag bara! Jag som tycker att jag har det jobbigt då min sambo både pluggar heltid och jobbar halvtid och har inte mkt tid över för mig och lillen. Men sådär otrevlig är han inte, vi kan också bråka då han kan ifrågasätts varför jag ska duscha när jag gjorde det igår! Hmm, jaa. Om jag känner för att duscha 3 gånger om dagen ska jag väl få göra det utan att bli ifrågasatt?

Jag kan förstå att det är jobbigt för din sambo att inte kunna ta henne osv men det är ju för bövelen inte ditt fel att det har blivit så. Som mammaledig är man ju första anknytningspersonen i bebisens liv och ofta den bebisen tyr sig till, oundvikligt att det inte blir så. Vår son är helst hos mig men är ganska nöjd hos pappa också, iallafall ett tag. Vilket är skönt, jag kan gå och handla/duscha utan problem.

Men jag tkr helt ärligt inte att du ska ta sån skit från din sambo (jag vet att det är lätt för mig att sitta och säga) men eftersom du inte gjort något fel ska inte du få skäll eller dåligt samvete och att bete sig illa framför folk visar ju att han verkligen inte bryr sig. Usch, hemskt att du ska behöva vara med om det.

Ja urs! Hopps han mkt bättre snart :( jag biter mig i läppen för vet att om jag tjafsar emot blir det bara värre och vill inte att lilltjejen ska känna av den dåliga stämningen mer. Försöker va så glad och positiv som möjligt men har sagt ifrån iallafall flera gånger. Just nu är han på ganska gott humör då vi kommit hem från att ha köpt bil! Hoppas jan glädjs över det ett tag framöver haha xD tror också att hans mamma sa till honom för han va mycket trevligare efter en låååång sms konversation med henne... får bara hoppas. Ja precis om jag vill duscha eller gå på toa eller vad som helst ska man väl få de utan att bli ifrågasatt.

Ang utvecklingsfaser så utvecklas ju alla barn olika. Tror man ska ta allt med en nypa salt :) min tjej kan vissa saker redan medan hon ligger efter i annat. Hon sitter helt okej men att ligga på mage och lyfta sig vill hon inte. Och de säger att hon typ ska kunna krypa efter fasen :'D tror inte hon kommer krypa alls utan tror att hon kommer åka på rumpan precis som sin mamma ;)
Svar på tråden BF Augusti 2016