• moen

BF Augusti 2016

Hallonpajen, hundar är super! Åh så jobbigt att amma så ofta.. jag ammade också sådär mycket förut under natten.. varje eller varannan timme! Men nu när hon är två månader märker jag att hon börjat sova bättre tack och lov :) Senaste veckan lägger vi oss 23 och vaknar 02 och ammar, går upp 05 för då är hon hungrig men glad och pigg!

Vågar inte att hon sover bredvid mig utan babynestet :/ Är jobbigt för kan inte liggamma för då somnar jag...

• moen

Det är en utvecklingsfas runt 9v och då tycker dom det är jätte jobbigt med folk, speciellt de som dom träffar sällan el inte känner alls :) min lilla hade sin fas förra veckan i ca 3 dagar. Står att det kan vara i 2v. Bara att ge dom trygghet och slippa träffa massa folk i onödan, enligt mig, under fasen

• moen

Urs får lite småpanik.. Lill tjejen är så jävla täppt i näsan :( snorig och svullen. Hör hur hon nästan inget får luft och när hon andas med munnen låte hon som en gris. Märker hur jobbigt hon tycker att det är. Gråter hela tiden och när hon ska äta kan hon ju inte andas med näsan så blir hon jätte frustrerad. Sambon är iväg och köper filter till nässugen och nässpray (om det finns för så här små?). Finns det något ni kan tipsa om som man kan göra/ köpa?

• moen

Tack snuttis! Nu köpte han koksalt och blev lite bättre :) hon blev jätte ledsen så ammade henne efter, upprätt. Hon somnade på bara några sekunder! Antagligen helt lättad över att få luft igen :) kommer säkert sitta med henne så här nu hela natten hahah x'D jäkla hönsmamma man är.. ! Bra att du sa det där med nässugen, tänkte jag inte på :) inte för att jag fått det att fungera nåt.. Hon blir mest arg

• moen

Bröstmjölk i näsan? Låter kul men det sägs ju att bröstmjölk hjälper mot allt så varför inte nästäppa?! :D ska försöka handmjölka ut lite och spruta i med pipett!

Har så svårt att släppa ut mig mjölk nör det inte är bebis som suger. Har någon mer det problemet? Lyckades handmjölka ur 30 ml från ett heeelt överfyllt bröst en gäng men inget mer..

Hazel, hon kan också vara sån att hon släpper. Måste hjälpa mer med att föra bröstet till henne än när jag sitter. Ibland behöver jag resa mig lite så jag kommer upp och har bröstet så att det hänger ner framför hennes mun. Hon är fortfarande på sidan och kan suga tag. Kan sen lägga mig ner igen lite försiktigt. Hoppas du förstår? :'D ibland när hon tar tag utan att jag sätter mig lite blir det lite bökande innan det blir perfekt för oss båda :) ibland är hon för högt upp och för nära, som oftast är fallet, eller för långt ner.

• moen

Snyggt man stavar såg jag... Älskar att skriva halvblind på natten ;)

• moen

Uuuuh första gången min lilla tjej är utan mamma eller pappa.. Sambon jobbar väldigt länge idag så svärmor är här och avlastar lite. Är ute med hundarna nu i skitvädret för ville inte ta ut lillan när hon är sjuk i den här kylan. Svärmor är hemma och myser med henne :'( även fast svärmor är otroligt duktig med barn och dessutom är förskolelärare och jobbar med minstingar så är det ändå lite jobbigt :( visserligen har hon aldrig (!!!) gråtit när svärmor håller henne. Känns både bra och dåligt på samma gång.. Nu ska jag rusha hem xD

• moen

Haha det där med smink gav jag upp redan flera månader sen :'D Håller med Zarizen, blir nöjd bara jag får borsta mig lite!

• moen

Hur ofta och länge brukar ni låta era bebisar ligga på mage för att träna nacke och rygg? Min tjej hatar att ligga på mage och gallskriker så fort man lägger henne, så glömmer ofta att göra det :(

• moen

Skönt med massage om kvällarna :) de e bra att göra magliggandet till en positiv grej!

Ja jag känner också att jag inte vill tvinga fram det nu när jag vet att hon hatar det.. Låter henne ligga så länge hon inte gråter men det gör hon ju i stort sätt på en gång :/ va hos BVC idag. Min lilltjej håller huvudet själv men tappar det om hon fokuserar på något annat. Tydligen ska bebisar lyfta huvudet helt och trycka upp sig vid 2 månader men det gjorde inte hon.. Kändes som att sköterskan förstorade det blev faktiskt lite ledsen och hon fick mig att känna mig lite misslyckad som förälder. Blir hårdträning nu och vid 3 månaders kontrollen ska hon lyfta huvudet själv och hålla det själv (som hon redan gör).

Sen blev jag riven och biten av en katt som bråkade med katten på gården :( enligt en granne va det en "vildkatt". Pratade med BVC om det och hon trodde inte att stelkramp va något som går över via bröstmjölken men att jag skulle se till att vara vaccinerad ändå för bådas skull. Är antagligen vaccinerad då man gör det i skolan men ville va på säkra sidan så tog ett vaccin. Kontrollerade flera gånger med Svea vaccin där jag tog det om det va ok för ammande och det skulle inte va farligt. Ringde och kollade med läkemedelsinfo också efter men va inte säker på vad det hette det jag fått. Han kollade 2 som jag kunde ha fått och med ena så fanns det inga kända risker men man skulle väga för och nackdelar. Det andra skulle man INTE ta om man ammade. Så bröt ihop för det med och sambon fick sitta och hålla mig som en 3 åring när jag bölade!

Urs idag är jag inte någon bra mamma :'( med hormoner och massa som händer.. haha och nu ser jag att jag skrev en alldeles för lång text! Beundrar er som orkar läsa xD

Svar på tråden BF Augusti 2016