• moen

BF Augusti 2016

Igår va vi på 5 månaders kontroll och fick vaccin igen.. så nu har hon 39 i feber :( stackars skruttan! Tur att det finns alvedon! Är det någon annan som tagit 5 månaders vaccinet? Hur reagerade era barn på det? På BVC sa dom att barnen brukar reagera mer på det andra än första och de verkar stämma hittills :(

Annars va allt bra :) förutom att viktkurvan gått ner från +1 streck till -1 på "skalan" :S på längden va hon fortfarande +2 som alltid. Men tydligen skulle jag inte oroa mig för hon rör sig så mycket? Men man blir ju orolig ändå! Kunde komma in på vägning igen om någon vecka om jag kände mig orolig. Känns bra :) nästa besök är vid 6 månader och då är det läkarbesök och "prov"! ;) fan va tiden går. Kan man inte få stanna upp lite?!

• moen

Från 6450 till 6800 på 1 månad :/ och från 65 cm till 67,4

• moen
    Zarizen skrev 2017-01-04 17:40:12 följande:

Okej fast det är ju ändå 350g.. men det är klart de ska ju följa "sin" kurva. B vägde 6385g vid 6 mån och om 1,5 vecka är han 7 månader men tror inte han ökat mkt mer än 250g kanske.. får se hur det blir på "hans" kurva.

Ja precis och då hade hennes kurva ändrats från +1 till -1 på en månad :/ så undra hur det blir för B. Hur låg han på kurvan innan? Sålänge de håller sig inom ramen för "normalt" tror jag inte man behöver oroa sig :)
  • moen
    Zarizen skrev 2017-01-04 19:29:54 följande:

Han har ju en egen kurva eftersom han är för tidigt född. Och den har han följt bra. Kanske lite mer ner sista gångerna. Men huvud och längd bra. Så går inte riktigt att jämnföra honom med fullgångna bebisar så.. ska se vad de säger nästa gång.

Jag tänkte mer det som är "normalt" för honom :D han har väl också en viss gräns för hur mycket + eller hur mycket - som är okej, även fast det är hans egna. Men jag förstår! Hoppas det ser bra ut :)
  • moen
    Hazel Grace skrev 2017-01-05 01:12:09 följande:

När vi var på kontroll före jul (fyra månader) så hade min putte hamnat en bit under kurvan. Vart inte så förvånad då han krånglade mycket vid amningen osv och nog inte fick i sig tillräckligt. Tydligen har min mjölk redan börjat sina :( så jag började komplettera med ersättning. Sen var vi på extra viktkontroll efter två veckor nu i mellandagarna. Hade ökat 350 gram på den tiden! Helt chockad. Men han la sig helt rätt på kurvan. Nästa gång har han väl lagt sig på plus haha :)

Va skönt att det går så bra! :) hade problem innan jul med ett sprängfullt högerbröst och nästan tomt vänster men nu har det blivit bra igen och jag känner att jag har mjölk i båda. Krångligt dedär med amning :S med bvc sa att hon inte gått upp så mycket för att hon är så aktiv. Hoppas det stämmer!

Vad tyckte han om flaska? Va det krångligt till en början?

Försökte ge juice i en pipmugg för någon dag sen men de funkade inte alls :'D så hon fick dricka juice med sked
  • moen
    Zarizen skrev 2017-01-05 11:31:12 följande:

Tänkte på det där med dryck. Kan man ge annat än vatten i flaska till gröt/mat? Trodde inte man skulle det.

Vi ger äpple och päronjuice :) står på flaskan att det är från 4 månader så jag litar på det haha! Sen är det ju inga stora mängder vi ger heller. Är ju fortfarande smakprov
  • moen
    Zarizen skrev 2017-01-05 13:55:02 följande:

Jaha finns den att köpa på barnmatshyllan? Inte sett!

Ja precis! :) de va sambon som hittade den. Kan inte titta nu vad det är för märke (ligger och ammar) men kan titta sen om du vill :)
  • moen
    Hazel Grace skrev 2017-01-05 15:21:31 följande:

Mitt vänstra är alltid mer i än högra men ändå inte tillräckligt. Om han vaknar på natten funkar det och på morgonen, men dagtid kör jag varannan amning och flaska ungefär. Var inga problem att ta flaska heller, han fick det sina första dagar på bb då jag inte fick amma så kanske att han på nått sätt kom ihåg det.Tror det är semper som har dom, brukar stå vid klämmisar. Har sett men inte testat.

Ja de är så konstigt.. men mitt högra rann även när jag va gravid :S

Japp va Semper :) glasflaskor
  • moen
    Nmg skrev 2017-01-09 22:25:32 följande:

Lillkillen som blir 4 mån idag har fått sin första tand! Inye undra på att han är så gnällig....

Jippi grattis :D skönt att du inte ammar! Blir lite avundsjuk.. ! Min lilltjej fick sina två första när hon va 3,5 och hon har verkligen lärt sig använda dom.. nu är 3e påväg och jag undrar hur amningen ska gå :'( har lärt mig iallafall i vilka situationer hon biter (oftast) och brukar va redo med tummen på hennes haka så hon inte kan bita till
Svar på tråden BF Augusti 2016