• moen

BF Augusti 2016

Hazel Grace skrev 2016-11-13 22:52:20 följande:

Vad har ni för sovrutiner? Min pojke är vaken hela kvällen och krånglar. Sätter på han pyjamas vid åtta, ammar och sen somnar han efter ett tag. Antingen medan jag går med honom i famnen eller i babysittern. Men när jag ska lägga honom i sängen så vaknar han igen och är klarvaken fram till tolv. Han kan absolut inte somna om jag lägger honom i sängen direkt då skriker han bara. Sambon tycker att jag har skämt bort honom och burit honom för mycket. Är det så? När ska man börja sätta gränser och fasta rutiner och allt det där? Detta är ju min första gång så jag känner mig så lost men jag kan bara inte låta honom ligga och skrika, jag tror inte på sånt.

Jag tror inte man kan skämma bort en liten bebis :) jag tror på att man ska ge bebis så mycket kärlek och närhet som möjligt så blir det ett tryggt barn och då blir det lättare! Hon sover oftast i min famn från 19.00 sen hela kvällen tills vi väcker henne för blöjbyte och amning vid 21.30. Hon sommar oftast igen runt 22.00-22.30 och sover tills jag väcker henne igen så det inte går mer än 4 timmar mellan amningarna :) märkt att man inte ska väcka henne och låta henne vakna innan sista blöjbytet och amningen för då blir hon för vaknen och svår att få att somna om. Ska bara bli en snabb blöjbytning sen skynda att amma henne så hon fortfarande är sådär nyvaken mysig :D då däckar hon rätt snabbt
  • moen

Det är bara på kvällen och natten som hon kan sova sådär länge :) annars sover hon max 30 min på förmiddag och om jag har tur 30 min eftermiddag. Men på kvällen och natten är hon duktig

• moen
    Misszandra skrev 2016-11-14 10:56:02 följande:

Jag känner att vi inte har några rutiner alls när det kommer till sömn. Jag själv är väldigt oregelbunden och gillar att va vaken på kvällen och sova på förmiddagen. Typ igår, somnade inte min pojke innan kl 1 på natten, men han var inte på dåligt humör eller så, och då gör det inte mig något. I vanliga fall brukar han somna mellan 21-23 och jag byter blöja innan jag lägger mig och då får han äta igen, i hopp om att få sova längre tills nästa amningstillfälle! Han brukar vakna 2 gånger på natten, och en på morgonen men vi somnar om igen och går upp mellan 9-10 tiden.

Helt ärligt så vet jag inte om vi någonsin kommer få rutiner för jag själv är så oregelbunden och oförutsägbar. Jag försöker skapa rutiner genom att han ska sova i sin säng på dagen men oftast blir det att jag lämnar honom i vår säng efter han ätit och somnat för att slippa råka väcka honom för att lägga över honom!

Jag är själv vääääldigt regelbunden. Har hundar som hjälper mig med tiderna. Sen har jag adhd och mitt liv blir kaos och jag mår dåligt av oregelbundna tider. Så allt i mitt liv är väldigt regelbundet, och är det nåt som inte händer i tid blir det jättejobbigt för mig xD sambon försöker få mig att vara mer spontan men det kan bli helt fel för mig då. Märker att bebis mår bra av mina regelbundna tider och hon anpassar sig jättebra ^^
  • moen
    Hazel Grace skrev 2016-11-18 14:05:44 följande:

Igår blev min pojke tre månader :) Var på kontroll och vaccinering idag. Stackars liten sprutorna var ju jättestora! Han är 59 cm lång och väger 5,3 kg nu. Hoppas han slipper bieffekter och skit med. Har ni haft problem med bieffekter?

Min lilla tjej fick feber i några dagar. Och diarré i nästan 2v.. tydligen normalt enligt BVC. Kräkningar kan dom ju också få men eftersom min spyr hela tiden så märkte vi ingen skillnad
  • moen
    Nmg skrev 2016-11-19 18:01:31 följande:

Ja alltså jag brukar slänga de men jag funderar på att tvätta de och återanvända åtminstone 2 ggr. Ibland brukar han bajsa när jag använder den då kommer det bajs på den så de orkar jag inte tvätta men om det ör bara gaser så borde man ju kunna tvätta av de? De ör ju som dumsäger väldigt dyra, hur gör du?

Vi kastar alltid :)

Hazel, urs va irriterande! Mitt hjärta går sönder när man vett att dom är hungriga men får inte äta för att alla ska störa.

Jag har som sagt inget problem med min svärmor men för några dagar sen blev jag så förolämpad. Dottern krånglade vid bröstet som hon börjat med nu när hon är i 4e utvecklingssteget. Svärmor tjatar om att hon har ont någon stans, är trött etc och vill proppa i henne alvedon. Jag fortsätter säga till henne att det är en fas och att hon varit så här ett tag. Då börjar hon tjata om att jag kanske inte har tillräckligt med mat och jag vet att det är tvärt om! Dottern brukar bli störd av att det kommer för mycket mjölk och mina bröst är oftast spända och ömmar för att dom är fulla. Och detta förklarar jag för henne. Någon dag senare ringer hon sambon och vill att vi ska försöka med ersättning men sambon förklarar att det inte är felet. Då ringer hon MIG och försöker med att vi måste använda ersättning igen efter att hon fått det förklarat för sig redan 2 gånger innan! Blir riktigt förolämpad! Som att min mat inte duger?! Hon är ju inte med oss hela tiden så hon vet ju inte hur det brukar ser ut. Vet att hon bara menar väl och att hon är rädd om sin lilla ögonsten och enda lycka i livet just nu. Men tog verkligen åt mig :S

Sen blir jag jätte arg på folk som hela tiden säger att hon är så smal. Har till och med hört "men oj hur långt under kurvan ligger hon?!" Eller "verligen petite! Hur efter ligger hon?" VA?! Hon ligger ÖVER normal kurvan för både längd och vikt. Visst, hon ligger mest över på längden och kanske därför hon ser smal ut. Men hon växer på riktigt bra och går alldeles utmärkt säger dom på BVC. Kanske därför svärmor tror att hon inte får mat?
  • moen
    Hazel Grace skrev 2016-11-20 17:17:59 följande:

Moen, fy va störande. Hon måste ju lita på ditt ord det är ju du som känner henne bäst. Det där med storleken är något jag också får höra ibland. Han är tre månader och har fortfarande mycket kläder i stl 56 vilket många har oroat sig för och frågat om han inte växer som han ska. Men han håller sin kurva heeelt perfekt och ligger verkligen i mitten.

Ja eller hur! :( min lilla tjej är ca 3 1/2 månad och har 62/68. Väldigt normalt för sin ålder. Dock är 62 för brett men för kort :)

Nmg, min dotter satte i halsen sådär väldigt ofta nör hon va runt 2 månader. Ibland lät det som hon inte fick luft! Skit läskigt. Ibland när hon åt, men oftast helt plötsligt från ingenstans både när hon sov och va vaken. Frågade på BVC och dom undrade också om hon blev blå och så men de blev hon ju inte :) så dom sa att de inte va någon fara och att barn gör så. Tror inte det är någon fara. Men visst är det obehagligt!
  • moen

Augustibarn16, va kul att du skriver! :) jag har också det så där med min svärmor. Känns bra, och när jag försöker ta henne får jag henne alltid haha. Men det där hon sa om ersättning kändes inte så snällt :( men jag kanske bara är känslig?

Alla bebisar växer olika! Så långe din dotter följer SIN kurva så är allt som det ska :) BVC har ju stenkoll på dom. Både jag och sambon är långa (jag är inte så lång, 1,70) och smala så det är inte konstigt om vår dotter också är det. Tycker folk ska oroa sig mindre. Alla ser ju olika ut i vuxen ålder så varför kan dom inte göra det när dom är bebisar också?

Nmg skrev 2016-11-20 23:25:29 följande:

Ja precis så är det! Usch superläskigt! Gjorde ni nåt speciellt när hon blev sådär?Jag skulle inte googla på detta känner jag gör då började man komma in på sidor om psd lätt att somna nu...

Föressten vart sover era bebisar? Vi har lagt honom i hans babynest i hans spjälsäng som ör vid min sida, sen npgra dagar tillbaka, annars sov hab mellan oss

Jag brukade nog lägga handen på hennes rygg/bröst mer som en reflex. Vet inte varför haha för det hjälpte nog inte! Men kändes bra. Tror att jag satte henne upp också om hon låg.

Vår lilltjej ligger mellan oss i hennes babynest :) men hon börjar bli för lång för den. Vi har funderat på att låta henne sova i sin spjälsäng som står bredvid sängen men varken jag eller sambon känner oss redo för det. Har funderat på om jag ska fråga om hennes faster vill sy ett större babynest. Hon är super duktig och jobbar med att sy! Blir så imponerad :O
  • moen
    Hazel Grace skrev 2016-11-22 00:01:26 följande:

Min lilla kille sover i spjälsäng bredvid mig. I början låg han i babynest i spjälsängen men nu har vi nestet bara i soffan men det är sällan han ligger där längre. Somnar för natten gör han typ vid 21-22, men då somnar han i famnen och kan oftast inte läggas ner i sängen förrän efter en timme. Men sen sover han hela natten till 06 då han vaknar för mat, sommar och sover till 9.30 och då går vi upp. Jag klagar inte :)

Haha fy va skönt! Vi sommar 22.30 och vaknar minst 2 gånger per natt, och sovit klart oftast vid 5! Ibland 4. Ibland kan vi få sovmorgon :) som idag! Men då va ja ute med ena hunden vid 5 då han va dålig i magen..
  • moen

Hazel, Haha så ska det va ;) jag är iofs väldigt morgonpigg men 5 är lite väl tidigt!

Det som jag fruktat varit påväg har nu kommit.. första tandsingarna! De två i mitten längst ner. Super gulligt men hur ska amningen gå..?! Någon som vet hur lång tid de tar för dom att komma ut helt från att dom spruckit igenom? Och hur det går att amma med tänder?

• moen

Jag är hemma 11 månader och sambon ska försöka va hemma 11 han med :) vi får se lite hur dagarna räcker/när det är bäst hon börjar förskola etc. Sen har vi ju planer på ett andra barn nu snart så vi får se lite hur allt landar. Men tanken är 50/50 iallafall! Jag trivs med att va hemma. Men kan känna av min ADHD lite mer än vanligt av att bara gå hemma. Ska börja gå och träffa min psykolog igen. Förhoppningsvis blir det lite bättre ju äldre hon blir :) men jag tar varje dag som den kommer! Har jag lust att träffa mammorna i mammagruppen gör jag det, va hemma och mysa gör jag det, ut och handla/fika eller annat gör jag det etc. Försöker tänka så lite måsten som möjligt utan att sabba mina strikta rutiner :)

Svar på tråden BF Augusti 2016