• moen

BF Augusti 2016

Mulan91 skrev 2016-12-13 21:32:24 följande:

Hazel det blir bättre, du är inte sämst! Det här är ju det svåraste man kan göra, att vara en mor. Du gör ditt bästa! Och ärligt talat man kan inte bära bebisen jämt och gillar han sittern förstår jag att han fått sitta där. Beskyll inte dig själv, det blir bättre ska du se!

Mal mal min son vägrar babysitter och nu även bärsjalen. Antar att han vill se mer än d går att göra i sjalen så får väl skaffa ett sele... min son har varit kinkig sen början haha :o typ aldrig haft det lätt med läggning !

Haha Moen jag känner igen det där med bebisar som har bråttom xD min son har velat stå sen han var en månad eller nåt! Har inte låtit honom men BM sa att d inte är någon fara så nu får han stå lite på mina lår. Gud vad glad han blir haha!

Juste det där med att ligga på mage! Min bebis vill inte heller riktigt, så jag fuskar lite och låter honom ligga på mage fast med bröstkorg och armar (svårt att förklara) på amningskudden. Då ser han liksom runt och får inte panik på samma sätt. Tänkte sakta vänja honom med att ligga plant nu. Men nacken e iaf helt stabil så BM har inte klagat... kan vara värt att testa för er?

Ah jag kör också så med amningskudden! Va svärmor som kom på. Hade inte en tanke på de innan haha! Funkar ett tag om man har tillräckligt spännande leksaker :'D

Har låtit henne stå korta stunder först för tänkte att de inte är bra att belasta när de är så små. Men nu när hon blivit så stor så tar hon tag i mina fingrar och ställer sig själv. Har inte frågat BVC men är säkert ok :) märker ju om hon blir trött. Hahah ja dom blir alldeles överlyckliga när dom får stå ju ;) hon ska helst stå och titta på hundarna och känna på deras päls. Om hon fick välja skulle vi nog stå och titta på dom stackars hundarna hela dagen. Och gud vad hon skriker av glädje! Ögonen blir stora och runda som planeter. Hon låter "ooooooooooo!!!!" mellan skriken "iiiiiiiiih!!!!!" x'D Hundarna bara står där och ser väldigt skeptiskt på henne
  • moen
    Moorii skrev 2016-12-16 09:36:43 följande:

Alltså, jag börjar känna mig uppgiven :( sen ganska länge nu så kan inte Gustav sova själv. Försöker ändå varje kväll, efter han ju är trött och behöver sova. Liggammar i sängen, han somnar och jag smiter ut. Som bäst sover han i 10-15 minuter, men aldrig någonsin har han somnat för natten på egen hand. Spelar ingen roll att jag försöker natta igen när han vaknar, det blir samma procedur igen. Jag och mannen får aldrig en stund bara han och jag, men han får massor med egentid, eftersom det bara är jag som kan natta. Skönt för honom, men jag är helt knäckt. Är det bara jag som har det så här? Vad ska jag göra? Bara stå ut?

Så är det här med. Liggammar, hon somnar, jag smiter, hon vaknar, och så börjar man om från ruta 1, om det inte är ännu värre.. jag har helt enkelt tagit det. Liggammar nu och så ligger jag bredvid henne hela kvällarna. Spelar lite på ipaden och lyssnar på ljudbok. Skit tråkigt!!! Sambon får som sagt göra vad han känner för och får "egentid" hela kvällarna. Känns som att vi inte ses :( hoppas det bara är en period och att det är över snart. Vet inte vart jag ska ta vägen :((

Lilltjejen har också blivit magsjuk och bajsade varje 10-20 min igårkväll och inatt. Ammar, ger vatten och vätskeersättning. Tillslut blev slemhinnorna så irriterande så det kom blod :( urs lilla gumman <3 nu verkar hon må ganska bra men är lite extra gnällig.
  • moen
    Hallonpajen skrev 2016-12-16 18:49:57 följande:

Känner ni att ni måste träna dem på att somna själva i säng redan nu? Jag har låtit mina bebisar vara med i soffan om kvällarna när de är riktigt små, typ upp till fem månaders ålder iaf. Vi nattar de två stora barnen sen går jag ner och ammar Malte (han har pyjamas och nattrutiner vid halvsju-sju som syskonen) och sen är han med oss hela kvällen. Han är alltid mest orolig då, ammar ofta men brukar sova mer eller mindre från 19.30. När jag går och lägger mig vid 22-tiden kan jag bara lägga ner honom i hans säng. Jag och mannen kan umgås på kvällarna, han kan ibland sitta med sovande bebis i famnen oxå. Man kan kanske inte kalla det egentid men vi umgås iaf :)

Nu är ju min nästan 5 månader :/ har försökt ha henne med men hon vaknar bara av ljud. Blir störd av minsta prassel. Kan inte ha på tv och måste viska för att hon inte ska vakna så det funkar inte riktigt. Har försökt träna henne med ljud men verkar inte gå. Försöker ha radio på så det finns lite ljud hela tiden men funkar inte. Sen vaknar hon på en gång hos sambon/ kan inte somna hos honom. Hon är i en period där hon gallskriker i hans famn och tystnar samma sekund som jag tar henne.. vet inte hur jag ska göra :S
  • moen

Men somna själv försöker jag inte ens med :) försöker att natta och sen smyga iväg. Men går inte :/

• moen
    Misszandra skrev 2016-12-17 01:00:28 följande:

Min son har alltid varit sån. Han kan verkligen inte ligga själv och har varit med oss när vi kollar film på kvällarna, han sitter i babysittern då. Nu är han inne i en period där han vaknar av gallskrik och kan inte ens slappna av när man tar upp honom. Så vill inte ens lämna honom i sovrummet för då blir de 100gånger värre. Jag hör också folk som har så lätt med att somna sina barn på kvällen och sen har de massor av tid att umgås på kvällarna, samtidigt som de kanske hade varit skönt så vet jag att den tiden kommer och för tillfället går detta superbra. Jag gillar och ha han nära också! :D

Däremot känns de som att det 4e utvecklingsstadiet aldrig tar slut. Han är så sjukt klängig och gnällig så det gör mig galen ibland. Han är nu 4.5 månad och det ska vara över men det känns som det inte kommer bli bättre, känns som han "fastnat"

Ja när dom vaknar är det nästan värre. Typ kört. Antingen är hon glad och pigg (som alltid efter att hon sovit 10-20 min.. hon sover oftast kortare stunder) eller så är det gallskriksfest :/

Den ska ju va i ca 1-5v. Det har väl inte gått 5v än? :) vet en som hade i över 5v, och stackaren är ensamstående D: hon såg rejält sliten ut i slutet!
  • moen
    Hallonpajen skrev 2016-12-16 20:29:42 följande:

Moen: okej, vad tufft! Malte somnar nästan inte när det är tyst men så har han å andra sidan två storasyskon (högljudda) och en hund hemma så han är extremt van vid (o)ljud :) men visst är fjärde utvecklingssteget extra tufft och det är nog bara att vänta ut!

Ja vi har också hund :( två chihuahuor som skäller när det låter i huset (lägenhet). Men då vaknar hon i panik :'/ spärrar upp ögonen och stirrar och ser super rädd ut! Sen är det kört..
  • moen
    Mal Mal skrev 2016-12-19 10:03:20 följande:

Har inte testat bärsjal det borde jag kanske göra. Har en Ergobaby bärsele. Han väger 9 kg så det blir tungt oavsett, har dålig/känslig rygg och tvååringen är supertrotsig och tung (16-17 kg)!!! Det är det svårt att ha bärselen långa stunder, blir mkt av o på.... Tror ni det blir lättare att samtidigt hantera de andra barnen med sjal än med bärsele???

Barnet kommer närmre kroppen i bärsjal, och är mycket mer ergonomisk än en sele :) Visst är det tungt med sjalen med men inte alls på samma sätt som selen. Ibland känner jag inte ens att jag bär (6,5 kg)
  • moen
    Mal Mal skrev 2016-12-19 12:01:10 följande:

Vad ska man ha för sjal då? Den ska va lätt att ta av och på, och den ska klara min tunga bebis. Och inte kosta skjortan! :)

Jag använder en trikåsjal. Den är lättast för nybörjare och är väldigt stretching :) sen får man ju bara öva på att knyta sjalen så lär man sig att göra det snabbt. Tror man kan ha trikåsjal även med tunga barn, men finns i annat material som är ännu bättre för tyngre barn tror jag? Med tanke på att trikå är väldigt stretching kanske den stretchas neråt när ungen är tung? Vet inte haha.. är ingen expert :D
  • moen

Min lilla sitter med benen i någon slags halv sele/groda :) När vi går ut brukar ja försöka ha benen innanför sjalen för mer värme.

Hur värmer ni era barn ute i sjal/sele? Jag har en sån där "bärjacka". Är ju supersmidigt! Även fast man ser ut som ett tält ;)

• moen

Köpte på bonprix.se :) där va dom jättebilliga. Inte så snygga och man märker att den är billigt gjord.. man får liksom vad man betalar för. Men jag tycker den jag har är varm! Jag lever så veganskt jag kan och vill inte ha dun, men jag tycker den är lika värmande som en dunjacka :))

Den har också en sån mittgrej som man kan ta bort om man vill ha den som en vanlig jacka. Sen går den att öppna upp på sidorna om man är gravid. Den har även en liten luva till lilltjejen ;) skit gulligt

Zarizen skrev 2016-12-20 18:56:53 följande:

Vad har du för jacka? Jag letade ihjäl mig efter en varm Bärjacka överallt innan jag köpte en DYR Bärjacka på nätet därifrån jag köpte min vävda sjal. Men den var såå värd pengarna och man kan ta bort extra panelen så man kan ha den som en vanlig jacka. Den är av värmande softshell och fleece inuti. Man blir riktigt varm. Så behöver inte klä B i så mycket kläder heller. Värt varje krona.

Svar på tråden BF Augusti 2016