• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Misszandra

Ni som har barn med en spansktalande, eller något annat språk också. Märker ni att er bebis reagerar annorlunda när någon pratar annat språk med den? Min son blir 7 veckor på måndag och nu när han börjat uttrycka sin glädje när man pratar med honom märker jag att han inte ens reagerar när farmor pratar spanska. Men min sambos brors fru pratade svenska med honom och då pratar han tillbaka och ler och sprattlar. Mig reagerar han ju mest på men även min mamma, kan vara att vi låter lika. Men kan en bebis höra att det inte är något han känner igen eller är van vid, att det är ett annat språk?

• Snuttispluttis

Din svärmor låter lite likadan som min mamma. Hon vill hålla, hon vill trösta. Och som sagt, kommer sällan så när hon är här måste hon "passa på".. När de var här förra veckan höll hon lillan som blev otrygg och började skrika. Mamma säger "åh, du vill amma, och jag som inte har nån mjölk", typ som att hon verkligen hade velat kunna amma själv.. Och hon verkligen ogillade att lillan blev lugn direkt när hon kom till mig. Säg ifrån till din svärmor! Snällt men bestämt att nu tar jag bebisen. Ingen poäng att han ska vara hos nån som han inte är trygg med bara för att den personen vill hålla. De kan hålla mer när han är lite äldre.

• Hazel Grace

Jag vet inte heller hur jag ska säga ifrån till svärföräldrarna om att hålla och trösta. När vi är där så är jag enbart matbank. Så fort han är färdigäten ska dom rapa och gosa.

Ang försäkring så har vi också Folksam, har alla andra försäkringar där så vi får också mängdrabatt. Tror dom är ganska lika överallt eller?

Min sambo och hans föräldrar pratar spanska med våran kille men än så länge har jag inte märkt att han reagerar annorlunda gentemot när jag pratar svenska med honom. Han är iofs bara fyra veckor drygt. Men jag tror bebisar förstår att det är olika språk, de lär sig nog med tiden liksom. Min systerson är två år och pratar bara italienska med sin pappa.

• Mal Mal
    moen skrev 2016-09-16 13:11:02 följande:

Då har vi varit på BVC och fått första vaccinet! :D I munnen som tur va, mot magsjuka grejjsemojjset (ja, jag kommer inte ihåg vad det hette). Hon tyckte det va super gott och blev riktigt förbannad när sköterskan gjorde uppehåll för att lilltjejen skulle hinna svälja xD och från att ha varit 3.5 kg och 50 cm vid födseln är hon nu 4.9 kg och 57 cm. Så stor man blivit! <3

Vad är det för vaccin? Här får vi inget sånt.

Min kille blev 6 veckor igår och väger drygt 5400 (4235) och är 58 cm (53) lång. Har visst rena grädden i brösten. På 18 dgr har han gått upp drygt 800 gram. Han ammar oftast varannan/var tredje timme. Dock på kvällen går det ofta 4-5 timmar mellan (kl 19-00)...
  • Nmg

Känner igen det där med at nån ska hålla i bebisen, sist svärmor va här så höll hon i honom hela tiden och sen "delade hon ut" honom oxå til sin man (farfar) och gammelmormor och morfar, ungefär som att drt vore hennes barn sommaren springer runt och lägger i famnen på andra. Idag ska vi dit på fika. Hopps Han sover heeeela tiden som vi ör där så hon slipper ta upp honom. Vi åker bilm och han brukar somna i bilstolen, tänkte låta hab sitta kvar i den då om han sover.

• Hazel Grace

Är det någon som kan rekommendera en babysitter? Eller varna för någon? Det finns ju några rätt billiga och andra svindyra. Är dom bättre eller vad är skillnaden? Vad ska man tänka på?

• Mal Mal
    Hazel Grace skrev 2016-09-17 09:32:33 följande:

Är det någon som kan rekommendera en babysitter? Eller varna för någon? Det finns ju några rätt billiga och andra svindyra. Är dom bättre eller vad är skillnaden? Vad ska man tänka på?

Vi har provat flera olika. Några är faktiskt farliga, de som är upp till 6 mån (kan välta och gjorde det med mitt första barn, före 6 mån). Den bästa vi haft, som man kan ha upp till 1 år (12 kg) är Babybjörns. Den rekommenderar jag verkligen. Den är dyr men absolut bäst och säker, enligt mig.
  • moen
    Mal Mal skrev 2016-09-17 08:15:43 följande:

Vad är det för vaccin? Här får vi inget sånt.

Min kille blev 6 veckor igår och väger drygt 5400 (4235) och är 58 cm (53) lång. Har visst rena grädden i brösten. På 18 dgr har han gått upp drygt 800 gram. Han ammar oftast varannan/var tredje timme. Dock på kvällen går det ofta 4-5 timmar mellan (kl 19-00)...

Rotarix (mot Rotaviruset) ges bara i Stockholm
    Hazel Grace skrev 2016-09-17 09:32:33 följande:

Vi kör på carena och den funkar fint :) hon gillar den jättemycket. Vet egentligen inte vad som är bra el dåligt men sålänge den gör sitt jobb och hon inte klagar så är den nog bra :D köpte den på någon rea på lekmer så fick den jättebilligt, annars tror jag den kostar runt 600
  • Kela1981

Vi har TryggHansa till båda barnen. Deras försäkring täcker lite mer än de flesta andra har jag för mig. Lusläste allting när äldsta föddes och nu tecknade vi samma till lillasyster.

Lillan här väger 4200 (3100 vid födseln) och är 54 cm (49 vid födseln). Hon är 4 veckor och 1 dag gammal. Storasyster vägde 3600 när hon var lika gammal ha ha ha... Får packa upp stl 56 tidigare än jag räknat med ;)

Angående babysitter så har vi vanlig BabyBjörn. Fick en Carena till äldsta också men den var helt värdelös.
    BabyBjörn kan användas från födseln i lägsta läget och barnet gungar sig själv när det sparkar med benen och så.

Har haft en riktigt dryg natt själv med båda barnen.
    Äldsta var helt omöjlig att natta och bebis fick nån skrikattack samtidigt. 21:30 slocknade äntligen den stora och en timme senare vaknade hon igen och ville komma in i min säng. Hann precis somna innan det var dags för den lilla att börja skrika igen. Sov typ 40 min i taget hela natten.
    Antar att det är magknip hos den lilla så jag ska iväg idag och köpa "snällare" ersättning och se om det hjälper.

Tidigare har den lilla kunnat ligga själv i lite längre perioder så man har fått loss tid till äldsta eller lite hushållssysslor men de senaste dagarna ligger hon kanske 5-10 min innan gnället börjar igen och hon vill ha upp i famnen igen. Vilket resulterar i att stora också blir gnälligare för hon inte har lika mycket mammatid. Blä just nu!

• moen

Förresten, vilken stor kille Mal Mal! Min tjej låter riktigt smal när man hör hur rejäla alla andras bebisar är :( kah va iofs väldigt spinkig själv som bebis.. Iofs spyr hon väldigt mycket men dom på BVC säger att hon växer bra :/

Svar på tråden BF Augusti 2016