• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Moorii
    Mal Mal skrev 2016-09-17 08:15:43 följande:

Vad är det för vaccin? Här får vi inget sånt.

Min kille blev 6 veckor igår och väger drygt 5400 (4235) och är 58 cm (53) lång. Har visst rena grädden i brösten. På 18 dgr har han gått upp drygt 800 gram. Han ammar oftast varannan/var tredje timme. Dock på kvällen går det ofta 4-5 timmar mellan (kl 19-00)...

Oj, vad roligt! På 6-veckors kollen så hade min lille exakt samma vikt och längd! Fast han började på 51 cm och 3910 g. Undrar också lite vad det är i bröstmjölken
  • Nmg

Vi har trygg hansas försäkring gör jag tecknade gravidförsäkribg hos dem.

Ang babysitter har vi en tiny love rocker 3 in 1. Kostade 999kr på rean på jollyroom tror den kostar så nu oxå.fullt liggläge så han kan sova i den på natten och sen kan du vinkla den till 2 olika snittlönen oxå.

Ang vikt så väger min 4,7 kg han är 8 dagar nu. Haha. Men han vägde ju 4,6 vid födseln,sen gick jag ner till 4,4. Han ser ut som en jätte vid alla andra bebisar, men han är Väldigt stadig måste jag säga

Han äter nan , väcker han på natten och matar han så idag väckte vi han kl 3 sen åt han och sov till 7 så väckte jag han och han åt igen. Han är mer hungrig han gnäller mellan måltiderna men BVC sa att jag inte ska gr han nåt för han får ont i magen då, igår va vi tvungen att ta en lååååång kvällspromenad för att han ska somna för annars gnäller han i 3 Tim

Tills hans ska ha mat. Bävar inför nästa vecka

När jag blir ensam med honom. Kommer inte få nånting gjort...

• Zarizen

Jag bor i Degerfors och här ges oxå Rotarix vaccinet mot Rotaviruset (en typ av Calici virus). Brooklyn ska få sin andra dos av den till veckan samtidigt som 3-månaders vaccinationen. Han har redan fått en extra vaccinations spruta när han var 2 månader. För att han var för tidigt född.

Brooklyn är inne i en "vill inte ligga vagnen fas". Ska bara bli buren eller ligga intill mig 24/7. Puh. Tur jag har sjalen alltså.. Annars hade jag inte fått nått gjort. Hoppas det bara är en fas för det är mysigt med promenader i vagnen. Som det är nu måste jag alltid ha sjalen med när vi är ute och går för han skriker oftast ända tills jag tar upp honom..

• Mal Mal

Kela1981
    Vad jobbigt! Ibland önskar man att man kunde dela sig i tre! Då hade man kanske räckt till! Vi har det liknande här ibland då våran tvååring varit jättearg och skrikig sen bebis kom. Han vaknar o skriker o smäller i dörrar om nätterna :( Börjar bli lite bättre nu dock. Jobbigt att bli storebror...

För övrigt är min bebis superförkyld :( Kör både koksaltspray och Physiomer Baby Mist. Kan verkligen rekommendera den sistnämnda! Den spolar rent och kan användas från nyfödd! Så min bebis sover endast i bärsele dagtid, så synd om honom. Ledsen och besvärad av slemmet/snoret i andningsvägarna. Tack o lov kräks han en del pga det så hoppas en del kommer upp/ut..

• Misszandra
    Snuttispluttis skrev 2016-09-16 21:56:37 följande:

Din svärmor låter lite likadan som min mamma. Hon vill hålla, hon vill trösta. Och som sagt, kommer sällan så när hon är här måste hon "passa på".. När de var här förra veckan höll hon lillan som blev otrygg och började skrika. Mamma säger "åh, du vill amma, och jag som inte har nån mjölk", typ som att hon verkligen hade velat kunna amma själv.. Och hon verkligen ogillade att lillan blev lugn direkt när hon kom till mig. Säg ifrån till din svärmor! Snällt men bestämt att nu tar jag bebisen. Ingen poäng att han ska vara hos nån som han inte är trygg med bara för att den personen vill hålla. De kan hålla mer när han är lite äldre.

Lite så är det här också, fast hade det varit min mamma hade jag kunnat säga till på annat vis, man har ju inte den relationen med svärföräldrarna. Och de har även svårt med svenskan så det blir ofta kommunikationsproblem. Som nyss, hon står och säger att han är hungrig och när han gråter ska hon ändå trösta, så jag sa bara men jag tar honom för han måste äta.
    Hazel Grace skrev 2016-09-17 07:45:53 följande:

Jag vet inte heller hur jag ska säga ifrån till svärföräldrarna om att hålla och trösta. När vi är där så är jag enbart matbank. Så fort han är färdigäten ska dom rapa och gosa.

Ang försäkring så har vi också Folksam, har alla andra försäkringar där så vi får också mängdrabatt. Tror dom är ganska lika överallt eller?

Min sambo och hans föräldrar pratar spanska med våran kille men än så länge har jag inte märkt att han reagerar annorlunda gentemot när jag pratar svenska med honom. Han är iofs bara fyra veckor drygt. Men jag tror bebisar förstår att det är olika språk, de lär sig nog med tiden liksom. Min systerson är två år och pratar bara italienska med sin pappa.

Exakt så känner jag också, när vi träffas är jag bara mat. Får knappt se min egen bebis och vi ska vara här en hel helg. Det frågas liksom inte heller "får jag hålla?" utan det är "Har han ätit? Då ska jag ha honom" 

Men din sambo pratar spanska med er son? Då är han nog van vid det, för det gör inte min sambo, han pratar svenska med honom. Iallafall än så länge, så han är inte van vid det och han är liksom inte den bebisen som han är när han hör svenska. Det kommer väl, reagerade bara på att han inte visade glädje på de viset, som han brukar. Kan du spanska om man får fråga?

• Misszandra
    Mal Mal skrev 2016-09-17 08:15:43 följande:
    Vad är det för vaccin? Här får vi inget sånt.

Min kille blev 6 veckor igår och väger drygt 5400 (4235) och är 58 cm (53) lång. Har visst rena grädden i brösten. På 18 dgr har han gått upp drygt 800 gram. Han ammar oftast varannan/var tredje timme. Dock på kvällen går det ofta 4-5 timmar mellan (kl 19-00)...
    På 6-veckors kollen vägde min kille 5630g och var 57 cm lång. Så din ligger i lä där, haha. Min har gått upp 1kg på två veckor, eller 980g för att vara exakt. 
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-09-17 09:32:33 följande:

Är det någon som kan rekommendera en babysitter? Eller varna för någon? Det finns ju några rätt billiga och andra svindyra. Är dom bättre eller vad är skillnaden? Vad ska man tänka på?

Jag fick en BabyBjörn av min mamma för några dagar sen men kan säga redan att jag gillar den starkt. Den har tre olika lägen (sitt,vila och liggläge) Vilket jag gillar väldigt mkt, då min son älskar att sitta upp men behöver även vila ryggen ibland. Eller egentligen har den fyra lägen då den går att fälla helt när man ska ta med den nånstans. 
  • moen
    Zarizen skrev 2016-09-17 10:58:58 följande:

Jag bor i Degerfors och här ges oxå Rotarix vaccinet mot Rotaviruset (en typ av Calici virus). Brooklyn ska få sin andra dos av den till veckan samtidigt som 3-månaders vaccinationen. Han har redan fått en extra vaccinations spruta när han var 2 månader. För att han var för tidigt född.

Brooklyn är inne i en "vill inte ligga vagnen fas". Ska bara bli buren eller ligga intill mig 24/7. Puh. Tur jag har sjalen alltså.. Annars hade jag inte fått nått gjort. Hoppas det bara är en fas för det är mysigt med promenader i vagnen. Som det är nu måste jag alltid ha sjalen med när vi är ute och går för han skriker oftast ända tills jag tar upp honom..

Jaha! Till mig sa dom att det endast ges i Stockholm :O liars! Men bra att ni också får den :)))

Har samma problem här... Känns helt onödigt att ha köpt vagn. Lyckats ha henne i den ca 2ggr på 7v.. Enda den är bra för är när man ska ta med saker, bära skötväskan och lägga henne i en kort stund om sjalen behöver knytas om -.- kör oftast sjalen och en väska om jag ska någonstans själv, och speciellt när man tar bilen :) bara att "hälla i" henne när man ont klart haha
  • Snuttispluttis

Babysitter har vi också babybjörn. Stora hatade den dock så den är inget använd än. Får se om lillan gillar den. Nu är hon nöjd med att ligga på soffan när vi är där och leker :)

En månad gammal nu och väger 3620 gr (3148). Så en bra ökning. Små stl 50 bodys är för små nu :)

Tror inte att Helsingborg ger för rotavirus tyvärr. Då borde vi gjort det på enmånadskontrollen va? Stora fick det när vi bodde i Norge. Men de klarar sig väl utan. Det är ju ganska nytt i Sverige att man ger har jag förstått.

Nmg, var inte så säker på att det stoppar henne! Min mamma tycker att det är ett alldeles toppentillfälle att ta upp bebisen när den sover.. Och måste du väcka för att mata på natten om han går upp bra i vikt?

Kela, känner igen den där problematiken! Har sånna perioder här också och det är så utmattande. Och vad man än gör blir ingen av dem nöjd :( Tur att de blir äldre för varje dag som går! ;)

Tack för svar om försäkring! Ska kolla Trygg-Hansa och ser det bra ut så kör vi på den.

Svar på tråden BF Augusti 2016