• moen

BF Augusti 2016

Nä nu blev jag orolig!

Har lämnat ett urinprov för odling pga att min barnmorska trodde jag hade urinvägsinfektion. Fick ett samtal av en läkare (för min BM är på semester) som säger att jag har streptokocker B? Säger mig ingenting och hon frågar om jag har några symptom. Säger till henne flera gånger att jag inte vet för jag inte vet vad streptokocker B innebär! Hon säger att hon skriver i min journal att jag har det här (som jag fortfarande är osäker på vad det innebär) så att man vet om det när jag kommer in på förlossning.

Googlat lite och får upp info som att bebis kan bli smittad och drabbas av lunginflammation, blodförgiftning och hjärnhinneinflammation efter förlossningen!? Också att bebisar bara kan dö när som även om man är långt gången! Blir såklart super orolig! Vad innebär det här? Ska till barnmorskan om 2v när hon är tillbaka från semester och fråga då. Men borde man inte få behandling? :( urs va rädd jag blev!

Någon som vet nåt? :'(

• moen

Tack tjejer! Ska nog ringa MVC så kanske man blir klokare. Håller med om att läkaren inte verkade så smart. Riktigt oproffsigt! man kan väl iallafall försöka förklara vad det innebär och inte hålla på att slänga med massa ord som man säger att man inte förstår :( Läste på vårdguiden innan och sen googlade jag självklart runt och läste på olika forum om hur bebisar dött! Man ska ju egentligen inte göra så.. hehe.. dumt.

Hmm GBS? Har aldrig hört talas om, blir sugen på att googla men ska nog inte göra det! Läste någonstans att man inom sjukvården helst inte pratar om det här, kanske för att det låter värre än vad det faktiskt är? Men när man inte får veta något blir det ju bara ännu värre. Urs längtar tills min BM är tillbaka :(

Sambon är självklart också nervös. Han är nog den mest oroligaste personen någonsin och han tror han har alla möjliga sjukdomar bara han hostar, så han kan inte direkt lugna :) Han googlade till och med om man verkligen fick äta körsbär när man va gravid, även fast jag redan tryckt i mig halva paketet :'D

• moen
    Curlingmorsan skrev 2016-06-10 12:22:48 följande:

Jag hade GBS under min förra graviditet. Hade inga speciella symptom, det upptäcktes vid ett urinprov. Gjordes inget åt det förrän under förlossningen då jag fick antibiotika. Så inget hände med varken mig eller Felix.

Okej! Ja de kanske inte är så farligt då. Lät inte på läkaren som att jag behövde behandling under förlossningen.. mer att dom på förlossningen bara skulle få veta det :S
  • moen

Jag hade problem med jänet. Hade 104 och sen 106. Ökade dosen och tog 2 Niferex men gick bara upp till 108. BM tipsade då om att ta tabletterna på kvällen precis innan jag somna (då fick jag inte äta nåt några timmar innan) / mitt i natten (måste ju ändå upp och kissa) och då höjde jag direkt till 118!

• moen

Härligt med uppdatering och att det är bra med er Zarizen! Kram

• moen
    mikamon skrev 2016-06-11 01:02:49 följande:

Jag har också problem med järnnivån just nu. Åt en tablett niferex varannan dag och magen kollapsade helt. Blev så förbannat förstoppad så det framkallade onda sammandragningar, plus att jag får småblödningar ur fiffi(!) när jag måste ta i så förbannat mycket när jag bajsar :( Tog upp det med bm senast men hon hade inte kloka råd. Hon ville att jag skulle ta två Niferex varannan dag! Ville bara dö när jag hörde det.

Slutade ta Niferex ca två veckor sedan för att kunna göra nr2 någorlunda "normalt" och har nu inte proppat i mig nån mer Niferex sen dess. Känns kasst! Järnvärdet låg under 100 senast jag var hos bm.

Måste hitta en bra ersättare för Niferex. Duroferon kanske?

Annars äter jag mkt kött, spenat, broccoli, jordgubbar, leverpastej m.m. och tar även preggovitaminer som innehåller en liten dos järn. Vad mer kan man göra?

Om jag nu får strulmage av Duroferon också, vad kan jag göra åt förstoppningen? Jag kan inte äta kiwi, katrinplommon, päron osv som man annars tipsar om :( Linfrön har jag testat men med tveksamt resultat.

Jag skulle nog satsa på Niferex och att dricka jättemycket + äta mycket fibrer :) äter du mycket fibrer idag?
  • moen

Man kan också försöka undvika mat som gör att man blir trög i magen också. Transfetter, stärkelse, ris, koffein och mjölkprodukter (om du inte är laktosintolerant då jävlar ska du trycka i dig laktos :'D) är bland annat sånt som kan sega ner magen.

Svar på tråden BF Augusti 2016