• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • frökenelisabeth

Jag hade nog berättat hur han brukade sova hemma, men det är inte alls ovanligt att barn skaffar sig andra vanor på förskolan. Min son kunde bara sova i rullande vagn i den åldern, men på förskolan sov han fint i en stillastående vagn. 

• nnnnnnnn

mina har varit hattiga hemma, men på förskolan gjorde de som alla andra!
    Sov bra och länge i stillastående vagn utomhus.

• helena29
    frökenelisabeth skrev 2016-01-11 12:07:08 följande:

Jag hade nog berättat hur han brukade sova hemma, men det är inte alls ovanligt att barn skaffar sig andra vanor på förskolan. Min son kunde bara sova i rullande vagn i den åldern, men på förskolan sov han fint i en stillastående vagn. 

Vad kan bli annorlunda om jag berättar det? De har ju ingen säng att lägga honom i och inte möjlighet att ligga bredvid? Känner lite att de är ju ändå de dom måste lösa detta så kanske bäst de får upptäcka det själva?
    Får hoppas det löser sig...
  • WeCanDoIt

Brukar, som tidigare nämnt, fungera annorlunda på förskolan.

Min son äter allt på förskolan, testar all mat, osv. Han klär av- och på sig själv, osv. Hemma är han precis tvärtemot. När jag sa: "på förskolan äter du ju grönsaker", så svarade han: "ja, på förskolan ja! Nu är jag hemma då är jag ledig från grönsakerna!" haha!

• helena29
    nnnnnnnn skrev 2016-01-11 12:08:37 följande:

mina har varit hattiga hemma, men på förskolan gjorde de som alla andra!
    Sov bra och länge i stillastående vagn utomhus.

Blev det så direkt på förskolan eller vandes de in?
    Många säger att de blir så trötta så de kommer att sova! Jo, inga problem att söva honom men däremot vaknar han ju efter 30 min oavsett hur trött han är! Då skriker han och vill inte somna om i vagnen hur mycket än han skulle behöva sova i 1,5 timme till.
  • helena29
    WeCanDoIt skrev 2016-01-11 12:13:19 följande:

Brukar, som tidigare nämnt, fungera annorlunda på förskolan.

Min son äter allt på förskolan, testar all mat, osv. Han klär av- och på sig själv, osv. Hemma är han precis tvärtemot. När jag sa: "på förskolan äter du ju grönsaker", så svarade han: "ja, på förskolan ja! Nu är jag hemma då är jag ledig från grönsakerna!" haha!

Hoppas det! Men jag är pessimistisk och undrar vad som skulle kunna ändra hans sömnmönster bara för att han är på förskolan?! Detta är ju inte nåt han styr själv!
  • frökenelisabeth
    helena29 skrev 2016-01-11 12:12:48 följande:
    Vad kan bli annorlunda om jag berättar det? De har ju ingen säng att lägga honom i och inte möjlighet att ligga bredvid? Känner lite att de är ju ändå de dom måste lösa detta så kanske bäst de får upptäcka det själva?
    Får hoppas det löser sig...
    Jag tänker att det nog ändå är bra för personalen att veta hur det brukar vara hemma, så att de inte blir överraskade om han vaknar efter 30 min, eller om han är väldigt gnällig. Lösa det själva gör de ju ändå.  

Att vara på dagis kan vara väääldigt tröttande för små barn, så även om ditt barn brukar vara jättetrött så kanske det ändå blir en extra "knock-out", med intensiteten på dagis? Jag vet inte. Men av nån mystisk anledning brukar det alltid lösa sig ändå  
  • WeCanDoIt
    helena29 skrev 2016-01-11 12:17:32 följande:

Hoppas det! Men jag är pessimistisk och undrar vad som skulle kunna ändra hans sömnmönster bara för att han är på förskolan?! Detta är ju inte nåt han styr själv!

Han anpassar sig. Det gör alla barn (även vuxna). Vissa tar det lite längre tid för bara. Tids nog kommer han att sova den tid han behöver mitt på dagen. På förskolan lär han tröttas ut snabbare också.
  • Vestra

Jag nämnde inget direkt om mina barns sömn. Dom sov 2 timmar vid 2 års ålder när dom började förskola. Sa inget om det där, och inget av barnen har velat sova öht på förskolan trots att dom försökt. Så där blev det tvärtom mot hemma. Sov bra hemma, inte alls på förskolan. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • IsDimma

Det brukar lösa sig bra när dom kommit in i rutinerna. Vi brukar skola in minst 4 ettåringar varje höst som sover dåligt hemma eller inte kan somna utan att man ligger bredvid eller som bara kan somna ammandes eller med flaska.
    När dom sover hos oss sover dom kanske i början lite sämre men sen brukar dom utan problem sova 1.5-2 timmar. Det är jobbigt att vara på förskola. Sen ser dom hur kompisarna gör.

I höstas skolade jag in en 14 månaders som hemma bara sov 15 minuter på pappas mage om dagarna. Mamman trodde aldrig att hon skulle sova hos oss. Första dagen somnade hon i min famn och sov tio minuter, hon vaknade när jag försökte lägga henne.
    Andra dagen somnade hon på madrassen med min hand på ryggen, gråtandes och sov 20 minuter. Fjärde dagen somnade hon utan gråt men med en hand på ryggen och sov 1 timme. Och femte dagen gick hon frivilligt in i sovrummet, la sig på madrassen, somnade på tre minuter med mig bredvid (då hade jag en annan inskolning som skulle sova första dagen och som grät och en kollega satt också med ett gråtande barn). Och sov nästan två timmar, vi väckte henne då. Idag har hon blivit lite äldre och vaknar självmant efter ungefär en timme.
    Vi brukar förvånas lite över vad barnen kan somna i. Vi kan ha gråtande och skrikande barn längre men dom andra somnar ändå. Vi är normalt bara en med på vilan men under inskolningarna kan vi ibland vara alla tre och vi är minst två där. För att barnen dels ska kunna få närhet men också för att dom ska kunna få inskolningsfröken i rummet. Det brukar bli bra

Men faktum är att hittills har jag inte haft ett barn som inte sovit hos oss. Maten kan vara värre, där kan vi ha barn som matvägrar länge. Det brukar släppa också men det tar oftast lite längre tid.

Svar på tråden Sova på förskolan!?