• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • Flygfotogen

Säg att det är 3 pedagoger på 15 st 1-3 åringar. Då ska de tre täcka åtminstone 11 öppna timmar. Samtidigt så ska de vardera ha 30 minuter lagstadgad rast innan den första går av sitt pass som vanligtvis är ungefär 6-14. Dvs före kl 14 måste det ha rastats klart. Kanske är det möte eller planeringstid inlagd för någon av dem också så denne är borta från avdelningen. Har man tur är man två före klockan 9 och två efter klockan 14. Ofta är man tre kanske totalt 1-2 timmar per dag. Oavsett om det är fyra eller fjorton små på plats. Hur i hela friden kan du då ens börja tänka tanken att en av dem borde börja gå en promenad med ditt barn i en timme?! Jag häpnar.

• helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-23 23:51:31 följande:

Säg att det är 3 pedagoger på 15 st 1-3 åringar. Då ska de tre täcka åtminstone 11 öppna timmar. Samtidigt så ska de vardera ha 30 minuter lagstadgad rast innan den första går av sitt pass som vanligtvis är ungefär 6-14. Dvs före kl 14 måste det ha rastats klart. Kanske är det möte eller planeringstid inlagd för någon av dem också så denne är borta från avdelningen. Har man tur är man två före klockan 9 och två efter klockan 14. Ofta är man tre kanske totalt 1-2 timmar per dag. Oavsett om det är fyra eller fjorton små på plats. Hur i hela friden kan du då ens börja tänka tanken att en av dem borde börja gå en promenad med ditt barn i en timme?! Jag häpnar.

Jag bryr mig ju inte om hur varken ni eller de pedagogerna på min sons avdelning lägger upp sina raster, det är ju inte mitt problem. Det är ju deras chefs problem! Han/hon får ju lösa det.
    Det enda jag bryr mig om är att mitt barns behov blir tillgodosett.
    Märkligt då att en personal kan ägnas åt ett barn i över en timme då de barnet har ett annat behov??!
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-23 23:01:55 följande:
    Om mitt barn inte åt, sov eller bajsade alls så skulle jag självklart kämpa!
    Men ditt barn sover ju. Även om det "bara" är 30 min.
    Och de 30 minuterna är inte tillräckligt, han mår inte bra av så lite sömn. Problem kvarstår!!
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-24 07:15:10 följande:
    Jag bryr mig ju inte om hur varken ni eller de pedagogerna på min sons avdelning lägger upp sina raster, det är ju inte mitt problem. Det är ju deras chefs problem! Han/hon får ju lösa det.
    Det enda jag bryr mig om är att mitt barns behov blir tillgodosett.
    Märkligt då att en personal kan ägnas åt ett barn i över en timme då de barnet har ett annat behov??!
    Barn med språkstörningar har ett helt annat behov än ett barn som råkar sova en timme för lite. Du kan inte jämföra det för det blir bara dumt. Sen vet du säkert inte heller om barnet som får gå undan för att få möjlighet till att utveckla ett språk kanske gör det med en specialpedagog som kommer dit för just det ändamålet. Läs skollag och läroplan och tänk till lite.

Det är sak samma vad du BRYR dig om och inte, poängen är att det finns ytterst små marginaler och ytterst lite resurser och pengar så ett enskilt barns bristande förmåga till att fortsätta sova efter en halvtimme kommer aldrig kunna bli högsta prio. Det är helt enkelt inte möjligt och ställt i relation till alla andra behov som finns i en barngrupp inte vad man bör lägga mest krut på. Ditt barn sover ju om än lite väl kort. Det kunde lika gärna vara så att han inte kunde somna alls.

Förlåt men nu blir jag less! Ärligt talat, skärp dig. Om du nu är så orolig för ditt barns sömn så måste ju DU ta tag i det. Jag begriper inte varför du inte söker läkarhjälp och resonerar med barnläkare hur du kan göra och huruvida det faktiskt är skadligt för honom eller om det mest är din noja. Han kanske behöver medicin? Han kanske har polyper eller förstorade tonsiller? Reflux när han ligger?

Jag har i denna tråd hela tiden fått uppfattningen om att du inte vill ha honom på förskola nu. Se över vad du har för möjligheter att lösa det på i så fall.
  • helena29

Ska prova det på mitt jobb när nån ber mig om nåt. "Eh, det går inte, jag måste faktiskt ha rast!" "Jag struntar väl i det som är viktigt..."
    Pedagogerna är för för barnens skull och vi betalar deras lön!

• helena29

Dessutom tycker ju pedagogerna också att det är ett problem att han sover så lite. Då är det ju ännu mer konstigt att de inte provar nåt annat sätt. Märkligt då att de "har försökt allt!"

• helena29

Men jisses, konstigt att han då bara har reflux och förstorade tonsiller på dagis eller i vagn??!

• Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-24 13:12:43 följande:

Ska prova det på mitt jobb när nån ber mig om nåt. "Eh, det går inte, jag måste faktiskt ha rast!" "Jag struntar väl i det som är viktigt..."
    Pedagogerna är för för barnens skull och vi betalar deras lön!

Hur tänker du nu? Ska inte pedagogerna få några raster eftersom de är där för barnens skull? Ska alla lärare som jobbar för elevernas skull också skippa sina raster då? Och all vårdpersonal som jobbar för patienternas skull? 

Hmm, vi betalar knappast någon pedagogs lön heller. Vår förskola har totalt 35 barn och 8 pedagoger. Skulle man slå ut deras löner på dessa 35 barn så skulle det bli ca 6500 kr per barn och månad. Det betalar i alla fall inte vi i barnomsorgsavgift... Vi betalar bara en bråkdel av den faktiska kostnaden. Väldigt förmånligt, faktiskt.
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-24 14:17:12 följande:
    Hur tänker du nu? Ska inte pedagogerna få några raster eftersom de är där för barnens skull? Ska alla lärare som jobbar för elevernas skull också skippa sina raster då? Och all vårdpersonal som jobbar för patienternas skull? 

Hmm, vi betalar knappast någon pedagogs lön heller. Vår förskola har totalt 35 barn och 8 pedagoger. Skulle man slå ut deras löner på dessa 35 barn så skulle det bli ca 6500 kr per barn och månad. Det betalar i alla fall inte vi i barnomsorgsavgift... Vi betalar bara en bråkdel av den faktiska kostnaden. Väldigt förmånligt, faktiskt.
    Det är bara så fruktansvärt tråkigt att som förälder, fjärde dagen på dagis höra att de måste ha sina raster!
    Herregud, hur många arbeten finns det inte där man nån gång emellanåt skippar rasten för att det inte funkade just den dagen?
    Indirekt betalar vi deras löner! Men man får tydligen inte kräva nånting av dem innan det blir tjurigt.
Svar på tråden Sova på förskolan!?