• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • helena29

Samma visa idag. Hämtade en dödstrött unge som hade sovit 30 min. De börjar ha en massa teorier om att " han är nog inte van när vagnen står stilla...." Ok, där la de problemet hos mig! "Han stör sig nog av ljudet på gården" " Han är förkyld o täppt i näsan" "Det ger sig nig med tiden, är nog bara lite nytt"
    Inners inne vet jag att det inte beror på något utav det här! Han ÄR ju sån! Men det säger jag inte till personalen. Då engagerar de väl sig inte att han ska sova, för det är ju ändå inte lönt...?

• helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-20 19:04:24 följande:

Vad händer om han sover både för- och eftermiddag? Somnar han då?

Nä, då somnar han inte på em sen. Dessutom sover alla barn efter lunch på fsk.
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-20 19:12:12 följande:
    Nä, då somnar han inte på em sen. Dessutom sover alla barn efter lunch på fsk.
    De flesta men de kan ju inte tvinga alla. Vi har haft några lite då och då hos oss som sovit för- och eftermiddag. Därav frågan.
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-20 20:53:30 följande:
    De flesta men de kan ju inte tvinga alla. Vi har haft några lite då och då hos oss som sovit för- och eftermiddag. Därav frågan.
    Jobbar du på fsk?
    Vad skulle du råda mig? Öva med vagnen hemma eller låta honom sova inne och att han får sin sömn på 1,5 timme?
  • helena29

Samma visa idag vid hämtning. Trött unge dom sovit 30 min. Nu verkade t.o.m personalen uppgivna och man får ju känslan av mitt barn är besvärligt. Känner lärarna det så??
    Det är väl medvetna om att han behöver mer sömn sa de. I fyra dagar har de nu stått och vaggat vagnen för att han ska somna om. Men det funkar inte. Kan det inte va dags att prova ett annat tillvägagångssätt då?
    De undrade vad jag tyckte de skulle göra. Jag föreslog bara att de kunde börja gunga på vagnen innan 30 minuter har gått för att prova om han sover vidare. Då snäste hon emot mig att " vi måste faktiskt ha våra raster!" Men det är väl alltid nån hos barnen hoppas jag? Så det är mitt barns fel att de inte kan ha nån rast då?
    De säger att de gör vad de kan! Men de har provat samma sak i fyra dagar utan framgång?
    Jag kände mig som en jobbig förälder med ett besvärligt barn som inte är som alla andra!
    Vad kan jag begära av dem? Frågade om de kunde prova att lägga inne. Icke! Det är inte bra för barnen. Men huvudsaken är väl att han sover? Tänker att det borde inte va några större problem att fixa dit en madrass?
    Det här är så fruktansvärt jobbigt, då jag märker hur dåligt min lille mår när han är såhär trött. Kan ju omöjligt va bra för utvecklingen. Hämtar vid fyra och hör honom gråta redan i hallen. Sedan är det att härda ut till tidigast halv sex och lägga honom. Ingen kvalitetstid alls med andra ord.
    Sitter med en klump i magen på jobbet varje dag för jag vet vad som väntar när jag ska hämta min älskling.
    Är så ledsen, vad ska vi göra?????

• Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-20 22:17:16 följande:
    Jobbar du på fsk?
    Vad skulle du råda mig? Öva med vagnen hemma eller låta honom sova inne och att han får sin sömn på 1,5 timme?
    Ja.

Att börja med att ta ett djupt andetag och försöka ta det lugnt. Jag förstår att det här är jobbigt för er men ingen kan trolla. Du ska inte behöva känna att ditt barn förstör rasterna, såklart inte, men visst är det säkert så att de turas om att rasta när barnen sover. Det brukar vara så då det tar minst resurs från barngruppen. En pedagog kanske är själv på avdelningen just den tiden i typ 30 minuter och några barn kanske är vakna också. Det kan vara svårt att lösa på annat sätt (och rast måste vi ju ha) och då är det jättesvårt att försöka söva om eller lägga sig med ett barn igen. Speciellt om det tar väldigt lång tid. Det ska dock inte du behöva tänka på!

Det kniviga med sömn är ju att ingen kan bestämma att en annan människa ska sova. Försöka går ju alltid, såklart, men vad föreslår du själv då? Får ni honom att sova 1,5 timme varje dag hemma? Du kan inte kräva att han ska sova 1,5 timme men du kan förvänta dig att personalen försöker sitt allra bästa för att få honom att göra det.
  • Flygfotogen

Jag förstår inte riktigt varför de inte kan försöka att lägga honom inne. Åtminstone ha vagnen inne utifall det saknas madrasser. Barn med förkylningsastma brukar få sova inne och när det är svinkallt... Fråga förskolechefen annars om inte personalen kan svara.

• helena29

Vilket är viktigast? Att mitt barn sover och de får pussla med rasterna eller att personalen får sin rast på bestämda tider? Isåfall får väl mitt barn räknas "barn med särskilda behov" och så får de ta en personal till det!?
    Har de verkligen gjort sitt bästa när de i fyra dagar gjort samma sak som inte funkar? Klart lätt för dem att säga att de gör vad de kan, men hur vet jag det?? De undrade vad jag tyckte de skulle göra. Prova vagga vagnen innan han vaknar, sa jag. Fick ju kalla handen direkt. Då var hon ju inte speciellt tillmötesgående?
    Frågar igen; ska vi öva med vagnen hemma eller köra på det som vi vet han sover bäst av??
    Sen känns det som om min son är det "heta samtalsämnet" bland personalen. Att han inte kan sova! Känns inget vidare. Har de inte sekretess? Hörde av en tjej på en annan avdelning att hon var fullt insatt i hur mitt barn sover.
    Tänkte faktiskt maila förskolechefen och kolla vilka krav jag kan ställa.

• banan123

Jobbar själv på förskola och nej, tyvärr är det inte att om din son sover som är det viktigaste. Klart att vi gör vad vi kan, men har man 24 andra barn så kan det vara svårt med sär behandling till ett barn. Tiden får nog ta sitt kasst. Du kan ju alltid vänja honom hemma med att sova inne/ madrass.. men nä sen ska dom inte gå och prata om ditt barn...

Svar på tråden Sova på förskolan!?