• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • Flygfotogen

Raster är nog pusslade redan men det kanske går att pussla mer.

Vad är viktigast kan man alltid fråga sig. Hör med förskolechefen då. Jag kan inte säga vad du ska göra men övning ger ju färdighet så jag tror inte det skadar att vänja honom att sova i vagn. Är han tillräckligt trött när han lägger sig?

• helena29
    banan123 skrev 2016-01-21 19:40:08 följande:

Jobbar själv på förskola och nej, tyvärr är det inte att om din son sover som är det viktigaste. Klart att vi gör vad vi kan, men har man 24 andra barn så kan det vara svårt med sär behandling till ett barn. Tiden får nog ta sitt kasst. Du kan ju alltid vänja honom hemma med att sova inne/ madrass.. men nä sen ska dom inte gå och prata om ditt barn...

Ska de inte se till barnens bästa främst? De andra sover ju, det vet jag ju. Barn som har andra behov får ju den tillgodosedda? Sömnen är ju minst lika viktig?
    De sover ute i vagn på fsk. Om vi lägger honom hemma i sängen sover han minst 1 timma!
    Vad menar du med att tiden får ta sitt kasst?
    Vad gör jag åt det då? Att de pratar om mitt barn med andra på förskolan??
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-21 19:40:14 följande:

Raster är nog pusslade redan men det kanske går att pussla mer.

Vad är viktigast kan man alltid fråga sig. Hör med förskolechefen då. Jag kan inte säga vad du ska göra men övning ger ju färdighet så jag tror inte det skadar att vänja honom att sova i vagn. Är han tillräckligt trött när han lägger sig?

Han är totalt slut och somnar med en gång! Fast vaknar ej utvilad efter ca 30 min.
    Tänker vilket är det bästa? Att få in rutinen att han i alla fall SOVER 1,5 h eller att han prompt ska sova i vagn? Tänker att det kanske kommer av sig självt om han bara får in en rutin att han sover en viss tid vid ett fast klockslag.
    Har inte ni haft barn som krånglat med sömnen? Hur har det gått för dem?
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-21 20:15:10 följande:
    Han är totalt slut och somnar med en gång! Fast vaknar ej utvilad efter ca 30 min.
    Tänker vilket är det bästa? Att få in rutinen att han i alla fall SOVER 1,5 h eller att han prompt ska sova i vagn? Tänker att det kanske kommer av sig självt om han bara får in en rutin att han sover en viss tid vid ett fast klockslag.
    Har inte ni haft barn som krånglat med sömnen? Hur har det gått för dem?
    Jag har haft många barn som krånglat med sömnen och det har varit jobbigt för dem i perioder. I vissa fall har föräldrarna valt att rådda om tiderna så att de kunnat hämta tidigare alternativt kommit senare. Vi har gjort så gott vi har kunnat men i vissa fall är det svårt.

Vänd dig till BVC om sömnen. De kan säkert råda dig. Hur är nätterna?
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-22 11:13:11 följande:
    Jag har haft många barn som krånglat med sömnen och det har varit jobbigt för dem i perioder. I vissa fall har föräldrarna valt att rådda om tiderna så att de kunnat hämta tidigare alternativt kommit senare. Vi har gjort så gott vi har kunnat men i vissa fall är det svårt.

Vänd dig till BVC om sömnen. De kan säkert råda dig. Hur är nätterna?
    Nätterna är olika, men det är ju mer normalt att barnen är oroliga i periodvis under nätterna. Där sover han ju inte halvtimmes-vis.
    Problemet är dagtid då han vaknar i sömnskarven vid 30 min och inte kan somna om. BVC har nog tyvärr inga råd. Allt är ju tydligen normalt och "vissa barn sover så lite" Grrrrrrr.....
    Sover man bredvid honom kan han sova upp till 2 Tim, men går ju inte lösa på förskolan!!!
  • Flygfotogen

Fast det är ju så. Vissa sover lite på dagarna. Det finns begränsat mycket man kan göra åt det.

• Natulcien

TS. Jag tror att det bästa du kan göra är att bara ta det lugnt och gilla läget. Din son nöjer sig med 30 min (det gjorde min son också under lång tid), och det finns inte så mycket att göra åt det (mer än du redan försökt).
    Det låter på alla dina inlägg och trådar om detta som om det här tar enormt mycket energi från dig och oroar sig väldigt mycket, när det egentligen är ett ganska vanligt sömnmönster.
    Kanske bättre att bara accpetera att det är så här? Är han övertrött när du hämtar kanske han kan ta en liten powernap på väg hem? Det ger sig säkert med tiden.

• banan123
    helena29 skrev 2016-01-21 20:11:28 följande:

Ska de inte se till barnens bästa främst? De andra sover ju, det vet jag ju. Barn som har andra behov får ju den tillgodosedda? Sömnen är ju minst lika viktig?

De sover ute i vagn på fsk. Om vi lägger honom hemma i sängen sover han minst 1 timma!

Vad menar du med att tiden får ta sitt kasst?

Vad gör jag åt det då? Att de pratar om mitt barn med andra på förskolan??

Jag menar att det löser sig nog med tiden ska du se.. Vi har ju sekretess och får inte lov att prata med någon om någon annans barn. Säg att du vet att folk pratar om ditt barn o att det inte uppskattas?
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-22 19:36:09 följande:

TS. Jag tror att det bästa du kan göra är att bara ta det lugnt och gilla läget. Din son nöjer sig med 30 min (det gjorde min son också under lång tid), och det finns inte så mycket att göra åt det (mer än du redan försökt).
    Det låter på alla dina inlägg och trådar om detta som om det här tar enormt mycket energi från dig och oroar sig väldigt mycket, när det egentligen är ett ganska vanligt sömnmönster.
    Kanske bättre att bara accpetera att det är så här? Är han övertrött när du hämtar kanske han kan ta en liten powernap på väg hem? Det ger sig säkert med tiden.

Nä, min son är INTE NÖJD med 30 minuter. Hur vet du det? Han är ju totalt slut när han vaknar, men omöjlig att söva om. Trött, ledsen, gnällig. Är det livskvalité att ha det så på dagarna?
    Hjälper ju varken min son eller mig att detta är ett vanligt sovmönster? Problemet kvarstår ju ändå.
    Kommer aldrig acceptera att se min son må dåligt över att han inte är utvilad. En powernap i bilen på väg funkar inte. Är han övertrött somnar han inte, dessutom har vi bara 5 min hem från dagis.
  • helena29
    banan123 skrev 2016-01-22 19:56:14 följande:
    Jag menar att det löser sig nog med tiden ska du se.. Vi har ju sekretess och får inte lov att prata med någon om någon annans barn. Säg att du vet att folk pratar om ditt barn o att det inte uppskattas?
    Ska jag definitivt göra! Får de inte ens prata om det med andra kollegor på andra avdelningar?
    Löser sig med tiden? Hur lång tid är rimligt??
Svar på tråden Sova på förskolan!?