• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-12 15:48:19 följande:

Ge honom en chans att anpassa sig till nya rutinerna! Försök att inte ta ut något i förskott och klura ut varför han vaknar efter 30 minuter och vad som kan göras. Har det alltid varit såhär eller är det en fas? Vaknar han även om vagnen är i gungning vid den tiden in i sovningen?

Detta är ju dock inte att han innehar några rutiner. Han kan väl inte själv rå för att han vaknar efter 30 min.
    Det har alltid varit såhär. Det är ingen fas.
    Han vaknar även om vagnen är i gungning.
    Ligger man bredvid i en säng kan han sova längre.
    Så.
  • helena29
    Alexi skrev 2016-01-12 14:45:06 följande:
    Mina barn har sovit ute varje dag, i vagn. Och sovit fantastiskt bra i alla väder. Då har de sele på sig också så nej de kan inte vända på sig. Så vi är många föräldrar som bara ser fördelar med vagnssovande och barnen mår bara bra av det.

Vår dotter sov bara 30-minuterspass dagtid fram till ungefär 14 månader, då började hon plötsligt sova en gång per dag och ca 2 timmar.
    Ser ni det som en fördel att inte kunna vrida på sig om man känner att man ligger obekvämt? I en säng kan du vända om till sida, mage och kanske somna om gott om du vaknar till. I en vagn kan du inte röra dig om du vaknar till. Det är ju det jag tror händer. Han vaknar till, vill inte ligga fastspänd och kan inte somna om.
  • Alexi
    helena29 skrev 2016-01-12 19:04:53 följande:
    Ser ni det som en fördel att inte kunna vrida på sig om man känner att man ligger obekvämt? I en säng kan du vända om till sida, mage och kanske somna om gott om du vaknar till. I en vagn kan du inte röra dig om du vaknar till. Det är ju det jag tror händer. Han vaknar till, vill inte ligga fastspänd och kan inte somna om.
    Som sagt, mina barn har varit vana att sova i vagn, från första början så de sov alltid gott där. Och varför utgår du från att det är obekvämt? Klart han kan reagera på selen men generellt är det ju väldigt gosigt och mjukt och skönt i en vagn, speciellt så här på vintern med åkpåsar, täcken mm. Tänk på att en bebis kan inte röra sig alls första månaderna och inte är det ett problem för dem?
  • IsDimma
    helena29 skrev 2016-01-12 12:47:41 följande:
    På sonens förskola sover alla barn ute, oftast två o två i dubbelvagnar. Ingen närhet inte... Kan inte vända sug, ändra ställning mm. Hur skönt är det o diva rakt upp o ner i en vagn i två timmar. Oftast sover de ju bättre på sidan eller mage.
    Hur tror du personalen kommer agera när han skriker efter 30 min? Ta upp? Gunga vagn?
    Lär väl väcka sovkompisen bredvid också...
    Hos oss försöker vi söva om om det går. Men inte på bekostnad på att väcka alla andra. Det är ju lättare om dom sover i vagn. Låta honom sova brevid någon som sover oavsett oljud (det finns såna barn) eller bredvid någon som ändå ska väckas efter en halvtimme/timme - då gör det inte så väldigt mycket om det barnet vaknar lite i förtid.

Sen har barn generellt mycket mindre behov av att ändra kroppsställning när dom sover. Iaf för att det är obekvämt. Dom är lättare i kroppen än en vuxen.
  • Sous
    helena29 skrev 2016-01-12 19:04:53 följande:
    Det är positivt ur ex smittosynpunkt att sova ute på förskolan. Bra med frisk luft och skönt att kunna luta vagnen lite om barnen är snoriga och förkylda, då kan de andas lättare och sover ofta helt fantastiskt. Utgå inte från att det inte kommer att fungera och underskatta inte flockeffekten där barn oftast gör som alla andra i gruppen. Varför är han fastspänd då, om det är det som är problemet? Mitt barn har aldrig varit fastspänd när han sover och han har legat still ändå.
  • helena29

Problemet att han vaknar efter 30 min beror inte på vagnen. Händer oftast inne också! Varit så sen han var 2 mån. Men ändå inte utvilad och behöver sova mer!

• Annelie 76
    helena29 skrev 2016-01-12 11:45:24 följande:

Nu kom vi hem från förskolan, han somnade i vagnen på vägen hem på två röda. Absolut inga problem alls. Men EXAKT 30 min efter han somnat vaknar han och bu har jag stått i 15 min och gungat vagnen och han skriker än! Vad är problemet?? Han är ju supertrött! VARFÖR vaknar han? Och varför går det inte att söva om? Kommer ju bli exakt likadant på förskolan? De andra barnen sover ju MINST 1,5 timme.,Hur tror ni personalen kommer att agera och göra?
    Har bara nämnt att han inte sover så bra i vagn.

Alla har cykler av djupare och ytligare sömn. För barn har de en period av ytligare sömn 30-45 minuter efter de somnat. Blir de störda vid det här tillfället så vaknar de. En del barn kan somna om, andra inte. Det är tyvärr bara så det är och så vitt jag vet går det inte att göra nåt åt.
  • Det kommer bli bra

Oj vad jag känner igen mig. Så var mitt barn med, men vet du vad? På fsk (efter ca 2 mån) så hade hen plötsligt lärt sig att sova på "fsk-vis" dvs sov längre där än hemma nånsin! :) På samma vis som hen här hemma inte "klarar av" vissa saker som går hur lätt som helst på fsk. Så tror nog det kommer ordna sig för ditt barn också! Håller tummarna!

• helena29
    Annelie 76 skrev 2016-01-13 08:16:58 följande:
    Alla har cykler av djupare och ytligare sömn. För barn har de en period av ytligare sömn 30-45 minuter efter de somnat. Blir de störda vid det här tillfället så vaknar de. En del barn kan somna om, andra inte. Det är tyvärr bara så det är och så vitt jag vet går det inte att göra nåt åt.
    Han vaknar även om han inte blir störd vid det tillfället!
  • helena29
    Det kommer bli bra skrev 2016-01-13 10:55:06 följande:

Oj vad jag känner igen mig. Så var mitt barn med, men vet du vad? På fsk (efter ca 2 mån) så hade hen plötsligt lärt sig att sova på "fsk-vis" dvs sov längre där än hemma nånsin! :) På samma vis som hen här hemma inte "klarar av" vissa saker som går hur lätt som helst på fsk. Så tror nog det kommer ordna sig för ditt barn också! Håller tummarna!

Härligt! Vad gjorde personalen de två första månaderna då? Lät hen bara sova 30 min? Försökte söva om?
    Och gjorde de nåt för att hen skulle sova längre eller kom det av sigsjälvt?
Svar på tråden Sova på förskolan!?