• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • Alexi
    helena29 skrev 2016-01-22 20:19:43 följande:
    Ska jag definitivt göra! Får de inte ens prata om det med andra kollegor på andra avdelningar? Löser sig med tiden? Hur lång tid är rimligt??
    Fast varför bråka om en sån sak som att ditt barn har svårt att sova. Tänk om det är så att någon personal på de andra avdelningarna har bra erfarenheter och idéer? Då är det väl jättebra om personalen som har din son får tips. Det är att inte fokusera på det riktiga problemet att börja tjafsa med dem om att de diskuterar din sons sömnvanor, så känsligt kan inte det vara.

• Alexi
    helena29 skrev 2016-01-22 20:16:10 följande:
    Nä, min son är INTE NÖJD med 30 minuter. Hur vet du det? Han är ju totalt slut när han vaknar, men omöjlig att söva om. Trött, ledsen, gnällig. Är det livskvalité att ha det så på dagarna? Hjälper ju varken min son eller mig att detta är ett vanligt sovmönster? Problemet kvarstår ju ändå. Kommer aldrig acceptera att se min son må dåligt över att han inte är utvilad. En powernap i bilen på väg funkar inte. Är han övertrött somnar han inte, dessutom har vi bara 5 min hem från dagis.
    Du kan ju faktiskt ta en omväg med bilen om du tror att det vore bra för honom att sova en stund vid hämtning.
  • helena29
    Alexi skrev 2016-01-22 20:34:24 följande:
    Fast varför bråka om en sån sak som att ditt barn har svårt att sova. Tänk om det är så att någon personal på de andra avdelningarna har bra erfarenheter och idéer? Då är det väl jättebra om personalen som har din son får tips. Det är att inte fokusera på det riktiga problemet att börja tjafsa med dem om att de diskuterar din sons sömnvanor, så känsligt kan inte det vara.

Rätt tänkt! Har de tips och idéer är det ju klart perfekt. Det lät dock mer som"skvaller".
  • helena29
    Alexi skrev 2016-01-22 20:35:27 följande:
    Du kan ju faktiskt ta en omväg med bilen om du tror att det vore bra för honom att sova en stund vid hämtning.
    Ja, fast med mina erfarenheter vet jag att han tyvärr inte somnar i bilen när han är sådär övertrött.
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-22 19:26:51 följande:

Fast det är ju så. Vissa sover lite på dagarna. Det finns begränsat mycket man kan göra åt det.

Förbannat synd är det i alla fall. Sömnen är ett viktigt basbehov som dessutom påverkar både hjärna, utveckling, koncentration och inlärning.
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-22 19:26:51 följande:

Fast det är ju så. Vissa sover lite på dagarna. Det finns begränsat mycket man kan göra åt det.

Han hade fått sova hur lite han ville, men bara han sov tills han var utvilad. Vilket han inte gör. Struntar i om han sover 10 min eller 3 timmar så länge han tar sig den sömn han behöver!
  • Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-22 20:16:10 följande:
    Nä, min son är INTE NÖJD med 30 minuter. Hur vet du det? Han är ju totalt slut när han vaknar, men omöjlig att söva om. Trött, ledsen, gnällig. Är det livskvalité att ha det så på dagarna?
    Hjälper ju varken min son eller mig att detta är ett vanligt sovmönster? Problemet kvarstår ju ändå.
    Kommer aldrig acceptera att se min son må dåligt över att han inte är utvilad. En powernap i bilen på väg funkar inte. Är han övertrött somnar han inte, dessutom har vi bara 5 min hem från dagis.
    Jag tänker bara att man kanske inte måste se det som ett problem? Ibland blir faktiskt tillvaron lugnare om man bara gillar läget. Du har försökt allt, förskolan har försökt. Det kanske räcker så? Om du själv är väldigt orolig och stressad över din sons sömn så kanske det smittar av sig på honom, tänker jag? Vad händer om du lägger ner kampen med sömnen och bara tar det lugnt?
  • Flygfotogen

Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad du vill att förskolan ska göra åt detta annat än så gott de kan? Jag tolkar dig som mycket irriterad och aningen arg på dem för att de inte lyckats vända något på typ fyra försök som ni aldrig lyckats vända helt hemma? Du kan aldrig kräva att ditt barn sover utan det är i slutänden helt upp till barnet. Annars får du söka hjälp hos läkare om du tror att han tar skada av sömnen.

• helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-23 18:02:17 följande:

Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad du vill att förskolan ska göra åt detta annat än så gott de kan? Jag tolkar dig som mycket irriterad och aningen arg på dem för att de inte lyckats vända något på typ fyra försök som ni aldrig lyckats vända helt hemma? Du kan aldrig kräva att ditt barn sover utan det är i slutänden helt upp till barnet. Annars får du söka hjälp hos läkare om du tror att han tar skada av sömnen.

De säger " vi gör allt vad vi kan!"
    Tycker jag då rakt inte, då de gungat vagnen i fyra dagar utan framgång. Varför provar de inget annat sätt? Känns som om de blev jätteförvånade att alla barn inte sov som klockor mellan 12-14. Hur kan de räkna med att kunna ta sina raster då? Han kanske inte sover överhuvudtaget??
    Stör mig mer och mer på hennes kommentar: " vi måste faktiskt ha våra raster!" Ok, men om han inte sover alls då??
    Då får de väl gå till chefen och säga att de har ett barn med extra resurser vid sömnen?
    Andra behov som barnen har tillgodoses ju? Matning, bära, trösta, hjälp med språket...
    Jag vill att de ska prova olika sätt innan de säger att de gör allt de kan! Får väl ta en person att gå med vagnen 1 timme då?? Men det går väl aaaaldrig! Fast ett barn som pratar dåligt kan få gå iväg med en personal en timme...
    Sömnen är väl ett ytterst viktigt behov att tillfredsställa!
    Det är väl självklart att han tar skada av att gå och vara trött och outvilad hela dagarna.
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-23 13:22:36 följande:
    Jag tänker bara att man kanske inte måste se det som ett problem? Ibland blir faktiskt tillvaron lugnare om man bara gillar läget. Du har försökt allt, förskolan har försökt. Det kanske räcker så? Om du själv är väldigt orolig och stressad över din sons sömn så kanske det smittar av sig på honom, tänker jag? Vad händer om du lägger ner kampen med sömnen och bara tar det lugnt?
    Varför ska man inte se det som ett problem när det ÄR ett problem. Hur hade det sett ut om man hade gjort det med allt? Lamt!
    Klart det är lugnare om man gillar läget, men hjälper ju knappast till att lösa problemet! Nej, jag har inte försökt allt. Jag fortsätter tills jag kommer på ett sätt som fungerar. Förskolan har väl inte försökt? De har provat SAMMA grej hela tiden, som inte funkat.
    Tror inte min oro över hans sömn påverkar hans sömnmönster så att han vaknar upp vid den ytliga sömnen vid 30 min? Det var väääldigt långsökt.
    Om jag lägger ner kampen kommer problemet kvarstå och jag kommer fortsätta ha en son som är trött och icke utvilad på dagarna. Det är ju inte för MIN skull han ska sova, utan för hans egen! Hade inte brytt mig om han sov vare sig 10 min eller 3 timmar, bara han var pigg och utvilad.
Svar på tråden Sova på förskolan!?