• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • Det kommer bli bra
    helena29 skrev 2016-01-13 12:29:20 följande:
    Härligt! Vad gjorde personalen de två första månaderna då? Lät hen bara sova 30 min? Försökte söva om?
    Och gjorde de nåt för att hen skulle sova längre eller kom det av sigsjälvt?
    De sover inne på mitt barns fsk ska jag tillägga. Men det de gjort var att de försökt söva om (vilket inte funkade i början), till att försöka få barnet att vila/vara tyst/lugn inne i vilorummet (och ha tråkigt) så att hen inte störde kompisarna som sover och det skulle vara möjligt för personalen att ha sina raster. men detta gick inte heller nåt vidare. Sedan prövade de att en alltid går ut med mitt barn när denne vaknar och inte verkar somna om, men hux flux efter ca 2 mån ville barnet inte gå ut, eftersom alla kompisarna var kvar och sov. Barnet sätter sig nu bara upp, ser sig omkring, personalen kan säga: "vi sover lite till" och barnet lägger sig ner och somnar om.

Det låter helt otroligt för så går det inte till hemma.... tyvärr, här är det samma visa som alltid: 30 min och barnet vill/ska upp fast hen gnäller av trötthet.

Tror det på fsk handlar om att barnet ser hur alla andra gör och ska göra likadant. Men det tog ett tag innan hen kom in i den "grupp-mentaliteten" så att säga, men nu funkar det hur bra som helst. 

Förhoppningsvis kommer din son in i fsk-rytmen också!
  • Fjonken

Oj, en klassiker. Trodde vår son skulle bli den förste som inte lyckades sova på dagis. Men men... Första dagen utan mamma eller pappa så somnade han som en stock. Så slappna av. Ett barn på dagis uppträder inte som hemma. 

• Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-12 19:02:20 följande:
    Detta är ju dock inte att han innehar några rutiner. Han kan väl inte själv rå för att han vaknar efter 30 min.
    Det har alltid varit såhär. Det är ingen fas.
    Han vaknar även om vagnen är i gungning.
    Ligger man bredvid i en säng kan han sova längre.
    Så.
    Va?

Han får nya rutiner på förskolan. Ge det en chans innan du dömer ut det. Det kan gå bra också!
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-13 18:31:41 följande:
    Va?

Han får nya rutiner på förskolan. Ge det en chans innan du dömer ut det. Det kan gå bra också!
    Ja det kan det ju, men är väl pessimistiskt lagd, då det inte gått bra nån annanstans hittills.
    Bara svårt att förstå varför han helt plötsligt skulle ändra sömnmönster, som han ändå inte styr själv. Han VÄLJER ju inte att vakna efter 30 minuter när han skulle behöva 1,5 timme till! Det är ju nåt som bara sker....
  • Harvester

Mitt barn hade bara sovit i vagnen under promenader innan, alltid sovit middag i sängen. Var övertygad om att det aldrig skulle funka att sova ute i vagn på dagis..

Sovit som en stock sen dag 1... De blir så trötta på dagis <3

• Fjonken
    helena29 skrev 2016-01-13 22:10:48 följande:
    Ja det kan det ju, men är väl pessimistiskt lagd, då det inte gått bra nån annanstans hittills.
    Bara svårt att förstå varför han helt plötsligt skulle ändra sömnmönster, som han ändå inte styr själv. Han VÄLJER ju inte att vakna efter 30 minuter när han skulle behöva 1,5 timme till! Det är ju nåt som bara sker....
    Slappna av. Det kommer att fungera. Personalen på vårt första dagis sa att nästan ALLA förstagångsföräldrar är övertygade om att just deras barn blir det första som inte klarar av att sova på förskolan. Så släpp det. Oroa dig inte. Det kommer fungera. Det bara gör det. 
  • helena29
    Fjonken skrev 2016-01-14 09:09:56 följande:
    Slappna av. Det kommer att fungera. Personalen på vårt första dagis sa att nästan ALLA förstagångsföräldrar är övertygade om att just deras barn blir det första som inte klarar av att sova på förskolan. Så släpp det. Oroa dig inte. Det kommer fungera. Det bara gör det. 
    Då litar jag på dig! Återkommer på måndag om hur det gick första dagen!
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-13 22:10:48 följande:
    Men är det någon som tror att han gör det med flit då? Det blir den sömn det blir helt enkelt. I synnerhet till en början. Ingen kan trolla. I värsta fall får ni försöka att anpassa vistelsetiderna då om det inte fungerar för honom så att han kan sova hemma i sängen.
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-16 17:50:06 följande:
    Men är det någon som tror att han gör det med flit då? Det blir den sömn det blir helt enkelt. I synnerhet till en början. Ingen kan trolla. I värsta fall får ni försöka att anpassa vistelsetiderna då om det inte fungerar för honom så att han kan sova hemma i sängen.
    Verkar lite så eftersom många skriver att barnen gör som de andra barnen gör... Sover de andra kommer mitt barn också göra det.
    Tyvärr kan vi inte ändra tiderna då vi har jobb med arbetstider att passa. Och sängen spelar ingen roll. Vaknar efter 30 min ändå. Men där går det lättare att söva om, ifall man har tiden. Den möjligheten har inte inte personalen på förskolan.
  • Flygfotogen

Fast det handlar ju om att man lär sig nytt av andra. Kanske lär han sig det, kanske inte. Det löser sig.

Svar på tråden Sova på förskolan!?