• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • Vinterankan

Mitt ena barn var omöjlig med sömnen, kunde först inte somna och när hon väl gjorde det så vaknade hon precis som ditt efter exakt 30 minuter (eller 15 om man hade otur). Vi var väldigt bekymrade inför förskolestarten just vad gällde sömnen. Första veckan på förskolan sov hon ingenting, andra började hon somna utmattad lite här och där efter själva vilan pch tredje somnade hon tillsammans med de andra på vilan och sov runt en timme. Hemma på helgerna fortsatte hon vara lika omöjlig men på förskolan funkade det.

• Ramborg

Båda våra sover jättebra på förskolan. Efter bara några veckor somnade de själva på sin madrass. Hemma måste de ha alldeles tyst, välling, rätt nalle, spjälsängen osv osv.

Jag tycker också du ska berätta hur han funkar hemma och låta personalen sköta resten. Det kommer bli bra ska du se.

42.
  • helena29

Nu kom vi hem från förskolan, han somnade i vagnen på vägen hem på två röda. Absolut inga problem alls. Men EXAKT 30 min efter han somnat vaknar han och bu har jag stått i 15 min och gungat vagnen och han skriker än! Vad är problemet?? Han är ju supertrött! VARFÖR vaknar han? Och varför går det inte att söva om? Kommer ju bli exakt likadant på förskolan? De andra barnen sover ju MINST 1,5 timme.,Hur tror ni personalen kommer att agera och göra?
    Har bara nämnt att han inte sover så bra i vagn.

• helena29
    Vinterankan skrev 2016-01-11 20:24:31 följande:

Mitt ena barn var omöjlig med sömnen, kunde först inte somna och när hon väl gjorde det så vaknade hon precis som ditt efter exakt 30 minuter (eller 15 om man hade otur). Vi var väldigt bekymrade inför förskolestarten just vad gällde sömnen. Första veckan på förskolan sov hon ingenting, andra började hon somna utmattad lite här och där efter själva vilan pch tredje somnade hon tillsammans med de andra på vilan och sov runt en timme. Hemma på helgerna fortsatte hon vara lika omöjlig men på förskolan funkade det.

Härligt!!
    Hur länge sov hon på förskolan sen då?
  • Vanja

Dom brukar komma in i rutinerna ganska snart. Min sov jättedåligt innan hon började med o jag var lika bekymrad som du! Pratade med personalen om detta o dom sa att det var jättevanligt men att dom Alltid kom in i rutinerna ganska snabbt.. Dom är ju mer aktiva där oftast med så dom behöver nog sova lite längre än hemma kan jag tro.. :)

• helena29
    Vanja skrev 2016-01-12 12:23:42 följande:

Dom brukar komma in i rutinerna ganska snart. Min sov jättedåligt innan hon började med o jag var lika bekymrad som du! Pratade med personalen om detta o dom sa att det var jättevanligt men att dom Alltid kom in i rutinerna ganska snabbt.. Dom är ju mer aktiva där oftast med så dom behöver nog sova lite längre än hemma kan jag tro.. :)

Jo, det är ju inte det att han är pigg o inte vill sova. Han somnar fort o lätt, men vaknar igen efter 30 min. Är då ledsen och skriker i vagnen. Supersvår att söva om! Detta uppvaknande är ju inget han styr över själv. Han vaknar ju inte för att jan är utvilad. Han behöver sova MYCKET mer än 30 min!
    Till slut, efter 15-20 min somnade han om. Men sov bara ca 35-40 min till. Tog nu upp honom och han sover vidare i min famn. Uppenbart att han behöver mer sömn än den han tar sig i vagnen!
    Kommer personalen försöka söva om honom i vagnen eller tar de upp honom direkt när han vaknar?
    Vad kan man kräva av dem?
  • helena29
    IsDimma skrev 2016-01-11 12:28:26 följande:

Det brukar lösa sig bra när dom kommit in i rutinerna. Vi brukar skola in minst 4 ettåringar varje höst som sover dåligt hemma eller inte kan somna utan att man ligger bredvid eller som bara kan somna ammandes eller med flaska.
    När dom sover hos oss sover dom kanske i början lite sämre men sen brukar dom utan problem sova 1.5-2 timmar. Det är jobbigt att vara på förskola. Sen ser dom hur kompisarna gör.

I höstas skolade jag in en 14 månaders som hemma bara sov 15 minuter på pappas mage om dagarna. Mamman trodde aldrig att hon skulle sova hos oss. Första dagen somnade hon i min famn och sov tio minuter, hon vaknade när jag försökte lägga henne.
    Andra dagen somnade hon på madrassen med min hand på ryggen, gråtandes och sov 20 minuter. Fjärde dagen somnade hon utan gråt men med en hand på ryggen och sov 1 timme. Och femte dagen gick hon frivilligt in i sovrummet, la sig på madrassen, somnade på tre minuter med mig bredvid (då hade jag en annan inskolning som skulle sova första dagen och som grät och en kollega satt också med ett gråtande barn). Och sov nästan två timmar, vi väckte henne då. Idag har hon blivit lite äldre och vaknar självmant efter ungefär en timme.
    Vi brukar förvånas lite över vad barnen kan somna i. Vi kan ha gråtande och skrikande barn längre men dom andra somnar ändå. Vi är normalt bara en med på vilan men under inskolningarna kan vi ibland vara alla tre och vi är minst två där. För att barnen dels ska kunna få närhet men också för att dom ska kunna få inskolningsfröken i rummet. Det brukar bli bra

Men faktum är att hittills har jag inte haft ett barn som inte sovit hos oss. Maten kan vara värre, där kan vi ha barn som matvägrar länge. Det brukar släppa också men det tar oftast lite längre tid.

På sonens förskola sover alla barn ute, oftast två o två i dubbelvagnar. Ingen närhet inte... Kan inte vända sug, ändra ställning mm. Hur skönt är det o diva rakt upp o ner i en vagn i två timmar. Oftast sover de ju bättre på sidan eller mage.
    Hur tror du personalen kommer agera när han skriker efter 30 min? Ta upp? Gunga vagn?
    Lär väl väcka sovkompisen bredvid också...
  • Vinterankan
    helena29 skrev 2016-01-12 11:46:45 följande:

Härligt!!

Hur länge sov hon på förskolan sen då?

Hon sov så länge hon behövde, kunde vara upp till två timmar. Fast aldrig hemma, bara där.
  • Alexi
    helena29 skrev 2016-01-12 12:47:41 följande:
    På sonens förskola sover alla barn ute, oftast två o två i dubbelvagnar. Ingen närhet inte... Kan inte vända sug, ändra ställning mm. Hur skönt är det o diva rakt upp o ner i en vagn i två timmar. Oftast sover de ju bättre på sidan eller mage.
    Hur tror du personalen kommer agera när han skriker efter 30 min? Ta upp? Gunga vagn?
    Lär väl väcka sovkompisen bredvid också...
    Mina barn har sovit ute varje dag, i vagn. Och sovit fantastiskt bra i alla väder. Då har de sele på sig också så nej de kan inte vända på sig. Så vi är många föräldrar som bara ser fördelar med vagnssovande och barnen mår bara bra av det.

Vår dotter sov bara 30-minuterspass dagtid fram till ungefär 14 månader, då började hon plötsligt sova en gång per dag och ca 2 timmar.
  • Flygfotogen

Ge honom en chans att anpassa sig till nya rutinerna! Försök att inte ta ut något i förskott och klura ut varför han vaknar efter 30 minuter och vad som kan göras. Har det alltid varit såhär eller är det en fas? Vaknar han även om vagnen är i gungning vid den tiden in i sovningen?

Svar på tråden Sova på förskolan!?