• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • helena29
    FruFlower skrev 2016-01-19 18:52:49 följande:
    För att kunna somna och för att sova längre.
    Hur länge sov hon då?
    Gav de välling när hon vaknade "för tidigt" då?
  • IsDimma
    helena29 skrev 2016-01-19 18:52:38 följande:
    De sover ute i vagn. Alla andra barn sover ju så de borde ha ganska stor möjlighet att försöka söva om honom genom att gunga vagnen. Det hade de försökt med idag, han hade somnat till men vaknat så fort hon slutade gunga.
    Du som har erfarenhet av inskolningar. Hur lång tid är rimligt att det kan ta innan han "lär sig" sova?
    Hur har ni haft det med era barn?
    En vecka till två månader. Vi har en som vi skolade in i oktober som har sovit halvtaskigt sen dess, vissa dagar en halvtimme och vissa dagar 1.5 timme. Vaknar och är ledsen. Det tog nog fram till jul innan han numer oftast sover det han behöver.
    Men oftast går det betydligt fortare, upp till två veckor är nog det vanligaste. Iaf när det gäller så små som ettåringar som fortfarande behöver sova länge i regel.
  • FruFlower
    helena29 skrev 2016-01-19 18:55:04 följande:

Hur länge sov hon då?

Gav de välling när hon vaknade "för tidigt" då?

Vid sövning bara. Tror aldrig omsövning krävdes.
  • helena29
    IsDimma skrev 2016-01-19 18:59:34 följande:
    En vecka till två månader. Vi har en som vi skolade in i oktober som har sovit halvtaskigt sen dess, vissa dagar en halvtimme och vissa dagar 1.5 timme. Vaknar och är ledsen. Det tog nog fram till jul innan han numer oftast sover det han behöver.
    Men oftast går det betydligt fortare, upp till två veckor är nog det vanligaste. Iaf när det gäller så små som ettåringar som fortfarande behöver sova länge i regel.
    Men vad tror du om min son som säkerligen vaknar i sömnskarven vid 30 min? Trots att han är supertrött och behöver mer sömn? När kommer han lära sig sova över skarven? Hemma funkar det ibland i sängen, inte lika ofta i vagnen....
    Svårt för dig o gissa, men du kanske har en teori?
  • mamma 86
    helena29 skrev 2016-01-18 21:39:07 följande:

Underbart! Hoppas det biter på min son också! Hur gör ni då? Och varför tror ni att det funkar på förskolan och inte hemma??

Jag vet inte riktigt. Tror helt enkelt att de ser hur de andra barnen gör och framförallt blir de tröttare på ett annat sätt när de går på förskolan. Speciellt ett barn jag skolade in hade mycket svårigheter med sömnen, jag satt alltid med henne beredd på att försöka få henne att somna om. Nu sover hon utan problem. Vi sitter bredvid, ger dem napp/filt om de behöver. För några har det går bra redan efter några dagar, andra har tagit månader. Men ingen har tagit mer än ett par månader!
  • mamma 86
    helena29 skrev 2016-01-18 21:39:07 följande:

Underbart! Hoppas det biter på min son också! Hur gör ni då? Och varför tror ni att det funkar på förskolan och inte hemma??

Jag vet inte riktigt. Tror helt enkelt att de ser hur de andra barnen gör och framförallt blir de tröttare på ett annat sätt när de går på förskolan. Speciellt ett barn jag skolade in hade mycket svårigheter med sömnen, jag satt alltid med henne beredd på att försöka få henne att somna om. Nu sover hon utan problem. Vi sitter bredvid, ger dem napp/filt om de behöver. För några har det går bra redan efter några dagar, andra har tagit månader. Men ingen har tagit mer än ett par månader!
  • helena29
    mamma 86 skrev 2016-01-19 20:18:50 följande:
    Du inger ju lite hopp i alla fall. På min sons förskola sover de ute i vagnar. Hemma sover han bäst i sängen.
    Det konstiga med min son är ju att kan va så trött att det räcker att lägga ner honom så somnar han. MEN vaknar efter EXAKT 30 min igen... Förmodligen i en sömnskarv. Tror du han nånsin kommer lära sig att sova över den i vagnen på förskolan? Har du varit med om nåt liknande?
    Skulle du råda oss till att "öva" med vagnen hemma på helgerna? Eller fortsätta med sängen där vi har större chans att han sover längre?
    På så vis få in rutinen att han "ska" sova längre?
  • IsDimma
    helena29 skrev 2016-01-19 19:23:45 följande:
    Men vad tror du om min son som säkerligen vaknar i sömnskarven vid 30 min? Trots att han är supertrött och behöver mer sömn? När kommer han lära sig sova över skarven? Hemma funkar det ibland i sängen, inte lika ofta i vagnen....
    Svårt för dig o gissa, men du kanske har en teori?
    Nej, jag har egentligen ingen teori. Tyvärr.
    Men vad jag vet är att dom blir tröttare av förskola så det brukar lösa sig så iaf
  • helena29
    IsDimma skrev 2016-01-20 13:55:23 följande:
    Nej, jag har egentligen ingen teori. Tyvärr.
    Men vad jag vet är att dom blir tröttare av förskola så det brukar lösa sig så iaf
    Det går ju oftare lättare i sängen för honom att sova över skarven. Tycker du vi ska öva honom på helgerna att sova i vagnen? Eller låta honom sova där han sover bäst så han får in rutinen att han SKA sova en längre stund vid den tiden?
Svar på tråden Sova på förskolan!?