• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • helena29
    Alexi skrev 2016-01-25 21:39:02 följande:

I vagnen på förskolan? Fantastiskt i så fall!

Japp, i vagnen på förskolan. Blev väl en extra extra knock-out när han var där hela långa förmiddagen från 06:30. Men pessimistisk som jag är så tror jag inte det håller i sig... Imorgon kanske det blur halvtimmen igen. Men hoppas, hoppas!!! Hade en helt annan kille här hemma i eftermiddags när han fick sova ordentligt.
  • Alexi
    helena29 skrev 2016-01-25 21:43:54 följande:
    Japp, i vagnen på förskolan. Blev väl en extra extra knock-out när han var där hela långa förmiddagen från 06:30. Men pessimistisk som jag är så tror jag inte det håller i sig... Imorgon kanske det blur halvtimmen igen. Men hoppas, hoppas!!! Hade en helt annan kille här hemma i eftermiddags när han fick sova ordentligt.
    Superroligt, jag blir glad för er bådas skull. Och även om det går lite fram och tillbaka så går det säkerligen framåt successivt. Nu vet han hur man gör och han lär göra det igen, även om det då inte sker just imorgon.
  • helena29
    Alexi skrev 2016-01-25 21:50:09 följande:
    Superroligt, jag blir glad för er bådas skull. Och även om det går lite fram och tillbaka så går det säkerligen framåt successivt. Nu vet han hur man gör och han lär göra det igen, även om det då inte sker just imorgon.
    Tack:) Det var min man som hämtade så vet inte om personalen gjorde nåt annorlunda, men tror jag inte. Tänker som så att nu KAN han ju i alla fall...borde hända nån mer gång.
    Förra veckan gick han 11-16. Kanske att han inte blir lika knockad när han är hemma med pappa på fm.
    Denna veckan går han 07:00-15:00.
    Kanske lite dumt med "olika veckor", men så är det hos oss.
  • helena29

1 timme i vagn på fsk dag. Det tar sig...
    Mycket nöjd att det än då länge inte varit ngn halvtimme denna veckan. Hoppas det håller i sig!
    Tyvärr är 1 timme lite kort det också, men får väl inte ha för stora krav.

• helena29

Idag somnade han 12:30 och de väckte honom kl. 14. På dagis. I vagn. Är förbluffad????

• Ramborg

Så skönt! Det är så märkligt det där med hur bra det går att sova på dagis. Det är som trolleri.

42.
  • helena29
    Ramborg skrev 2016-01-27 22:49:24 följande:

Så skönt! Det är så märkligt det där med hur bra det går att sova på dagis. Det är som trolleri.

42.
    Det verkar så... Vad gör de??
  • helena29
    Jennie med ie skrev 2016-01-27 22:59:44 följande:

Vi har magic fingers

Är det så??
    Eller kör ni slut på dem totalt??
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-28 09:31:47 följande:
    Sant.
    Är det personalen det beror på eller barnet som blir så trött kanske??
    Rutinerna?
  • race

Jag tror att han vänjer sig. Efter flera dagar då han bara blivit erbjuden att sova i vagn så inser hans kropp att han missar sömn om han inte sover då, och vänjer sig... Man brukar ta vad man behöver som barn både vad gäller sömn och mat. Jag tror att det skulle fungerat hemma också om ni hade insisterat på att han skulle sova i vagn dag efter dag och visat att det inte fanns några andra alternativ. Jag tror dock att det hjälper lite att alla andra barn sover så också på dagis.

• helena29

Japp, fjärde dagen sov han 1 Tim 45 min. Då väckte de honom. Undra hur länge han sovit om han inte blivit väckt...

• IsDimma
    Jennie med ie skrev 2016-01-27 22:59:44 följande:

Vi har magic fingers

Så måste det vara
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-28 11:25:23 följande:
    Är det personalen det beror på eller barnet som blir så trött kanske??
    Rutinerna?
    Allt det tillsammans.
  • helena29

Undrar om jag nu vågar säga att det har vänt?
    Sedan 2:a veckan på förskolan har han nu sovit MINST 1 timma i vagnen ute!
    Oftast längre. Helt otroligt!
    Även hemma på helgen har det blivit ca 1,5 timma. Fast då i sängen.

Svar på tråden Sova på förskolan!?