• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • Alexi
    helena29 skrev 2016-01-23 20:18:01 följande:
    De säger " vi gör allt vad vi kan!" Tycker jag då rakt inte, då de gungat vagnen i fyra dagar utan framgång. Varför provar de inget annat sätt? Känns som om de blev jätteförvånade att alla barn inte sov som klockor mellan 12-14. Hur kan de räkna med att kunna ta sina raster då? Han kanske inte sover överhuvudtaget?? Stör mig mer och mer på hennes kommentar: " vi måste faktiskt ha våra raster!" Ok, men om han inte sover alls då?? Då får de väl gå till chefen och säga att de har ett barn med extra resurser vid sömnen? Andra behov som barnen har tillgodoses ju? Matning, bära, trösta, hjälp med språket... Jag vill att de ska prova olika sätt innan de säger att de gör allt de kan! Får väl ta en person att gå med vagnen 1 timme då?? Men det går väl aaaaldrig! Fast ett barn som pratar dåligt kan få gå iväg med en personal en timme... Sömnen är väl ett ytterst viktigt behov att tillfredsställa! Det är väl självklart att han tar skada av att gå och vara trött och outvilad hela dagarna.
    Fast han måste ju lära sig sova på ett sätt som funkar på förskolan. Att de ska ut och gå med vagnen en timme går ju en enstaka dag men hjälper inte i längden för han har då inte fått lära sig sova i stillastående vagn.

Hur sov han hemma idag då, i vagn eller i sängen och hur länge?
  • helena29
    Alexi skrev 2016-01-23 21:12:38 följande:
    Fast han måste ju lära sig sova på ett sätt som funkar på förskolan. Att de ska ut och gå med vagnen en timme går ju en enstaka dag men hjälper inte i längden för han har då inte fått lära sig sova i stillastående vagn.

Hur sov han hemma idag då, i vagn eller i sängen och hur länge?
    Grundtanken på förskolan är att se till varje barns ENSKILDA behov!
    Idag sov han i vagnen i en timma.
  • Alexi

Men se där! Om han kunde sova i vagnen en timma hemma kan han säkert det på förskolan snart också. Gjorde ni något annorlunda?

• Alexi

Och ja, förskolan ska se till varje barns enskilda behov men inte på bekostnad av all annan verksamhet. Klart att det är bäst att personalen har rast när 99 procent av barnen sover tex.

• Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-23 20:34:18 följande:
    Varför ska man inte se det som ett problem när det ÄR ett problem. Hur hade det sett ut om man hade gjort det med allt? Lamt!
    Klart det är lugnare om man gillar läget, men hjälper ju knappast till att lösa problemet! Nej, jag har inte försökt allt. Jag fortsätter tills jag kommer på ett sätt som fungerar. Förskolan har väl inte försökt? De har provat SAMMA grej hela tiden, som inte funkat.
    Tror inte min oro över hans sömn påverkar hans sömnmönster så att han vaknar upp vid den ytliga sömnen vid 30 min? Det var väääldigt långsökt.
    Om jag lägger ner kampen kommer problemet kvarstå och jag kommer fortsätta ha en son som är trött och icke utvilad på dagarna. Det är ju inte för MIN skull han ska sova, utan för hans egen! Hade inte brytt mig om han sov vare sig 10 min eller 3 timmar, bara han var pigg och utvilad.
    Men förskolan har å andra sidan bara haft 4 dagar på sig att lösa ett problem som du inte har lyckats lösa på 15 månader... Lite väl höga krav kan jag tycka.
    Basbehoven som sömn, mat, toalettbesök kan man inte tvinga barn till. Vill ett barn inte äta, sova eller bajsa när du vill så kan du inte tvinga det.

Och jag menade inte att din son vaknar efter 30 min p.g.a. att du är stressad och orolig, det jag menade var att det du benämner som gnäll kanske till viss del kan förvärras om föräldern är väldigt stressad och orolig? Men det var bara en tanke.
  • helena29
    Alexi skrev 2016-01-23 21:39:24 följande:

Men se där! Om han kunde sova i vagnen en timma hemma kan han säkert det på förskolan snart också. Gjorde ni något annorlunda?

La honom på sidan, icke fastspänd.
  • helena29
    Alexi skrev 2016-01-23 21:40:42 följande:

Och ja, förskolan ska se till varje barns enskilda behov men inte på bekostnad av all annan verksamhet. Klart att det är bäst att personalen har rast när 99 procent av barnen sover tex.

Kan omöjligt bli på bekostnad av ALL annan verksamhet att försöka få min son att sova lite längre. Tex. prova att gunga vagnen när det gått 25 minuter istället för när han vaknat efter 30 min. Men då fick man ju höra att de måste ha rast. Sjukt vad de var engagerade att ens lyssna på ett tips!
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-23 21:47:41 följande:
    Men förskolan har å andra sidan bara haft 4 dagar på sig att lösa ett problem som du inte har lyckats lösa på 15 månader... Lite väl höga krav kan jag tycka.
    Basbehoven som sömn, mat, toalettbesök kan man inte tvinga barn till. Vill ett barn inte äta, sova eller bajsa när du vill så kan du inte tvinga det.

Och jag menade inte att din son vaknar efter 30 min p.g.a. att du är stressad och orolig, det jag menade var att det du benämner som gnäll kanske till viss del kan förvärras om föräldern är väldigt stressad och orolig? Men det var bara en tanke.
    Nä, man kan inte tvinga. Men givetvis provar man olika sätt tills man kommer fram till en lösning. Man "lägger inte ner kampen och gillar läget". Hade du gjort det om ditt barn inte åt eller bajsade?
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-23 21:47:41 följande:

Gnället beror på TRÖTTHET.
    Annars är nog förskolepersonalen också stressade och oroliga, eftersom han gnäller där också.
  • Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-23 22:38:14 följande:
    Nä, man kan inte tvinga. Men givetvis provar man olika sätt tills man kommer fram till en lösning. Man "lägger inte ner kampen och gillar läget". Hade du gjort det om ditt barn inte åt eller bajsade?
    Om mitt barn inte åt, sov eller bajsade alls så skulle jag självklart kämpa!
    Men ditt barn sover ju. Även om det "bara" är 30 min.
Svar på tråden Sova på förskolan!?