• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • Natulcien
    helena29 skrev 2016-01-24 14:40:24 följande:
    Det är bara så fruktansvärt tråkigt att som förälder, fjärde dagen på dagis höra att de måste ha sina raster!
    Herregud, hur många arbeten finns det inte där man nån gång emellanåt skippar rasten för att det inte funkade just den dagen?
    Indirekt betalar vi deras löner! Men man får tydligen inte kräva nånting av dem innan det blir tjurigt.
    Tråkigt att höra, kanske. Men om föräldrar inte  inser att även förskolepedagoger behöver rast så kanske de ibland måste förtydliga det (även om det inte borde behövas).

På många jobb kan man absolut skippa någon rast här och där utan att det drabbar någon. Men ärligt talat skulle jag inte vilja att en förskolepedagog som har ett tufft jobb med små barn skulle skippa sin rast. De behöver den nog mer än de flesta.

Självklart ska man ha en öppen dialog med pedagogerna om sitt barn. Det fungerar lysande på vår förskola. Pedagogerna säger vad de tycker och kommer med tips och råd och vi som föräldrar gör likadant. Men att kräva att de ska strunta i sin rast för att stå och vagga mitt barn - nej det skulle jag aldrig komma på idén att kräva.

Varför uppsöker du inte läkare med din son om du är så orolig för hans hälsa?
  • helena29
    Natulcien skrev 2016-01-24 14:50:23 följande:
    Tråkigt att höra, kanske. Men om föräldrar inte  inser att även förskolepedagoger behöver rast så kanske de ibland måste förtydliga det (även om det inte borde behövas).

På många jobb kan man absolut skippa någon rast här och där utan att det drabbar någon. Men ärligt talat skulle jag inte vilja att en förskolepedagog som har ett tufft jobb med små barn skulle skippa sin rast. De behöver den nog mer än de flesta.

Självklart ska man ha en öppen dialog med pedagogerna om sitt barn. Det fungerar lysande på vår förskola. Pedagogerna säger vad de tycker och kommer med tips och råd och vi som föräldrar gör likadant. Men att kräva att de ska strunta i sin rast för att stå och vagga mitt barn - nej det skulle jag aldrig komma på idén att kräva.

Varför uppsöker du inte läkare med din son om du är så orolig för hans hälsa?
    Vem har sagt att förskolepedagoger har det tuffaste jobbet?
    Varför skulle de behöva det mer än nån annan??
    Jag har kontaktat BVC som ska återkomma. Men det är ju också ett släkte för sig! Ringer på torsdagen och de ska ringa tillbaka på måndagen?? VAD ÄR DET?
  • helena29
    helena29 skrev 2016-01-24 15:00:31 följande:
    Jag har kontaktat BVC som ska återkomma. Men det är ju också ett släkte för sig! Ringer på torsdagen och de ska ringa tillbaka på måndagen?? VAD ÄR DET?
    Jag nämnde inte nånting om hennes rast när jag föreslog det. Men tydligen trodde hon att alla visste att de har rast när alla barnen sover som ljus mellan 12-14. Borde kanske varit ett kriterie innan man fick plats?? För tydligen blev de ju SÅ förvånade när plötsligt en inte gjorde det.
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-24 13:12:43 följande:

Ska prova det på mitt jobb när nån ber mig om nåt. "Eh, det går inte, jag måste faktiskt ha rast!" "Jag struntar väl i det som är viktigt..."
    Pedagogerna är för för barnens skull och vi betalar deras lön!

Kamma dig. I helvete heller att du betalar vår lön. Med den attityden kommer du inte att komma långt. Du betalar nog knappt en tiondel av vad ditt barn kostar att ha på förskolan per månad. En förskoleplats för ett barn kostar i runda slängar 125000 per år!
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-24 15:00:31 följande:
    Läs arbetstidslagen och lugna ner dig.
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-24 17:10:19 följande:
    Kamma dig. I helvete heller att du betalar vår lön. Med den attityden kommer du inte att komma långt. Du betalar nog knappt en tiondel av vad ditt barn kostar att ha på förskolan per månad. En förskoleplats för ett barn kostar i runda slängar 125000 per år!
    Känsligt??! Lättprovocerad?
  • Flygfotogen
    helena29 skrev 2016-01-24 17:20:45 följande:
    Känsligt??! Lättprovocerad?
    Nä, inte ett dugg faktiskt. Jag har bara en låg toleransnivå för bullshit och dumheter samt missbruk av skiljetecken som ju lätt inger en hetsig ton i en text. Om du bara visste hur många enfaldiga människor jag har träffat på i olika sammanhang som tror sig ha rätt att tala om för lärare hur de ska sköta sitt jobb för att "de betalar lönen".
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-24 17:34:57 följande:
    Nä, inte ett dugg faktiskt. Jag har bara en låg toleransnivå för bullshit och dumheter samt missbruk av skiljetecken som ju lätt inger en hetsig ton i en text. Om du bara visste hur många enfaldiga människor jag har träffat på i olika sammanhang som tror sig ha rätt att tala om för lärare hur de ska sköta sitt jobb för att "de betalar lönen".
    Då är jag inte ensam då om att tro/tycka så då????????!!!!!!!!!!!
    Klart man måste ha rätt att framföra sina åsikter. Det är väl inte mer "synd om" förskolepedagoger än andra som arbetar 40 Tim/ vecka? Dock tycker jag de flesta förskolepedagoger jobbar 75%...
    Det låter ofta som att det är så synd om er? Har jag fel?
  • helena29

Lyssna på Louise Hallin. Vettig! Hon påpekar starkt att vi visst betalar lönen och att vi har tätt att kräva både det ena och det andra. Säg till om du vill ha en länk.

Svar på tråden Sova på förskolan!?