• helena29

Sova på förskolan!?

Hej,
    Håller precis på att skola in min snart 15 månaders son på förskolan. Är sjukt orolig för hur det ska gå med hans sovande där. Han är hopplös med dagsömnen och vaknar nästan alltid icke utvilad efter EXAKT 30 min. Han kan ibland sova bättre inomhus i säng. I vagn är det oftast bara 30 min, vilket är på tok för lite. Han är långt ifrån utvilad och blir supertrött o gnällig. Dock så är det omöjligt att få honom att somna om när han vaknat.
    På förskolan sover barnen utomhus i vagn. Är ju då helt övertygad om att han även där kommer att vakna efter 30 min, inte vara utvilad, och omöjlig att söva om. Många andra barn sover 2 Tim! Vilket även han skulle behöva, men av någon anledning vaknar han och går inte att söva om. Då bara skriker han.
    Har inte nämnt något om detta för personalen, då jag ju inte VET hur det kommer bli. Men vad skulle va annorlunda i deras vagn?
    Han kan va hur trött som helst, men ÄNDÅ vakna efter 30 min.
    Hur tror ni personalen löser detta? Han kommer va supergnällig resten av em om han inte sover.
    Ska jag låta bli att säga nåt och då får de upptäcka och komma på egen lösning?
    Tips o råd tack!!!

• Svar på tråden Sova på förskolan!?
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-17 21:59:44 följande:

Fast det handlar ju om att man lär sig nytt av andra. Kanske lär han sig det, kanske inte. Det löser sig.

Svårt o tro att hans sömnmönster kommer att ändrad pga att andras barns sömnmönster ser annorlunda ut??
  • Monstermamman

Min son sov knappt alls hemma, strulade som tusan med sömnen. Sov bara i bärsele och endast vissa gånger i vagn. Han var/är en aktiv Närhetssökande kille och har först nu 7 år senare lärt sig somna själv. Förstår din oro???? fullständigt.

Tänkte dela med mig av min berättelse: På förskolan skulle de sova i dubbelvagnar tillsamans med kompis. Första dagen var vi med, tokvägrade sova. Andra dagen gick vi med vår vagn och sövde utanför grindarna. Tredje dagen lämnade vi över det hela till en av personalen. 5 min i ensam i stillastående vagn???? och vår son sov ich dessutom längre än någonsin hemma. Kommande vecka fick han en kompis i vagnen och de båda somnade snällt i sin vagn.

helena29 skrev 2016-01-17 22:17:39 följande:

Svårt o tro att hans sömnmönster kommer att ändrad pga att andras barns sömnmönster ser annorlunda ut??

• helena29
    Monstermamman skrev 2016-01-18 19:14:34 följande:

Min son sov knappt alls hemma, strulade som tusan med sömnen. Sov bara i bärsele och endast vissa gånger i vagn. Han var/är en aktiv Närhetssökande kille och har först nu 7 år senare lärt sig somna själv. Förstår din oro???? fullständigt.

Tänkte dela med mig av min berättelse: På förskolan skulle de sova i dubbelvagnar tillsamans med kompis. Första dagen var vi med, tokvägrade sova. Andra dagen gick vi med vår vagn och sövde utanför grindarna. Tredje dagen lämnade vi över det hela till en av personalen. 5 min i ensam i stillastående vagn???? och vår son sov ich dessutom längre än någonsin hemma. Kommande vecka fick han en kompis i vagnen och de båda somnade snällt i sin vagn.

Låter ju fantastiskt! Men min sin har ju nån dille på att "vakna för tidigt" trots att han inte sovit färdigt och är långt ifrån utvilad! Utan han vaknar trots att han fortfarande är trött. Och går inte att söva om.
    Idag sov han 10 min!
  • helena29
    Flygfotogen skrev 2016-01-18 19:00:42 följande:

Han blir kanske tröttare så sömnbehovet ökar. Det visar sig.

Han HAR stort sömnbehov redan. Han behöver sömnen, men vaknar ändå "för tidigt", ej ordentligt utvilad, trött o gnällig.
    Idag hade han vaknat efter 10 minuter. Såklart trött och inte utvilad!
  • mamma 86

Jag jobbar som förskollärare och har inskolat ca 20 barn. Nästan alla föräldrar har varit övertygade om att deras barn aldrig kommer sova på förskolan. Än så länge har alla gjort det :) för vissa jag det tagit lite längre tid men till sist har det fungerar bra! Har skolat in barn som hemma vaknat var 10:e minut men efter ett tag på förskolan har de sovit 1-2 timmar utan att vakna däremellan

• helena29
    mamma 86 skrev 2016-01-18 21:17:52 följande:

Jag jobbar som förskollärare och har inskolat ca 20 barn. Nästan alla föräldrar har varit övertygade om att deras barn aldrig kommer sova på förskolan. Än så länge har alla gjort det :) för vissa jag det tagit lite längre tid men till sist har det fungerar bra! Har skolat in barn som hemma vaknat var 10:e minut men efter ett tag på förskolan har de sovit 1-2 timmar utan att vakna däremellan

Underbart! Hoppas det biter på min son också! Hur gör ni då? Och varför tror ni att det funkar på förskolan och inte hemma??
  • helena29

Tycker personalen att barn som inte sover är jobbiga och besvärliga? Att de inte får sin rast o så?
    Kommer de ge upp och inte söva honom om han fortsätter såhär?

• IsDimma
    helena29 skrev 2016-01-19 07:58:35 följande:

Tycker personalen att barn som inte sover är jobbiga och besvärliga? Att de inte får sin rast o så?
    Kommer de ge upp och inte söva honom om han fortsätter såhär?

Rasterna får man ju få att fungera ändå. På våren brukar vi alltid få barn som ska vara helt vakna och redan på hösten har vi haft barn som vi väcker efter en halvtimme/timme. Hon som ska sova en halvtimme är det ganska lagom att ta upp när alla har somnat. Vi går in i sovrummet runt tolv och har något/några barn inte somnat klockan ett så får dom barnen helt enkelt vara vakna den dagen. Det går inte att sitta där inne hur länge som helst som man kanske kan göra hemma.
  • helena29

Kan inte hjälpa att jag sitter här på jobbet och har ångest över hur min lille kulle har det. Mega-ångest över att man återigen för höra att han inte sover bra. Men är det inte upp till personalen att göra vad de kan för att han ska få sin sömn? Jag kan väl inte göra nåt??

Svar på tråden Sova på förskolan!?