• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • tovemaja
    Liinaa91 skrev 2016-09-12 04:29:50 följande:

Hej har ni fått eran första mens efter förlossningen än? Min har ej kommit är fundersam.. sonen är 2,2 månader

Ammar du? I så fall kommer gissningsvis inte mensen förrän du ammar med längre mellanrum (up 4-5 timmar) när barnet är större. För vissa är mensen borta en stund efter att man slutat amma, andra får den tillbaka trots amning... Men det vanliga är att den är borta så länge du enbart ammar. Sköööönt!
  • calabalic

Det är som tovemaja skriver men skydda er ändå om ni har sex! Tips från en som fått erfara vad det innebär att INTE skydda sig i tron att man inte har mens/ägglossning när man ammar.. ;) Fick ju aldrig tillbaka mensen efter sonens födelse, blev gravid efter 3 mån trots helamning.

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-12 08:59:22 följande:

Det är som tovemaja skriver men skydda er ändå om ni har sex! Tips från en som fått erfara vad det innebär att INTE skydda sig i tron att man inte har mens/ägglossning när man ammar.. ;) Fick ju aldrig tillbaka mensen efter sonens födelse, blev gravid efter 3 mån trots helamning.

Oj! Hur kändes det? Själv är jag ju väldigt glad över att inte va gravid längre, och så bli det igen! Vet inte hur jag skulle reagera... Är det den lilla bebisen som kom nu i juli?
  • Liinaa91
    tovemaja skrev 2016-09-12 08:03:24 följande:

Ammar du? I så fall kommer gissningsvis inte mensen förrän du ammar med längre mellanrum (up 4-5 timmar) när barnet är större. För vissa är mensen borta en stund efter att man slutat amma, andra får den tillbaka trots amning... Men det vanliga är att den är borta så länge du enbart ammar. Sköööönt!

Ja jag full ammar .. men med dottern kom mensen tillbaka relativt snabbt så blir lite orolig.

Ja har en bekant som trodde amningen skyddar.. nu har hon en 9 månde samt en nyfödd.
  • calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-12 09:46:09 följande:
    Oj! Hur kändes det? Själv är jag ju väldigt glad över att inte va gravid längre, och så bli det igen! Vet inte hur jag skulle reagera... Är det den lilla bebisen som kom nu i juli?
    Ja precis, bebisen som kom nu. Det var väldigt blandade känslor. Vi försökte nämligen i 5 år varav 2 slitsamma år med ivf innan sonen blev till. Så vi var ju helt inställda på att "bara" ha ett barn. Det var också därför vi inte hade en tanke på att skydda oss. Sen plötsligt så bara funkade det naturligt, medan jag helammade dessutom! Blev ju en chock och glädje. Men samtidigt var graviditeten med sonen kämpig så tanken på 9 mån till graviditet var väl inte jättelockande. Hade precis gått ner alla gravidkilon och kommit igång lite med löpningen som jag längtat efter. Dessutom kom ju sonen med snitt och jag var orolig att inte ha läkt färdigt. Och att få syskon så tätt kändes också som en utmaning. Men abort kändes ju helt otänkbart, detta var ju kanske vår enda chans till syskon.

Även graviditeten med dottern blev kämpig, och förlossningen blev ju tuff också (24h värkar och sen urakut snitt), samt att moderkakan börjat släppa. Så ja, båda mina barn är små mirakel som vi inte tagit för givna och som vi kämpat hårt för, kan man säga. :)

Har du alltid velat ha många barn eller har suget kommit vartefter?
  • cutepoison

Nu har min älskade unge äntligen börjat gå upp i vikt och idag hade han nått födelsevikten och lite till 1 månad efter födelsen. Kan slappna av lite grann nu iaf.

• calabalic
    cutepoison skrev 2016-09-12 15:11:47 följande:

Nu har min älskade unge äntligen börjat gå upp i vikt och idag hade han nått födelsevikten och lite till 1 månad efter födelsen. Kan slappna av lite grann nu iaf.

Vad skönt att höra! Vad jobbigt att det tog så lång tid men viktigast att det går åt rätt håll.
  • Sommarmalva

Härligt! Min tog också en månad på sig att komma till födelsevikten. Visst är det en underbar känsla! Så skönt att kunna slappna av!
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-12 12:57:06 följande:
    Ja precis, bebisen som kom nu. Det var väldigt blandade känslor. Vi försökte nämligen i 5 år varav 2 slitsamma år med ivf innan sonen blev till. Så vi var ju helt inställda på att "bara" ha ett barn. Det var också därför vi inte hade en tanke på att skydda oss. Sen plötsligt så bara funkade det naturligt, medan jag helammade dessutom! Blev ju en chock och glädje. Men samtidigt var graviditeten med sonen kämpig så tanken på 9 mån till graviditet var väl inte jättelockande. Hade precis gått ner alla gravidkilon och kommit igång lite med löpningen som jag längtat efter. Dessutom kom ju sonen med snitt och jag var orolig att inte ha läkt färdigt. Och att få syskon så tätt kändes också som en utmaning. Men abort kändes ju helt otänkbart, detta var ju kanske vår enda chans till syskon.

Även graviditeten med dottern blev kämpig, och förlossningen blev ju tuff också (24h värkar och sen urakut snitt), samt att moderkakan börjat släppa. Så ja, båda mina barn är små mirakel som vi inte tagit för givna och som vi kämpat hårt för, kan man säga. :)

Har du alltid velat ha många barn eller har suget kommit vartefter?
    Förstår att det blev blandade känslor! Vet inte hur jag skulle reagera , vill verkligen inte vara gravid nu igen!! Men vilka mirakel du fått iallafall. Otroligt! Nej jag har inte alltid velat ha många men de två största har en annan pappa och när jag träffade min nuvarande sambo så kändes det naturligt att skaffa barn tillsammans. Sen kändes det färdigt först men den lilla blev ju så ensam varannan vecka när de andra åkte till pappan så vi tyckte hon skulle få ett "helsyskon". Men sen så älskar jag när det är full rulle, och när barnen tar med kompisar. Även om jag känner nu att det räcker så kan jag säkert bli sugen igen om ett par år. Den största är ju ändå 12 år... Fast jag vill inte vara en för gammal mamma och känner därför att det är stopp nu. Är 37 år. Och vill inte skaffa barn över 40.
  • Moorii

Vad härligt, grattis! :D Nu går det verkligen åt rätt håll!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)