• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii
    calabalic skrev 2016-09-09 19:28:25 följande:

Hur mycket skriker era små? På dagarna skriker min dotter inte så mycket, lite smått bara om hon är hungrig eller vill byta blöja, men det är lätt att lugna henne. På nätterna skriker hon inte alls. Men sen 2,5 vecka har hon nästan varje kväll omkring 19 skrikit kraftigt och tröstlöst i ca 30-60 min. Inget hjälper och hon sprattlar så man nästan tappar henne och skriker så hon blir högröd och helt genomsvettig. Helt annan karaktär än dagskriken, detta är mer förtvivlat liksom. Tycker så himla synd om henne!! Jag brukar ta av oss på överkroppen och bara gå runt och bära och prata lugnt med henne i ett tyst rum med dämpad belysning. Till slut somnar hon, oftast för natten. Det är väldigt likt hur kolik beskrivs, förutom att det är mycket kortare tid (tack o lov). Kan det vara början till värre kolik? Eller är det bara kvällströtthet? Har ni nån liknande erfarenhet?

Våran lille är ungefär likadan, han skriker och skriker på kvällarna ibland, fast vi vet att han är mätt. Då är det enda som hjälper att snutta. Han brukar oftast gå att natta efter det. Han har nog ont i magen ibland tror vi, för ofta när han får bröstet så pruttar han, det hjälper nog att få ut det. Kolik hade varit betydligt värre tänker jag, kan vara både kvällströtthet och lite magont. Svårt att säga! Hoppas det inte blir värre för henne! Vet precis hur hjärtskärande det är :/
  • Sommarmalva

Åh herrejösses!! Ikväll inser jag hur jobbigt det är med fyra barn!! Ett fredagsmys som bara blev kaos av skrikande bebis, bråkande syskon, trötta barn efter skolvecka, och skittrött mamma som varit uppe sen kl 5..... Har skickat alla ungar i säng och sitter här med en dotter i 6 årstrots som gråter o skriker... Ville bara gnälla lite... Nu laddar vi batterierna och tar en ny dag i morgon. Pust!

• Linafina22

Ni som har kvälls skrikiga barn! Har ni testat "Windi"? En liten pruttventil på Apoteket. För mig och flera vänner har den varit guld värd. När min lilla kille skriker på kvällen är det i stort sätt alltid en prutt på tvären eller bajs på väg. Värt att testa vill jag lova!

• calabalic

Tack för tipset, det måste jag kolla upp. Hur funkar det, sticker man upp nåt i tarmen som lättar på trycket?

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-09 21:54:28 följande:

Åh herrejösses!! Ikväll inser jag hur jobbigt det är med fyra barn!! Ett fredagsmys som bara blev kaos av skrikande bebis, bråkande syskon, trötta barn efter skolvecka, och skittrött mamma som varit uppe sen kl 5..... Har skickat alla ungar i säng och sitter här med en dotter i 6 årstrots som gråter o skriker... Ville bara gnälla lite... Nu laddar vi batterierna och tar en ny dag i morgon. Pust!

Hehe låter tufft! Jag som tyckte att vi har haft två kämpiga dygn då sonen blivit sjuk med feber och inte vill äta, vaknar o skriker minst en gång i timmen på natten, och är grinig hela dagen.. och så bebis på det. Men vi har ju bara hälften så många barn som du. :D Har det funkat bättre idag?
  • Moorii
    calabalic skrev 2016-09-11 19:23:23 följande:

Tack för tipset, det måste jag kolla upp. Hur funkar det, sticker man upp nåt i tarmen som lättar på trycket?

Ja, precis, det är en liten plastmojäng :) den är som ihålig, så finns det gaser så pyser de ut igenom den. Tips jag fick från en i min mammagrupp är att koka ventilerna istället för att slänga efter en användning. De kostar ändå 15 kr styck, kan bli vääldigt dyrt i längden..
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-11 19:26:39 följande:
    Hehe låter tufft! Jag som tyckte att vi har haft två kämpiga dygn då sonen blivit sjuk med feber och inte vill äta, vaknar o skriker minst en gång i timmen på natten, och är grinig hela dagen.. och så bebis på det. Men vi har ju bara hälften så många barn som du. :D Har det funkat bättre idag?
    Ja men det kan vara minst lika tufft med två barn. Särskilt om man inte får sova... Idag var en bättre dag! Det var väl mest att det var fredag. Man ser såå fram emot en myskväll med familjen. Samtidigt som alla är vansinnigt trötta efter en skolvecka. Och jag vansinnigt trött av vakennätter... Det blir ju inte som man tänkt sig. Lördagen kunde vi mysa bättre då vi fått sova ut lite. Nu har vi lyckats med lite kvalitetstid och jag ser faktiskt fram emot att vardagen börjar i morgon igen
  • Liinaa91

Hej har ni fått eran första mens efter förlossningen än? Min har ej kommit är fundersam.. sonen är 2,2 månader

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)