• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • tovemaja

Ammar var som helst, känner mig helt bekväm. Var ju så nyss jag slutade amma storebror så hade liksom vanan inne. Skyler mig inte heller men det är ju inte så att man egentligen visar något, bebisens huvud täcker ju bröstet...

• cutepoison
    Moorii skrev 2016-09-05 13:39:28 följande:

Inte om jag skulle sitta på restaurang eller så, det skulle kännas lite jobbigt. Däremot har jag ammat på en bänk när vi var på promenad (det var ingen direkt "trafikerad gångväg) och nu senast när vi var på kungsmässan då de har amningsrum där. Tycker mest det är bökigt att få till så man skyler sig på ett bra sätt, men antar det är nåt man får öva på. Jag kände som du i början, men efter jag hade ammat på den där bänken så var det som en spärr som släppte. Kanske prova nånstans där du vet det är lugnt?

Vi är dock mest hemma eller hos svärföräldrarna, så inte så ofta man blir utmanad! Till helgen ska vi dock på bröllop, då lär jag få öva mycket :P

Ja jag får testa. Kan ju inte stänga inne mig under hela amningstiden. Köpte en amningsponcho idag så förhoppningsvis ska de fungera lite bättre med den.
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-09-06 02:39:06 följande:

Ja jag får testa. Kan ju inte stänga inne mig under hela amningstiden. Köpte en amningsponcho idag så förhoppningsvis ska de fungera lite bättre med den.

Åh, vad bra, en sån har jag också funderat på. Du får gärna komma med en recension när du provat :)
  • calabalic

Ni som har flera barn, hur gör ni för att få läggningen att funka om ni är ensamma med barnen? Ge mig era bästa knep. :)

Jag har ju en som är 1 månad och en som är 15 månader. Kan inte lämna nån av dem ensam utan uppsikt om den är vaken. Den stora är för liten för tv/iPad som "barnvakt". Båda skriker om jag ägnar den andre för mycket tid = de väcker andra barnet som håller på att somna. Båda tar MINST en halvtimme, oftast snarare 1 eller kanske 2 timmar, att natta. Ingen av dem kan somna själv utan måste bli matad och buren.

Jag fattar inte hur man får ihop den ekvationen. Tar man bilen eller vagnen o åker runt tills båda har somnat? Nu är ju både jag och pappan föräldralediga så vi nattar varsitt barn i varsitt rum. Men ibland kommer man ju behöva vara ensam med båda om den andre ska iväg.

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-06 10:34:19 följande:

Ni som har flera barn, hur gör ni för att få läggningen att funka om ni är ensamma med barnen? Ge mig era bästa knep. :)

Jag har ju en som är 1 månad och en som är 15 månader. Kan inte lämna nån av dem ensam utan uppsikt om den är vaken. Den stora är för liten för tv/iPad som "barnvakt". Båda skriker om jag ägnar den andre för mycket tid = de väcker andra barnet som håller på att somna. Båda tar MINST en halvtimme, oftast snarare 1 eller kanske 2 timmar, att natta. Ingen av dem kan somna själv utan måste bli matad och buren.

Jag fattar inte hur man får ihop den ekvationen. Tar man bilen eller vagnen o åker runt tills båda har somnat? Nu är ju både jag och pappan föräldralediga så vi nattar varsitt barn i varsitt rum. Men ibland kommer man ju behöva vara ensam med båda om den andre ska iväg.

Oj, jadu, låter inte lätt! Jag har ju fyra barn men då är den minsta, förutom bebis, 6 år så det är ju en rejäl skillnad. De två stora fixar ju allt själva. 6 åringen vill att jag sitter hos henne efter att vi läst bok och då passar jag på att amma lillebror ifall jag är själv hemma, så det blir tyst. Fast du har ju en som vill bli buren då är det ju knöligare... Svårt att bära två samtidigt... Har tyvärr ingen bra lösning. Det är väl om ni försöker vänja den stora med att inte bli buren. Berätta gärna om ni kommer på nån bra lösning. Blir lite nyfiken.
  • tovemaja
    calabalic skrev 2016-09-06 10:34:19 följande:

Jag har tänkt på precis samma... Vår "stora" behöver inte bli buren men behöver att vi ligger nära-nära och att han får gosa in sig hos oss. Att liggamma samtidigt funkar således inte... Funderar på att söva båda i vagnen på kvällen och sedan bära in båda till sängen men det blir ju lite osmidigt i vinter! Ja, kanske slipper vi problemet om vi helt enkelt är hemma båda två eller har barnvakt tills lilla kan bli nattad ihop med lillebror.
  • calabalic

En annan svårighet är att storebror alltid vill försöka riva, bita, peta i ögat, kasta saker på lillasyster om hon är för nära. Så jag kan inte bära båda samtidigt (storebror väger dessutom 11 kg) eller ha dem i samma säng. Storebror har alltid varit bökig med sömnen, kämpar emot, är svår att söva och lättväckt. Vi har kämpat ett halvår med att få honom att somna själv utan resultat. Så jag antar att det är lättast att försöka natta bebis först, hon är bättre med sömnen såhär långt. Kanske man kan ha henne i bärsele efter amning medan man leker med storebror, så hon till slut kanske somnar däri trots oväsen, och att man sen kan lägga henne i sängen medan man nattar storebror och hoppas att hon inte hinner vakna. Känns dock inte optimalt att ha henne ensam i ett rum så länge när hon är så liten, men man får nog svälja de känslorna. Sen får man väl helt enkelt försöka undvika situationen tills båda blivit lite större.

• cutepoison
    calabalic skrev 2016-09-06 12:31:34 följande:

En annan svårighet är att storebror alltid vill försöka riva, bita, peta i ögat, kasta saker på lillasyster om hon är för nära. Så jag kan inte bära båda samtidigt (storebror väger dessutom 11 kg) eller ha dem i samma säng. Storebror har alltid varit bökig med sömnen, kämpar emot, är svår att söva och lättväckt. Vi har kämpat ett halvår med att få honom att somna själv utan resultat. Så jag antar att det är lättast att försöka natta bebis först, hon är bättre med sömnen såhär långt. Kanske man kan ha henne i bärsele efter amning medan man leker med storebror, så hon till slut kanske somnar däri trots oväsen, och att man sen kan lägga henne i sängen medan man nattar storebror och hoppas att hon inte hinner vakna. Känns dock inte optimalt att ha henne ensam i ett rum så länge när hon är så liten, men man får nog svälja de känslorna. Sen får man väl helt enkelt försöka undvika situationen tills båda blivit lite större.

kan du inte ha sånt babylarm om du inte vill att hon ska ligga ensam? Då hör du ju om hon vaknar. Det finns andningslarm också.
  • cutepoison

Blev ett bakslag idag hos bvc. Han har gått ner 10 g i vikt denna vecka med enbart amning så nu blev det ersättning igen. Känns som om det kommer mindre och mindre mjölk nu också, särskilt från det ena bröstet. känns hopplöst det här :(

• Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-09-06 20:41:27 följande:

Blev ett bakslag idag hos bvc. Han har gått ner 10 g i vikt denna vecka med enbart amning så nu blev det ersättning igen. Känns som om det kommer mindre och mindre mjölk nu också, särskilt från det ena bröstet. känns hopplöst det här :(

Nej så tråkigt! Vet hur det känns! Jag kämpar ju på med att amma bara från ett bröst. Har läst att det är många som klarar att amma från bara ett, men det gäller inte mig tydligen. Det räcker inte alls långt och vi får ge 130 i ersättning efteråt. Så mycket extra kommer jag aldrig få i bröstet. Men försöker se det positiva. När det är stressigt såKAN ju pappan mata ifall jag inte hinner. Samtidigt som JAG kan amma när det bara är otröstligt och Liten behöver närhet. Då hjälper ju ingen flaska. Så jag är nöjd över iallafall att det finns lite att ge. För amningsstunderna är ju så mysiga!
    Hur känner du inför delamning? Först kände jag att jag bara ville göra en sak. Antingen amma eller ge flaska. Tar ju sån tid att hålla på med bägge. Men jag kan bara inte ge upp amningen. Det är en väldig sorg för mig att det inte funkar...
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)