• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva

Hjälp! Min lille sons huvud har blivit snett!! Har läst om detta innan men har aldrig varit med om det. Såg det ikväll när stora dottern höll honom och jag såg huvet bakifrån. Och när jag tänker efter så sover han nästan jämt med huvet åt höger... Dessutom ammar jag ju bara på ett bröst, så återigen blir det samma sida han ligger på. Har ni råkat ut för detta? Vad gör man?? Måste ringa BVC i morgon. Blev jättenervös nu!! Någon som har några lugnande ord??

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-06 21:00:36 följande:

Hjälp! Min lille sons huvud har blivit snett!! Har läst om detta innan men har aldrig varit med om det. Såg det ikväll när stora dottern höll honom och jag såg huvet bakifrån. Och när jag tänker efter så sover han nästan jämt med huvet åt höger... Dessutom ammar jag ju bara på ett bröst, så återigen blir det samma sida han ligger på. Har ni råkat ut för detta? Vad gör man?? Måste ringa BVC i morgon. Blev jättenervös nu!! Någon som har några lugnande ord??

Så länge barnet är så pass nyfött som din son ska det inte vara nåt problem att korrigera eftersom huvudet är så mjukt. Brukar lösa sig på några veckor. Men viktigt att man tar tag i det innan han blir för stor, efter 6 mån tar det mkt längre tid och i värsta fall blir det till viss del bestående. Han måste sova på andra sidan och när han är vaken är det bra om han ligger mkt på mage. Så sa de iaf till min kompis vars son fick skevt huvud. Skallasymmetri heter det tror jag. Jag brukar försöka variera både sovställning och ställning dagtid på dottern.
  • calabalic

För min kompis son korrigerades det mycket riktigt när hon började variera ställning, glömde jag skriva. Om det fortfarande finns nån snedhet det är iaf inget man tänker på nu när han är 3 år.

• cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-09-06 20:56:56 följande:
    Nej så tråkigt! Vet hur det känns! Jag kämpar ju på med att amma bara från ett bröst. Har läst att det är många som klarar att amma från bara ett, men det gäller inte mig tydligen. Det räcker inte alls långt och vi får ge 130 i ersättning efteråt. Så mycket extra kommer jag aldrig få i bröstet. Men försöker se det positiva. När det är stressigt såKAN ju pappan mata ifall jag inte hinner. Samtidigt som JAG kan amma när det bara är otröstligt och Liten behöver närhet. Då hjälper ju ingen flaska. Så jag är nöjd över iallafall att det finns lite att ge. För amningsstunderna är ju så mysiga!
    Hur känner du inför delamning? Först kände jag att jag bara ville göra en sak. Antingen amma eller ge flaska. Tar ju sån tid att hålla på med bägge. Men jag kan bara inte ge upp amningen. Det är en väldig sorg för mig att det inte funkar...
    Ja det var det verkligen. Blev jätte ledsen att det inte har fungerat som det ska. Och förvånad! Mest för att han varit så nöjd, men nu är han orolig igen så han behöver ju mer mat än vad jag kan ge honom. Var som sagt jätte ledsen igår men funderade mycket i natt på hur vi ska ha det och nu har vi tragglat det här en månad och det går inte längre. Jag mår inte bra och han mår inte bra. Nu ska jag två dagar till försöka amma honom när han vill, vilket är vääldigt ofta men jag ska bara göra det fast det är påfrestande och så ska jag ge ersättning på kvällen som de sa på BVC och om han inte gått upp i vikt på fredag så ska jag börja delamma på riktigt. Då får det "vara". Det är bättre vi har det mysigt och mår bra än att jag ska helamma och må dåligt. 
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-06 21:28:45 följande:

För min kompis son korrigerades det mycket riktigt när hon började variera ställning, glömde jag skriva. Om det fortfarande finns nån snedhet det är iaf inget man tänker på nu när han är 3 år.

Tack för de lugnande orden. Idag har jag försökt variera sovställningen. Det är svårt eftersom han inte kan somna på nåt annat sätt tydligen. Trycker ordentligt med huvet åt höger, och gnyr o har sig... Får vänta tills han somnat och då lutar jag honom lite på sidan. Har försökt ha honom mer på mage idag men han kräks ju så mycket, och blir ännu mer när han ligger på mage så han ligger o gnuggar ansiktet i kräk... Men när han ligger på rygg försöker jag ha lite mjukare under huvet med. Får hoppas det blir bättre snart.
  • Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-09-07 12:11:58 följande:
    Ja det var det verkligen. Blev jätte ledsen att det inte har fungerat som det ska. Och förvånad! Mest för att han varit så nöjd, men nu är han orolig igen så han behöver ju mer mat än vad jag kan ge honom. Var som sagt jätte ledsen igår men funderade mycket i natt på hur vi ska ha det och nu har vi tragglat det här en månad och det går inte längre. Jag mår inte bra och han mår inte bra. Nu ska jag två dagar till försöka amma honom när han vill, vilket är vääldigt ofta men jag ska bara göra det fast det är påfrestande och så ska jag ge ersättning på kvällen som de sa på BVC och om han inte gått upp i vikt på fredag så ska jag börja delamma på riktigt. Då får det "vara". Det är bättre vi har det mysigt och mår bra än att jag ska helamma och må dåligt. 
    Absolut! Det bästa är att alla mår bra. Jag måste ge ersättning efter varje amning för han blir verkligen inte nöjd. Blir jättegnällig efteråt, känns inte kul alls, att han blir så missnöjd sen som du skrev att du blev förvånad för att han varit nöjd... Med mitt förra barn fick jag mjölkstockning från helvetet i bägge brösten men hon var nöjd när jag ammade men det visade sig att hon inte fått i sig mycket alls! På BVC sa de att bebisar vänjer sig... Lät fruktansvärt! Min lilla flicka hade vant sig med att knappt få nån mat! Efter detta kändes det så viktigt för mig att amma denna gång, eftersom jag "misslyckats" den gången. Så när det inte funkade den här gången heller.... Usch... Får klump i halsen bara jag skriver detta... Att amningen kan kännas så viktig. Och så finns de dom som väljer att inte amma från början... Känns så orättvist att ha möjligheten att välja...
    Hoppas ni kommer fram till vad som känns bäst för er. Och att du mår bra med beslutet.
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-09-06 21:00:36 följande:

Ja min har också de problemet. Men han sover just bra på favorit sidan så det blir alltid problem att väcka.
  • Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-09-08 05:30:28 följande:
    Ja min har också de problemet. Men han sover just bra på favorit sidan så det blir alltid problem att väcka.
    Har din son också fått platt/snett huvud?
  • cameleon

Imorgon blir min lilla en månad och väger nu 5400 och är 59 cm lång, herregud! Enligt läkaren var det dom två extra veckorna i magen som gjorde att hon är så stor :)

• cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-09-07 20:54:25 följande:

Absolut! Det bästa är att alla mår bra. Jag måste ge ersättning efter varje amning för han blir verkligen inte nöjd. Blir jättegnällig efteråt, känns inte kul alls, att han blir så missnöjd sen som du skrev att du blev förvånad för att han varit nöjd... Med mitt förra barn fick jag mjölkstockning från helvetet i bägge brösten men hon var nöjd när jag ammade men det visade sig att hon inte fått i sig mycket alls! På BVC sa de att bebisar vänjer sig... Lät fruktansvärt! Min lilla flicka hade vant sig med att knappt få nån mat! Efter detta kändes det så viktigt för mig att amma denna gång, eftersom jag "misslyckats" den gången. Så när det inte funkade den här gången heller.... Usch... Får klump i halsen bara jag skriver detta... Att amningen kan kännas så viktig. Och så finns de dom som väljer att inte amma från början... Känns så orättvist att ha möjligheten att välja...

Hoppas ni kommer fram till vad som känns bäst för er. Och att du mår bra med beslutet.

Ja det låter jätte hemskt, att de skulle vänja sig :/. Förstår att du blir ledsen. Jag känner samma sak

Amningen var och är väldigt viktig för mig så nu är den inte fungerar helt blir jag besviken. Idag ska vi och väga honom iaf så får se efter det.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)