• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • cameleon
    Sommarmalva skrev 2016-09-01 14:35:50 följande:
    Visst är det jobbigt att fixa flaskan på natten. Jag brukar hälla upp lagom med vatten på kvällen för på natten är jag så trött och ser nästan inte vad jag gör
    Jag har inget babynest så jag har alla händer upptagna tyvärr.
    Vi har en tillbringare uppkokat vatten i kylen (vi har egen brunn), så jag häller bara i en skvätt i vattenkokaren och ställer in vilken temperatur jag vill att vattnet skall bli.
    Skönt att slippa koka upp det till 100 grader och sedan stå och kyla flaskan under rinnande vatten, så gjorde vi några gånger i början men det tog ju sjukt lång tid!
  • Sommarmalva
    cameleon skrev 2016-09-01 15:06:34 följande:
    Vi har en tillbringare uppkokat vatten i kylen (vi har egen brunn), så jag häller bara i en skvätt i vattenkokaren och ställer in vilken temperatur jag vill att vattnet skall bli.
    Skönt att slippa koka upp det till 100 grader och sedan stå och kyla flaskan under rinnande vatten, så gjorde vi några gånger i början men det tog ju sjukt lång tid!
    Smidigt med en sån vattenkokare! Jag häller i lagom med vatten i flaskan på kvällen sen värmer jag i mikron.
  • fastfrusen

Vår bebis äter rumstempererat så vi har kokt vatten i flaskor o sedan bara i med rätt mängd pulver från pulverdoserare, smidigt!

• Sommarmalva
    fastfrusen skrev 2016-09-01 20:06:49 följande:

Vår bebis äter rumstempererat så vi har kokt vatten i flaskor o sedan bara i med rätt mängd pulver från pulverdoserare, smidigt!

Sån där doserare har jag hört talas om, hur fungerar en sån? Vart köper man såna?
  • calabalic

Nån mer som läcker mycket bröstmjölk? Jag gjorde inte det med sonen men nu händer det hela tiden. Får stora fläckar på tröjorna och när jag ammar ur ena så rinner det massor ur andra. Känns som jag har bröstmjölk över hela mig dagarna i ända. Hoppas det ger med sig snart!

Apropå nattamningen så somnade jag mååånga gånger sittande med sonen. Vaknade efter nån timme. :D Inte ens mobilen hjälpte, hjärnan stängde bara av. Fick bulla upp med kuddar så jag inte kunde tappa honom om jag somnade. :)

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-01 20:25:48 följande:

Nån mer som läcker mycket bröstmjölk? Jag gjorde inte det med sonen men nu händer det hela tiden. Får stora fläckar på tröjorna och när jag ammar ur ena så rinner det massor ur andra. Känns som jag har bröstmjölk över hela mig dagarna i ända. Hoppas det ger med sig snart!

Apropå nattamningen så somnade jag mååånga gånger sittande med sonen. Vaknade efter nån timme. :D Inte ens mobilen hjälpte, hjärnan stängde bara av. Fick bulla upp med kuddar så jag inte kunde tappa honom om jag somnade. :)

Oj så olika vi är! Jag som inte har mjölk så det räcker skulle gärna ha ditt problem... Känns sååå tråkigt att behöva ge ersättning efter amningen. Men förstår naturligtvis att det är jobbigt! Läcker det igenom såna amningsinlägg eller vad det heter? Jag har en liten kille som kräks hela tiden så vet hur det är att ha fläckiga kläder ständigt...
  • calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-04 19:28:59 följande:
    Oj så olika vi är! Jag som inte har mjölk så det räcker skulle gärna ha ditt problem... Känns sååå tråkigt att behöva ge ersättning efter amningen. Men förstår naturligtvis att det är jobbigt! Läcker det igenom såna amningsinlägg eller vad det heter? Jag har en liten kille som kräks hela tiden så vet hur det är att ha fläckiga kläder ständigt...
    Synd att man inte kan dela med sig! Jag verkar ju ha överdrivet mycket bröstmjölk. Det läcker igenom amningsinlägg ja. Snacka om slöseri. Men jag har kommit på att jag ska donera bröstmjölk till neonatal! Där kommer det ju till nytta bättre än på mina kläder. :)
  • cutepoison

Känner ni er bekväma att amma inför andra? Jag gör det inte. Går bara hemifrån kortare stunder för att inte riskera att han ska bli hungrig... fungerat ju inte i längden.

• cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-09-04 19:28:59 följande:

Tycker det låter som en väldigt bra idé att donera!
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-09-05 13:26:53 följande:

Känner ni er bekväma att amma inför andra? Jag gör det inte. Går bara hemifrån kortare stunder för att inte riskera att han ska bli hungrig... fungerat ju inte i längden.

Inte om jag skulle sitta på restaurang eller så, det skulle kännas lite jobbigt. Däremot har jag ammat på en bänk när vi var på promenad (det var ingen direkt "trafikerad gångväg) och nu senast när vi var på kungsmässan då de har amningsrum där. Tycker mest det är bökigt att få till så man skyler sig på ett bra sätt, men antar det är nåt man får öva på. Jag kände som du i början, men efter jag hade ammat på den där bänken så var det som en spärr som släppte. Kanske prova nånstans där du vet det är lugnt?

Vi är dock mest hemma eller hos svärföräldrarna, så inte så ofta man blir utmanad! Till helgen ska vi dock på bröllop, då lär jag få öva mycket :P
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)