• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-12-08 15:24:35 följande:
    Aha, så ofta! Hur mycket ger du varje gång då? Står att man ska ge ett kryddmått från 4 månaders ålder, så har inte gett mer än så ännu. Tänkte köpa gröt idag tänkte jag, får se vad han tycker om det!
    I början när man börjar med bara "smaksensationer" som de kallar det nu för tiden så fick han typ bara ett kryddmått av det vi åt. Var ingen fara eftersom de inte äter, utan bara smakar. Nu när han faktiskt äter så äter han kanske två matskedar eller så. Fast då inte av vår mat naturligtvis utan egen osaltad. Jag gjorde puré igår och la i en sån liten glasburk som köpepure ligger i. Blev kanske halva burken och det åt han upp på två dagar. Lite igår och resten idag. Tänkte också köpa gröt och se hur det går men antar att han kommer sluka det med
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-12-08 21:56:54 följande:

I början när man börjar med bara "smaksensationer" som de kallar det nu för tiden så fick han typ bara ett kryddmått av det vi åt. Var ingen fara eftersom de inte äter, utan bara smakar. Nu när han faktiskt äter så äter han kanske två matskedar eller så. Fast då inte av vår mat naturligtvis utan egen osaltad. Jag gjorde puré igår och la i en sån liten glasburk som köpepure ligger i. Blev kanske halva burken och det åt han upp på två dagar. Lite igår och resten idag. Tänkte också köpa gröt och se hur det går men antar att han kommer sluka det med

Aha, ok! Kommer inte ihåg, hur gammal är han nu?
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-12-08 22:05:35 följande:
    Aha, ok! Kommer inte ihåg, hur gammal är han nu?
    Han blir 5 månader den 18e. Din lille då?
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-12-08 23:15:22 följande:

Han blir 5 månader den 18e. Din lille då?

Gröt kan de äta mer av redan från början (4 månader) fick jag lära mig! Man kanske inte ska ge flera teskedar först men ganska snart kan man ge 3-4 teskedar sa de på bvc. Gröten är så mild. Man får ju testa sig fram och se vad de tål såklart. Vi ska börja nästa vecka med smaksensationerna, ska bli spännande!
  • Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-12-09 06:56:53 följande:
    Gröt kan de äta mer av redan från början (4 månader) fick jag lära mig! Man kanske inte ska ge flera teskedar först men ganska snart kan man ge 3-4 teskedar sa de på bvc. Gröten är så mild. Man får ju testa sig fram och se vad de tål såklart. Vi ska börja nästa vecka med smaksensationerna, ska bli spännande!
    Hur gammal är din lille nu? Är så många att hålla reda på här nu tyckte det var jättekul att börja med smaksensationer! Max tyckte inte det var konstigt alls att få currysås på tungan, hihi. Minns inte att man gjort så med de andra barnen. Är det nåt nytt BVC har kommit på? En bra ide tycker jag iallafall. Så de lär sig att mat smakar! Och vad hag förstår så är det bara saltet som är farligt va? Kryddor o så kan man ha i?
  • Moorii

Sommarmalva, han är 4 månader och en vecka. Då förstår jag att ni hunnit lite längre :)

Cutepoison, jaså, det sa dom inte till mig! Ska prova med gröten idag tänkte jag :)

• cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-12-09 09:55:29 följande:

Hur gammal är din lille nu? Är så många att hålla reda på här nu tyckte det var jättekul att börja med smaksensationer! Max tyckte inte det var konstigt alls att få currysås på tungan, hihi. Minns inte att man gjort så med de andra barnen. Är det nåt nytt BVC har kommit på? En bra ide tycker jag iallafall. Så de lär sig att mat smakar! Och vad hag förstår så är det bara saltet som är farligt va? Kryddor o så kan man ha i?

Han blir 4 månader på söndag!
    Moorii skrev 2016-12-09 12:21:16 följande:

Sommarmalva, han är 4 månader och en vecka. Då förstår jag att ni hunnit lite längre :)

Cutepoison, jaså, det sa dom inte till mig! Ska prova med gröten idag tänkte jag :)

Japp så sa vår bvc sköterska :) men man ska kanske testa med mindre först för att se hur magen reagerar men 2-3 teskedar kan man ge sen.
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-12-09 16:01:42 följande:

Han blir 4 månader på söndag!Japp så sa vår bvc sköterska :) men man ska kanske testa med mindre först för att se hur magen reagerar men 2-3 teskedar kan man ge sen.

Får prova med litegrann ikväll då :) hittade också en klämmis för bebisar från fyra månader, får prova det en annan dag!
  • cutepoison
    Moorii skrev 2016-12-09 18:44:40 följande:

Får prova med litegrann ikväll då :) hittade också en klämmis för bebisar från fyra månader, får prova det en annan dag!

Kul att testa! Gillar han mat då?

Men rekommendationen är ändå att man helammar/ger ersättning till 6 månader. Inte ger portioner. Det står på livsmedelsverkets hemsida iaf så det ska jag följa, dvs bara ge kryddmått och ev. lite mer gröt om han skulle gilla det.
  • Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-12-09 19:58:12 följande:
    Kul att testa! Gillar han mat då?

Men rekommendationen är ändå att man helammar/ger ersättning till 6 månader. Inte ger portioner. Det står på livsmedelsverkets hemsida iaf så det ska jag följa, dvs bara ge kryddmått och ev. lite mer gröt om han skulle gilla det.
    Jag ger ju fortfarande ersättning som vanligt även om Max äter några skedar mat om dagen. Jag byter inte ut nåt flaskmål. Jag ammar morgon o kväll som det ser ut nu och försöker hålla liv i det tills han provat gluten och sånt. Ska ju vara bra mot allergi o sånt, så hoppas det räcker med det lilla jag har...
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)