• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Axelberg79

Jag hade oxå tänkt att ansöka. Jag jobbar på förskola och vissa saker är lite bökig redan nu. Det går ju tex inte att undvika lyft och klättrande barn helt heller. Som tidigast kan jag få från 26 maj. Min chef lovade att hjälpa mig med ansökan så gott hon kunde. Vet bara inte hur länge man ska vänta med att skicka in ansökan. Det är ju säkert lite handläggningstid oxå.

• Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-03-17 19:18:42 följande:

Jag har tänkt ansöka om gravidpenning. Hur går det till? Vilka steg? Ska jag skicka in moderskapsintyget först och ansöka sen när det kommit in? Eller hur gör man? Är också orolig över att få avslag, känner att det inte kommer att fungera att jobba så mycket längre än maj ut, har redan besvärligt. Och sjukskriva sig vet jag inte heller om man kan då eftersom FK har hand om bägge delar?

Vad jobbar du med?

Jag skickade in moderskapsintyget direkt och fick efter några dagar hem papper där man fyller i om arbete och årslön osv, för att de ska kunna beräkna föräldrapenning. Sen kan man ansöka om gravidpenning på deras hemsida. Utöver det måste en bilaga skickas med, där ens chef förklarar varför man inte kunnat bli omplacerad och varför man inte kan jobba tiden ut. Jag jobbar som kock. Gör det snart, handläggningstiden kan vara lång!
  • Timoteja
    Axelberg79 skrev 2016-03-16 21:32:03 följande:

Jag känner mig så glad idag. Jag har hittat en kurs i vattengympa för gravida.. Den börjar 5/4 .. känns såååå roligt att unna mig det. Ska maila dom ikväll och boka in mig. Och dessutom så fick våra kompisar sin lilla bäbis i går. En underbart söt liten flicka <3

Jag tränar vattengympa i varmvattenbassäng varje torsdag, det är så skönt för kroppen. Jag är reumatiker så det är jag speciell rehabträning jag har med sjukgymnaster.
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-17 20:52:18 följande:
    Jag skickade in moderskapsintyget direkt och fick efter några dagar hem papper där man fyller i om arbete och årslön osv, för att de ska kunna beräkna föräldrapenning. Sen kan man ansöka om gravidpenning på deras hemsida. Utöver det måste en bilaga skickas med, där ens chef förklarar varför man inte kunnat bli omplacerad och varför man inte kan jobba tiden ut. Jag jobbar som kock. Gör det snart, handläggningstiden kan vara lång!
    Ah ok! Den bilagan som chefen ska skriva på, får man den automatiskt när man ansöker eller skriver man ut den?
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-03-17 23:17:35 följande:

Ah ok! Den bilagan som chefen ska skriva på, får man den automatiskt när man ansöker eller skriver man ut den?

Den får man skriva ut själv. Sök bara på graviditetspenning och försäkringskassan så ska du få fram det du behöver!
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-17 23:51:05 följande:
    Den får man skriva ut själv. Sök bara på graviditetspenning och försäkringskassan så ska du få fram det du behöver!
    Ok. Tack för hjälpen! Hoppas att vi får beviljat bägge två nudå.
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-03-18 00:43:05 följande:

Ok. Tack för hjälpen! Hoppas att vi får beviljat bägge två nudå.

Så lite så :) ja, det hoppas jag med!
  • Axelberg79

Jag funderar på att ringa till min BM på måndag. Vi var på rul för lite mer än 2v sedan men hennes konstiga sätt förbryllar mig fortfarande. Hon var helt opersonlig och kall. Min son på 12 år var oxå med och då tycker jag att hon kunde väl ha varit lite pedagogisk och visat honom lite, typ stannat till lite när lillsmurf rörde sig ganska mycket. Men hon fortsatte bara med sitt.

Och sen var det att hon sa aldrig att det såg fint ut eller ens att hon sa att allt var bra.... Hon sa att det var ok! För mig känns det som att det var på gränsen till bra.... Vi fick jättedåliga bilder som vi endå måste betala 200kr för. Och hon kunde inte avgöra om det var en flicka eller pojke....

Jag känner mig jättebesviken, är jag bara känslig eller skulle ni oxå ha ringt??

• Moorii
    Axelberg79 skrev 2016-03-19 11:01:38 följande:

Jag funderar på att ringa till min BM på måndag. Vi var på rul för lite mer än 2v sedan men hennes konstiga sätt förbryllar mig fortfarande. Hon var helt opersonlig och kall. Min son på 12 år var oxå med och då tycker jag att hon kunde väl ha varit lite pedagogisk och visat honom lite, typ stannat till lite när lillsmurf rörde sig ganska mycket. Men hon fortsatte bara med sitt.

Och sen var det att hon sa aldrig att det såg fint ut eller ens att hon sa att allt var bra.... Hon sa att det var ok! För mig känns det som att det var på gränsen till bra.... Vi fick jättedåliga bilder som vi endå måste betala 200kr för. Och hon kunde inte avgöra om det var en flicka eller pojke....

Jag känner mig jättebesviken, är jag bara känslig eller skulle ni oxå ha ringt??

Om du känner så, så tycker jag du ska ringa. Det är ju viktigt att du tycker allt känns bra! Tycker verkligen du borde få ett nytt ultraljud. Jag hade känt likadant som dig.

Funderar på det där med barn på ultraljud, i mina papper stod det att man inte fick ha med sig barn, men det där kanske är olika. Men tänker att anledningen att hon inte var pedagogisk då var för att det inte ingår i hennes jobb, även om man kan tycka att hon trots det ju kunde ha varit det ändå. Förstår att du blev besviken! Hon verkar ju inte vara en särskilt trevlig person.
  • Axelberg79
    Moorii skrev 2016-03-19 12:39:43 följande:

Om du känner så, så tycker jag du ska ringa. Det är ju viktigt att du tycker allt känns bra! Tycker verkligen du borde få ett nytt ultraljud. Jag hade känt likadant som dig.

Funderar på det där med barn på ultraljud, i mina papper stod det att man inte fick ha med sig barn, men det där kanske är olika. Men tänker att anledningen att hon inte var pedagogisk då var för att det inte ingår i hennes jobb, även om man kan tycka att hon trots det ju kunde ha varit det ändå. Förstår att du blev besviken! Hon verkar ju inte vara en särskilt trevlig person.

Jag har inte hört nånting om att det inte får vara barn med på ul, men som du säger så kanske det är olika i olika län.

Jag ska på ett till ul i v 32 eftersom hon tyckte att moderkakan låg lite långt ner, en kontroll så den växer uppåt och inte ner över öppningen. Men det är ju 10 v dit!! Jag känner lillsmurf varje dag men det minnet av henna känns inte helt ok iaf... jag bara hoppas att det inte är hon nästa gång oxå.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)